Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2244123_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 5453
Doknr.
254253
Dato
29-05-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 20. maj 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 495 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 495:
”Vil
ministeren oplyse, om der foreligger en national beredskabsplan/kommuni-
kationsplan, der foreskriver, hvordan relevant information formidles til døve i en
krisesituation, som den vi i øjeblikket gennemlever med coronakrisen?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at der på handicapområdet gælder et sektoransvarsprincip, hvorefter
hver enkelt sektor og myndighed har ansvar for, at ydelser og tilbud på dens område til
befolkningen som helhed også kan anvendes af mennesker med handicap. Formålet er
at sikre ligebehandling og inklusion af mennesker med handicap.
For spørgsmål om, hvordan kommunikation til døve er tænkt ind i beredskabsplaner
for håndtering af nationale krisesituationer, er der derfor indhentet bidrag fra
Forsvarsministeriet og Justitsministeriet:
Forsvarsministeriet oplyser på baggrund af bidrag fra Beredskabsstyrelsen følgende:
”Krisekommunikation til offentligheden
er en kerneopgave i myndighedernes
krisestyring. At kommunikere med alle borgere under hensyn til fx handicap er et
myndighedsansvar. Den nationale beredskabsplan beskriver, at myndighederne skal
informere og vejlede borgerne og medier om risici og afledte konsekvenser i
beredskabssituationer, så borgerne har et grundlag for at kunne tage vare på deres
egen sikkerhed og sundhed eller på anden måde bidrage til at minimere
konsekvenserne af en hændelse. Som supplement til politiets varsling i
beredskabssituationer
har Beredskabsstyrelsen udviklet app’en Mobilvarsling, som
advarer borgeren direkte i tilfælde af en række situationer, herunder hver gang, der
udsendes en beredskabsmeddelelse.”
Justitsministeriet oplyser på baggrund af bidrag fra Rigspolitiet følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiet
prioriterer kommunikation til befolkningen højt i
forbindelse med kriser og større hændelser, der kan skabe utryghed eller påvirke den
enkelte borgers sikkerhed og/eller sundhed. I den forbindelse anvender politiet en
bred vifte af kanaler. Såfremt der er tale om akutte hændelser, hvor der vurderes at
være tale om livsfare for en større gruppe af personer, kan der udsendes
beredskabsmeddelelser eller eventuelt anvendes sirenevarsling.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 657: Spm. om, hvor i de enkelte sektorers kriseberedskab det fremgår, at informationer vedrørende kriseudmeldinger skal formidles på dansk tegnsprog, til social- og indenrigsministeren
2244123_0002.png
For at sikre, at også døve og hørehæmmede kan modtage varslingen, afsendes der fra
Rigspolitiet en sms til de mobilnumre, der er tilmeldt døve-ordningen. I samarbejde
med Beredskabsstyrelsen orienteres offentligheden ligeledes gennem app’en
Mobilvarsling om en række forskellige former for samfundsforstyrrelser. Derudover
kommunikerer politiet bl.a. via
www.politi.dk,
sociale medier, pressemøder og de
etablerede nyhedsmedier.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2