Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2245382_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 311
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Peter Skaarup
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. juli 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
311 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem (MFU)
Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 311:
”Kan
ministeren bekræfte, at man
såfremt man er på offentlig ydelse, skal oplyse
til bl.a. jobcenteret, hvis man forlader Danmark, da man så ikke står til rådighed for
arbejdsmarkedet? Og vil ministeren i bekræftende fald oplyse, hvor mange af de
mange bandemedlemmer, der har passeret Øresundsbroen siden januar 2020, der
har gjort dette, og hvilke konsekvenser det har haft for dem?
Svar:
Ydelser og udlandsophold
J.nr. 20/11799 / 2020-5248
25. august 2020
I udgangspunktet gælder det, at modtagere af offentlige ydelser skal oplyse eller af-
tale det med myndighederne, hvis man som ydelsesmodtager tager ophold eller fe-
rie i udlandet. Der er imidlertid forskel på de regler, der knyttet til de enkelte of-
fentlige ydelser, herunder under hvilke betingelser man kan tage sin ydelse med til
udlandet, og hvordan man sanktioneres, hvis man uberettiget modtager offentlige
ydelser under ophold i udlandet.
Beskæftigelsespolitikken bygger på et princip om ret og pligt. Det indebærer, at fx
kontanthjælpsmodtagere skal leve op til en række pligter, herunder pligten til at stå
til rådighed for arbejdsmarkedet. Hvis man modtager kontanthjælp eller andre
ydelser efter lov om aktiv socialpolitik er udgangspunktet, at man skal opholde sig
i Danmark. Personer, der har ret til ferie, kan dog fortsat modtage ydelser, mens på-
gældende opholder sig i udlandet, såfremt der forudgående er indgået en aftale med
kommunen herom. For personer, der modtager ledighedsydelse, er det en betin-
gelse, at pågældende som udgangspunkt 14 dage før feriens afholdelse har meddelt
dette til kommunen.
Modtagere af ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, herunder bl.a. kontanthjælp,
må desuden opholde sig i udlandet kortvarigt én gang om måneden, dog skal perso-
nen have opholdt sig i Danmark inden for hvert døgn samtidig med modtagelse af
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 680: MFU spm. om det er korrekt, at det ikke er muligt for kommuner m.v. at forlange forevisning af pas i sager om potentielt socialt bedrageri på beskæftigelses- og socialområdet mhp. at undersøge, om en borger har opholdt sig uden for landets grænser og således ikke har stået til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
ydelsen. Det kortvarige ophold i udlandet må ikke ske i forbindelse med påbegyn-
delse eller afslutning af en ferieperiode. Personen skal senest 2 dage før det kortva-
rige udlandsophold give kommunen besked herom.
For modtagere af arbejdsløshedsdagpenge følger det af reglerne i lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v., at man som udgangspunkt skal have bopæl og opholde sig i
Danmark i hele den periode, som man ønsker at få dagpenge for. Dog har man ret
til at medtage dagpengene under jobsøgning i et andet EU/EØS-land i en periode
på op til 3 måneder.
Dagpengemodtagere kan desuden som udgangspunkt afholde ferie i udlandet med
feriegodtgørelse eller feriedagpenge, når jobcentret får besked om det senest 14
dage før ferien.
Konsekvenser ved uberettiget modtagelse af ydelser under ophold i
udlandet
Det er generelt sådan i sager efter lov om aktiv socialpolitik, at kommunen skal
træffe afgørelse om tilbagebetaling af ydelser, der er modtaget uberettiget mod
bedre vidende. Det gælder også, hvis en ydelsesmodtager har medtaget ydelsen til
udlandet i strid med reglerne.
Desuden er kommunerne med lovændringerne om enklere og skærpede sanktioner
pr. 1. januar 2020 blevet forpligtet til at politianmelde personer, der uberettiget og
mod bedre vidende har modtaget ydelser under ophold i udlandet i mere end 14
dage.
På kontanthjælpsområdet er der ydermere særlige sanktionsregler rettet mod ydel-
sesmodtagere, der har opholdt sig udlandet i strid med reglerne. Her gælder det, at
hvis den pågældende ydelsesmodtager mod bedre vidende har tilsidesat sin pligt til
at oplyse om arbejde eller uberettiget har modtaget hjælp under ophold i udlandet,
bliver hjælpen sat ned, mens den resterende del af ydelsen bliver udbetalt med til-
bagebetalingspligt i en periode på op til 20 uger.
En person, der uberettiget har modtaget arbejdsløshedsdagpenge under ophold i ud-
landet, skal betale dagpengene tilbage, og a-kassen skal vurdere, om pågældende
har begået svig.
Om ydelser til bandemedlemmer og udlandsophold
Ministeriet har ikke oplysninger om bandemedlemmer, og kan dermed ikke oplyse
noget om, hvorvidt bandemedlemmer, der modtager offentlige ydelser, har passeret
Øresundsbroen siden januar 2020 eller de eventuelle konsekvenser, det måtte have
haft for de pågældende.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 680: MFU spm. om det er korrekt, at det ikke er muligt for kommuner m.v. at forlange forevisning af pas i sager om potentielt socialt bedrageri på beskæftigelses- og socialområdet mhp. at undersøge, om en borger har opholdt sig uden for landets grænser og således ikke har stået til rådighed for arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3