Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2242772_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 7879
Doknr.
291208
Dato
10-09-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 17. august 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 664 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 664:
”Vil ministeren kommentere artiklen: ”En mors mareridt: Medarbejder på bosted
an-
klaget for gentagende vold mod handicappet søn” fra Lokalavisen Aarhus den 11. au-
gust 2020 og indhente en redegørelse fra kommunen?”
Svar:
Det er helt forfærdeligt og meget hjerteskærende at læse om de oplevelser, der er be-
skrevet i artiklen. Mennesker med infantil autisme har brug for omsorg, tryghed og til-
lidsfulde relationer til dem, som de er knyttet til i deres dagligdag. Det er et enormt
svigt i omsorgen, hvis der sker sådan nedværdigende behandling og overgreb som om-
talt i artiklen, og det er ødelæggende for tilliden mellem mennesker med psykiske han-
dicap og medarbejdere, som er så vigtig for disse menneskers tryghed og trivsel.
I servicelovens kapitel 24 er regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestem-
melsesretten over for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne
reguleret. Formålet med bestemmelserne er at begrænse magtanvendelse og andre
indgreb i selvbestemmelsesretten til det absolut nødvendige. Anvendelse af magt må
alene ske for at undgå personskade, tingsskade eller for at varetage den pågældendes
omsorg, værdighed og tryghed og må aldrig erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk
bistand.
Anvendelse af magt uden hjemmel i magtanvendelsesreglerne er derfor ulovligt og kan
straffes efter straffelovens bestemmelser.
Kommunalbestyrelsen fører det personrettede tilsyn med de tilbud efter serviceloven,
som kommunalbestyrelsen i forhold til den enkelte har truffet afgørelse om. Det inde-
bærer at påse, at borgerne får den hjælp, som de har ret til efter loven og efter de be-
slutninger, som kommunen har truffet. Det er dog op til kommunalbestyrelsen at tage
stilling til, hvordan tilsynet konkret skal planlægges og udføres i kommunen.
Det er en del af pligten til at føre tilsyn, at kommunen skal reagere, hvis medlemmer af
kommunalbestyrelsen får informationer om, at der er eller kan være grundlag for kri-
tik af hjælpen. Det gælder, uanset om kritikken er rettet mod medarbejdere eller den
faglige ledelse. Modtages der f.eks. oplysninger om, at forholdene for beboere på et bo-
tilbud tilsyneladende ikke er i orden, har kommunen, medmindre informationerne er
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 664: Spm. om kommentar til artiklen: En mors mareridt: Medarbejder på bosted anklaget for gentagende vold mod handicappet søn fra Lokalavisen Aarhus 11/8-20, til social- og indenrigsministeren
2242772_0002.png
klart utroværdige, pligt til at undersøge sagen og i givet fald at tage initiativ til at få ret-
tet op på forholdene. Dette gælder, hvad enten oplysningerne kommer fra forvaltnin-
gen, personale, brugere, pårørende eller andre personer.
Det fremgår af artiklen fra Lokalavisen Aarhus den 11. august, at Aarhus Kommune
har hjemsendt den pågældende medarbejder og lederen og politianmeldt sagen. Yder-
ligere har socialdirektøren i Aarhus Kommune i artikel fra Jyllandsposten Aarhus fra
den 12. august beklaget den sene politianmeldelse samt udtalt, at botilbudslederens
undersøgelse af sagen var en fejl, der bl.a. skyldtes sommerferie. Da sagen således un-
dersøges og håndteres lokalt, finder jeg ikke grundlag for at indhente en redegørelse
for nuværende. Jeg vil dog bede Aarhus Kommune om at få kommunens undersøgelse
af sagen tilsendt og få bekræftet hjemsendelse og politianmeldelse og på den baggrund
vurdere, om der er behov for at indhente en redegørelse.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2