Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 8127
Doknr.
295701
Dato
15-09-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 24. august 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 676 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 676:
”Hvad
er konsekvensen af ikke at leve op til principperne bag Integrated
Children’s
System (ICS), der skal sikre en helhedsorienteret sagsbehandling og udredning i sager
om udsatte børn og unge?”
Svar:
Integrated Children’s System (ICS) er en
socialfaglig metode for sagsbehandling og
udredning i sager om udsatte børn og unge. Det er en metode, der understøtter hel-
hedsorienteret og systematisk sagsbehandling og bygger på inddragelse af barnet og
familien. ICS sætter barnets behov i centrum og understøtter en systematisk udred-
ning af de seks punkter (se nedenfor), der indgår i den børnefaglige undersøgelse og
handleplanen samt hjælper med at definere hensigten og målet med en indsats. Ifølge
Socialstyrelsen anvendes ICS i ca. 90 ud af 98 kommuner, men det er ikke et krav, at
kommunerne anvender ICS. Derfor er der ikke nogle konsekvenser ved ikke at an-
vende ICS.
Uanset hvilken socialfaglig metode, der anvendes, skal kommunerne leve op til de
krav, der er i serviceloven til sagsbehandling og udredning i sager om udsatte børn og
unge. Det fremgår fx af servicelovens § 50, stk. 2, at en børnefaglig undersøgelse skal
anlægge en helhedsbetragtning, som skal omfatte barnet eller den unges 1) udvikling
og adfærd, 2) familieforhold, 3) skoleforhold, 4) sundhedsforhold, 5) fritidsforhold og
venskaber og 6) andre relevante forhold, med mindre konkrete forhold betyder, at et
eller flere af punkterne ikke er relevante i forhold til det pågældende barn eller den
unge.
Med venlig hilsen
Astrid Krag