Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-8056
Doknr.
300681
Dato
15-09-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 21. august 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 672 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 672:
”Vil
ministeren oplyse, i hvor høj grad der er adgang for en borger til materiale i Anke-
styrelsen i vedkommendes egen sag, så borgeren kan blive opmærksom på, hvis der
eksempelvis mangler relevante dokumenter?”
Svar:
Det følger af forvaltningslovens § 9, at den der er part i en sag, hvori der er eller vil
blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, med enkelte undtagelser kan for-
lange at blive gjort bekendt med sagens dokumenter. Borgeren kan således bede om
aktindsigt i sin sag i Ankestyrelsen og på den måde sikre sig, at Ankestyrelsen er i be-
siddelse af alle dokumenter, som borgeren finder relevante.
Jeg kan endvidere oplyse, at Ankestyrelsen normalt vil modtage alle papirer i sagen fra
den myndighed, der senest har afgjort sagen. Mangler der oplysninger, vil Ankestyrel-
sen indhente dem.
Hvis Ankestyrelsen indhenter nye oplysninger af væsentlig betydning, partshører An-
kestyrelsen som hovedregel borgeren over de nye oplysninger med henblik på, at bor-
geren kan komme med bemærkninger til oplysningerne.
Jeg kan desuden oplyse, at Ankestyrelsen har gjort opmærksom på, at styrelsen i 2021
vil afdække mulighederne for at give borgere adgang til at se egne sagsoplysninger via
en selvbetjeningsløsning. Afdækningen sker som led i indsatsen for at øge gennemsig-
tigheden og tilfredsheden hos borgerne.
Med venlig hilsen
Astrid Krag