Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2244527_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 8070
Doknr.
300789
Dato
15-09-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 21. august 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 674 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 674:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange tilsynssager tilsynet har rejst specielt på
socialområdet? Der henvises i den forbindelse til Advokatsamfundets rapport "Rets-
sikkerhed for udsatte borgere", jf. SOU alm. del bilag 275 og samrådet i SOU den 13.
august 2020 om emnet”
Svar:
Det almindelige tilsyn med kommuner og regioner varetages af Ankestyrelsen med
Social- og Indenrigsministeriet som overordnet tilsynsmyndighed.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Ankestyrelsen,
som har oplyst følgende:
”Ankestyrelsen
og Social- og Indenrigsministeriet har netop gennemført en evaluering
af ændringen af § 48 a i kommunestyrelsesloven, som særligt havde til formål at mål-
rette Ankestyrelsens udvælgelse af tilsynssager. Evalueringen indeholder bl.a. en ræk-
ke nøgletal og data om sagsbehandlingstider og sagstyper for perioden fra 1. april 2017
og frem.
Til belysning af spørgsmålet om antallet af sociale sager, der er rejst i tilsynet, henvises
til nedenstående tabel, der ligeledes indgår i bilaget til evalueringen under tabel 1.8.
Tabellen viser antallet af behandlede sager i tilsynet på bl.a. det sociale område i årene
2017-2019
samt sagernes udfald. Det bemærkes hertil, at ”behandlede sager” omfatter
alle de afsluttede sager i tilsynet. Sager afsluttet med en udtalelse, en forhåndsudtalel-
se og sager om tilsynets fogedfunktion indgår i opgørelsen over afsluttede sager. Her-
udover omfatter tabellen over behandlede sager også sager, når tilsynet har undersøgt
en sag nærmere ved at sende en høring til kommunen eller regionen som følge af en
henvendelse eller information, som styrelsen har modtaget ad anden vej, men hvor
høringen ikke har givet tilstrækkelig anledning til at afgive en udtalelse m.v. Sidst-
nævnte sager indgår i tabellens kategori ”§ 48 a afvisning”.
Som det fremgår, har tilsynet i 2017 behandlet 193 sager på det sociale område og i
årene 2018 og 2019 henholdsvis 78 og 86 sager. Det bemærkes hertil, at sager behand-
let i de enkelte år kan være indkommet eller rejst i tidligere år. I Ankestyrelsen som
helhed er behandlet yderligere en række henvendelser om mulige tilsynssager på de
kommunale klagesagsområder, svarende til ca. 140 sager i perioden 1. april 2017 til 31.
december 2019 på social- og beskæftigelsesområdet. Disse sager er som altovervejende
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 674: Spm. om, hvor mange tilsynssager tilsynet har rejst specielt på socialområdet, til social- og indenrigsministeren
2244527_0002.png
hovedregel afsluttet med en afvisning uden en forudgående høring af kommunen,
eventuelt efter tværfaglige vurderinger mellem tilsynet og de konkrete klagesagsområ-
der i Ankestyrelsen. Denne type sager er opgjort i tabellerne 1.9.A og 1.9.B i bilaget til
evalueringen.
Sagerne på socialområdet (og beskæftigelsesområdet) fra 1. april 2017 er i vidt omfang
indledt på baggrund af viden, som tilsynet har fået fra Ankestyrelsens klagesagskonto-
rer.
Ved beslutningen om at indlede undersøgelse i sager på socialområdet (og beskæfti-
gelsesområdet) har der typisk været lagt vægt på, at der kunne være tale om en fejlag-
tig praksis i kommunen, at der kunne være tale om en bevidst ulovlig beslutning eller
undladelse, eller at der kunne være tale om en ulovlighed af et vist omfang pga. antal-
let af berørte borgere eller antallet af omfattede kommuner.
I hovedparten af de afsluttede sager i denne kategori har Ankestyrelsen efter den ind-
ledende høring afvist at rejse en tilsynssag. I mange tilfælde har årsagen været, at
kommunen selv har rettet op på det ulovlige forhold, og i de resterende sager har årsa-
gen været, at der ikke var grundlag for at antage, at kommunen havde handlet ulovligt.
Der er et løbende og struktureret samarbejde mellem tilsynet og Ankestyrelses klage-
sagskontorer, hvor der samarbejdes om at gøre brug af relevante data og viden fra
Ankestyrelsens klagesagskontorer med henblik på at være proaktive og rejse relevante
tilsynssager på socialområdet, beskæftigelsesområdet og børneområdet.
Ankestyrelsen systematiserer data fra klagesagsbehandlingen for at identificere sags-
områder, hvor der kan være udfordringer eller variationer i sagsbehandlingen i kom-
munerne. Ankestyrelsens data og Social- og Indenrigsministeriets danmarkskort skal
dog kombineres med styrelsens faglige viden for at kunne vurdere, om der er anled-
ning til at rejse en tilsynssag.
Det skal tilføjes, at antallet af sager rejst i tilsynet uden forudgående henvendelse er
steget markant som forudsat ved lovændringen. I 2019 rejste tilsynet således 55 sager
uden forudgående henvendelse imod henholdsvis 13 sager i 2017 og 30 sager i 2018.
Sagerne rejst uden forudgående henvendelse rejses bl.a. på grundlag af den viden, som
kommer fra Ankestyrelsens klagesagskontorer. I 2019 blev rejst 21 sager uden forud-
gående henvendelse på social- og beskæftigelsesområdet.
Endelig bemærkes om tilsynets fogedfunktion, at denne i perioden fra 1. april 2017 er
blevet styrket i relation til særligt Ankestyrelsens øvrige fagområder, hvor der er
iværksat systematiske procedurer til opfølgning på kommunernes efterlevelse af Anke-
styrelsens afgørelser. Herunder blev der pr. 1. juni 2019 indført en ensartet registre-
ringspraksis i Ankestyrelsen, der sikrer registrering af sager som fogedsager i de til-
fælde, hvor der må tages kontakt til en kommune på baggrund af en henvendelse om
en kommunes manglende efterlevelse af Ankestyrelsens bindende afgørelse. Ligeledes
registreres sager som fogedsager i de tilfælde, hvor en kommune trods flere anmod-
ninger undlader at fremsende oplysninger, som kommunen er forpligtet til. I disse
tilfælde vil Ankestyrelsen typisk gøre opmærksom på muligheden for at pålægge
tvangsbøder efter kommunestyrelseslovens § 50 b, stk. 1. I perioden fra 1. juni 2019 til
31. december 2019 er der registreret i alt 50 behandlede fogedsager.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 674: Spm. om, hvor mange tilsynssager tilsynet har rejst specielt på socialområdet, til social- og indenrigsministeren
2244527_0003.png
Evalueringen af tilsynet er tilgængelig på Folketingets hjemmeside på følgende link:
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/SOU/bilag/334/2230632.pdf"
De af Ankestyrelsen nævnte tabeller fra evalueringen af ændringen af § 48 a i kommu-
nestyrelsesloven er vedlagt som bilag til dette svar.
Jeg kan herudover oplyse, at Social- og Indenrigsministeriet som overordnet tilsyns-
myndighed i perioden fra den 1. april 2017 og frem ikke har haft sager inden for det
sociale område, hvor ministeriet har fundet grundlag for at afgive en tilsynsudtalelse.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1: Uddrag af tabel 1.8 samt tabel 1.9.A og 1.9.B fra Ankestyrelsens evaluering af
ændringen af § 48 a i kommunestyrelsesloven
3