Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 7870
Doknr.
301721
Dato
14-09-2020
Folketingets Social- og indenrigsudvalg har d. 17. august 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 658 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 658:
”Vil
ministeren, såfremt der er sektorer, hvor formidling på dansk tegnsprog ikke ind-
går i kriseberedskabet, opfordre de relevante ministerier til at sikre, at alle relevante
myndigheder indarbejder tegnsprogsformidling i deres kriseberedskab, og vil ministe-
ren i den forbindelse opfordre til at sikre, at det bliver en helt generel praksis, at der
informeres på dansk tegnsprog i krisesituationer f.eks. ved pressemøder og kampag-
ner?”
Svar:
Som følge af sektoransvarsprincippet på handicapområdet, jf. også mit samtidige svar
på SOU alm. del. nr. 657 herom, er der indhentet bidrag fra Forsvarsministeriet og
Justitsministeriet til besvarelsen.
Justitsministeriet oplyser følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at politiet generelt prioriterer kommunikation til befolknin-
gen højt i forbindelse med kriser og større hændelser, der kan skabe utryghed eller
påvirke den enkelte borgers sikkerhed og/eller sundhed. I den forbindelse anvender
politiet en bred vifte af kanaler. Det kan være gennem beredskabsmeddelelser, udsen-
delse af sms bl.a. til de mobil-numre, der er tilmeldt døve-ordningen eller
app’en Mo-
bilvarsling. Derudover kommunikerer politiet bl.a. via www.politi.dk, sociale medier,
pressemøder og de etablerede nyhedsmedier.
I forbindelse med opfølgningen på erfaringerne fra hændelserne i Norge den 22. juli
2011 (Oslo og Utøja) udarbejdede Rigspolitiet i regi af Det Centrale Operative Kom-
munikationsberedskab (DCOK), som er en understab til National Operativ Stab
(NOST), en plan med ”best practice” i forhold til krisekommunikation i forbindelse
med større, uvarslede hændelser.
Det fremgår af denne plan, der har karakter af en vejledning og inspirationsmateriale
for beredskabsmyndigheder, at for at nå så hurtigt og bredt som muligt ud til befolk-
ningen med information, bør myndighederne løbende tilpasse deres valg af kommuni-
kationskanaler, så de er i stand til at nå den enkelte borger via hans eller hendes fore-
trukne medieplatform. Myndighederne bør således løbende afsøge mulighederne for at
tage nye kommunikationskanaler i brug, hvis det vil gøre det muligt at få budskaberne
ud på mere effektiv vis. I den enkelte situation må de involverede myndigheder vurde-
re, hvilke kanaler det giver bedst mening at anvende.