Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-7824
Doknr.
298686
Dato
11-09-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. august 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 656 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 656:
”Nu
hvor ministeren på samrådet i SOU den 13. august 2020 har afvist forslaget om
oprettelse
af en retssikkerhedsfond og DF’s forslag om en
kompensationsordning, som
skal kompensere borgere, der har modtaget forkerte afgørelser, vil ministeren da over-
veje i stedet at indføre den af Justitia og Advokatsamfundet foreslåede godtgørelses-
ordning?
Er ministeren samtidig enig i, at godtgørelsesordningen:
–
Kan højne retssikkerheden i kommunerne,
–
er let og enkel at administrere, da der er tale om standardiserede godtgørelser på
mellem 10.000 og 50.000 kr., hvis en kommune påfører borgeren et ikke uvæsentligt
velfærdstab ved grov tilsidesættelse af sine pligter efter serviceloven, og spørgsmålet
om udbetaling skal afgøres af Ankestyrelsen som led i det eksisterende klagesystem, og
–
medfører meget lave merudgifter, da ordningen indgår i det allerede eksisterende
klagesystem?”
Svar:
Jeg er altid åben over for nye tanker om, hvordan man kan styrke borgernes retssik-
kerhed, og jeg forstår ræsonnementet bag Justitias og Advokatsamfundets forslag om
en godtgørelsesordning.
Ankestyrelsen omgør alt for mange kommunale afgørelser. Og det betyder, at alt for
mange borgere venter i alt for lang tid på en korrekt afgørelse. Det skal ikke være en
kamp at få den hjælp, som man har ret til.
Jeg er derfor også enig i, at vi skal gøre noget for at hjælpe de borgere, der kommer i
klemme. Men dermed ikke sagt, at jeg umiddelbart kan støtte en godtgørelsesordning.
Uanset at man på denne måde kan få et økonomisk plaster på såret, så er den rigtige
indsats efter min opfattelse, at der træffes korrekte afgørelser i første omgang. Det vil
for alvor være en styrkelse af retssikkerheden for borgerne, at de ikke skal vente på en
klagesagsbehandling, før de får hjælp.
Ankestyrelsens omgørelsesprocenter viser desværre alt for tydeligt, at der er et stykke
vej, før vi har nået det mål, men det skal ikke forhindre os i at arbejde aktivt på det.
Der er
–
som jeg også oplyste på samrådet den 13. august 2020 om retssikkerhed
–
allerede iværksat en lang række initiativer, der er målrettet mod at styrke den kom-
munale sagsbehandling og dermed også borgerens retssikkerhed. Jeg tror, det er vig-
tigt at kende effekten af de tiltag, før vi overvejer nye. Det er dog ikke ensbetydende