Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2231811_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Besvarelse af samrådsspørgsmål AC
11. august 2020 kl. 15.30-16.30
Folketinget, lokale 1-133
Ca. 10 min.
Besvarelse af samrådsspørgsmål
Åbent samråd om ØA21 og Ankestyrelsens
principmeddelelser
Samrådsspørgsmål AC stillet af Kristian Hegaard (RV) og
Rasmus Helveg Petersen (RV)
”Vil
ministeren i
henhold til afsnittet ”Ankesystemet”
i aftale om
kommunernes økonomi for 2021 af 29. maj 2020 redegøre for,
hvor regeringen ser problemer med rækkevidden af
principafgørelser fra Ankestyrelsen og redegøre for forventninger
og forventet udfald af det nedsatte permanente underudvalg, der
skal drøfte rækkevidde og indhold i principmeddelelser fra
Ankestyrelsen med stor betydning for kommunerne?”
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 11/8-20 om principafgørelser fra Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2231811_0002.png
[Indledning]
Tak for ordet og for invitationen til at drøfte generelle
spørgsmål om Ankestyrelsens principmeddelelser og den del
af ØA21, som omhandler Ankestyrelsens principmeddelelser.
Lad mig med det samme slå fast, at aftalen handler om et
samarbejde mellem Ankestyrelsen og KL der skal sikre en
bedre forståelse og kommunikation af principmeddelelserne og
deres rækkevidde. Ikke at røre ved Ankestyrelsens
uafhængighed.
Ankestyrelsens uafhængighed står selvsagt uantastet. Det
betyder også, at selv om Ankestyrelsen hører under mit
ressortområde, kan og skal jeg ikke blande mig i deres
afgørelsesvirksomhed, og jeg vil derfor heller ikke gå mere
konkret ind i materien i konkrete sager her i dag.
Det samme gælder for andre ministerier og ministre på de
ressortområder, hvor Ankestyrelsen er klageinstans for
afgørelser.
Jeg vil også gerne slå fast, at retssikkerheden for de udsatte i
samfundet står uantastet. Naturligvis. Den arbejder vi på at
forbedre. Det skal vi tale meget mere om på torsdag, hvor vi
mødes til samråd igen. Det ser jeg frem til.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 11/8-20 om principafgørelser fra Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2231811_0003.png
[Baggrund]
Men lad mig starte med kort at skitsere Ankestyrelsens rolle og
systemet omkring principmeddelelser.
Jeg vil også kort fortælle om baggrunden for, at spørgsmålet
om principmeddelelser kom med i økonomiaftalen.
Men først: Ankestyrelsens funktion og roller.
Ud over at træffe afgørelser i enkeltsager, har Ankestyrelsen
flere roller i forhold til på landsplan at sikre, at afgørelser, som
træffes af kommunerne, og som kan indbringes for
Ankestyrelsen, træffes i overensstemmelse med lovgivningen.
Ankestyrelsen har således ansvaret for det, der i
retssikkerhedsloven kaldes
”koordinering af praksis”
på social-
og beskæftigelsesområdet. Det gælder også for ældreområdet,
som er reguleret i serviceloven og underlagt klageadgang til
Ankestyrelsen tilsvarende servicelovens bestemmelser om det
sociale område.
Det gør Ankestyrelsen på flere måder. Styrelsen går helt
konkret til værks og vejleder og underviser kommunerne om
praksis. Det sker ved telefonisk rådgivning, kursusvirksomhed
og temamøder. Men det sker også gennem
praksisundersøgelser på udvalgte områder. Her undersøger
styrelsen konkrete afgørelser truffet i kommunerne.
Undersøgelserne bliver sendt til kommuner og andre
interessenter, og på denne måde gives kvalificerede råd og
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 11/8-20 om principafgørelser fra Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2231811_0004.png
meldinger om både gode og dårlige forhold i sagsbehandlingen
og afgørelserne.
Med henblik på at følge og rådgive Ankestyrelsen i
praksiskoordineringen er der nedsat et forum, hvor også KL
deltager. Det kaldes for Det Rådgivende Praksisudvalg.
Et andet vigtigt redskab til at koordinere praksis og sikre
ensartethed på landsplan er
Ankestyrelsens
principmeddelelser.
Her er der tale om principielle afgørelser,
eller afgørelser af almen interesse.
Ved at offentliggøre de helt centrale afgørelser bliver det muligt
på en konkret måde at vejlede om gældende regler og praksis.
Og på denne måde bidrager principmeddelelserne til, at
borgerne får den rigtige afgørelse i 1. instans.
Principmeddelelserne er også helt centrale i forhold til at sikre,
at der på landsplan er ensartethed i kommunernes
afgørelsespraksis.
Denne konkrete men principielle vejledning er særlig vigtig i
lyset af, at serviceloven er en rammelov. Det betyder, at
kommunerne skal træffe mange skønsprægede afgørelser ud
fra en konkret og individuel vurdering i hver enkelt sag.
Principafgørelserne kan derfor hjælpe til at udfylde reglerne, og
det er både vigtigt og legitimt, at kommunerne får en central
hjælp til at sikre, at der træffes rigtige afgørelser. Og til at der
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 11/8-20 om principafgørelser fra Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2231811_0005.png
træffes ensartede afgørelser på tværs af alle landets
kommuner.
[De tre principmeddelelser]
Det har vist sig, at Ankestyrelsens principmeddelelser i nogle
tilfælde har givet anledning til usikkerhed i kommunerne om,
hvordan reglerne skal administreres
selvom målet har været
det modsatte.
En sådan situation forelå i forhold til 3 konkrete
principmeddelelser, hvor KL mente, at Ankestyrelsen havde
fastlagt en vidtrækkende ny praksis.
De 3 principmeddelelser handler om hhv. indretning af
botilbud, praktisk hjælp i hjemmet og madlavning. De 2 af
afgørelserne vedrører ældreområdet og den sidste
socialområdet.
Ankestyrelsen er generelt åben over for at drøfte overordnede
problemstillinger med relevante interessenter.
I de 3 konkrete principmeddelelser, ved jeg, at der også har
været dialog mellem de relevante ressortministerier og
Ankestyrelsen. Her er det som en underliggende
problemstilling blevet identificeret, at det er afgørende, hvordan
ny praksis formidles.
Jeg har også noteret mig, at Ankestyrelsen lægger meget stor
vægt på dialog med alle interessenter. Jeg ved, at der i
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 11/8-20 om principafgørelser fra Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2231811_0006.png
Ankestyrelsen er en igangværende proces, hvor dialog tænkes
ind på alle relevante stadier
men naturligvis med den
fornødne respekt for de juridiske rammer og dermed også
uafhængigheden. Det er efter min opfattelse også den rigtige
måde at drive en moderne styrelse på
at være åben og i
dialog - og giver også styrelsen relevant input fra omverden.
Derudover har Ankestyrelsen, med henblik på at forbedre den
generelle kvalitet i sine afgørelser, herunder principafgørelser,
foretaget en række tiltag for at forbedre den generelle kvalitet.
Blandt andet har man igangsat en praksis, hvor man for at
understøtte overblikket over principmeddelelser med
vejledningsværdi kasserer Ankestyrelsen gamle meddelelser,
når de ikke længere har relevans.
Det betyder, at kommunerne får et bedre overblik over
gældende principmeddelelser.
Man har oprettet en intern retsenhed, som bl.a. har til opgave
at koordinere den principielle sagsbehandling.
Praksiskoordinering er i det hele taget et strategisk
fokusområde i Ankestyrelsens femårige strategi, hvor målet er
at skabe grundlag for, at flere borgere får en korrekt afgørelse i
første instans.
Og som en del af Ankestyrelsens resultatplan med
departementet for 2019 er der udviklet en datadrevet og
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 11/8-20 om principafgørelser fra Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2231811_0007.png
dialogbaseret model for udvælgelse af emner til nye
principmeddelelser.
I den nye model skal udvælgelse af emner for
principmeddelelser ske i to spor i løbet af et kalenderår. De to
spor skal bestå i såvel en kort som en lang horisont for
udvælgelse af emner for principielle sager.
I det ene spor sker der en kvartalsvis opfølgning på den
løbende udvikling i klagesagerne, sådan at der løbende i året
kan udvælges nye sager eller områder for principafgørelser.
I det andet spor sker der en langsigtet fastlæggelse af en
række temaer, som Ankestyrelsen skal fokusere på i det
efterfølgende kalenderår, når der skal udvælges sager til
principiel behandling.
[Forventet udfald af det nedsatte permanente underudvalg]
KL’s bekymring
i forhold til de 3 principmeddelelser tjener som
eksempel på, at principmeddelelser ikke altid kan stå alene.
Der kan være behov for at følge op med en mere detaljeret
udlægning af meddelelsernes betydning for den kommunale
praksis efter offentliggørelse.
Det er på den baggrund, at det i ØA21 er aftalt, at der
etableres et permanent underudvalg til Ankestyrelsens
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 11/8-20 om principafgørelser fra Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2231811_0008.png
allerede fungerende dialogforum, hvor KL og kommunale
praktikere deltager.
Underudvalget skal understøtte, at principmeddelelserne bliver
lettere at omsætte til praksis i kommunerne, og at de får
præcis den rækkevidde som er tilsigtet.
Dette sker naturligvis med fortsat fuld respekt for
Ankestyrelsens uafhængighed.
For at sikre den bedst mulige implementering af
Ankestyrelsens principmeddelelser i kommunerne skal
undergruppens medlemmer drøfte indholdet og rækkevidden
af konkrete principmeddelelser på social- og ældreområdet.
Drøftelsen omfatter overvejelser om, hvordan
principmeddelelserne indgår i den kommunale
sagsbehandling, herunder hvilke barrierer kommunerne kan
opleve i den forbindelse.
Det kan også være eksempler på implementering af nye
afgørelser i det omfang, det kan bidrage til at afklare
forståelsen af Ankestyrelsens principmeddelelser og
rækkevidden heraf på tværs af kommunerne.
Der skal også være en dialog om, hvordan der sker den
bedste mulige formidling af principmeddelelser til
kommunerne.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 11/8-20 om principafgørelser fra Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2231811_0009.png
[Afslutning]
Og så er jeg kommet til min afslutning.
For lige at hæve mig lidt op, så drejer det her sig jo om
retssikkerhed. Om, at borgere får de rigtige afgørelser
og at
det sker første gang. Det er derfor meget vigtigt, at vi gør alt
hvad vi kan for at bistå de lokale myndigheder i den opgave.
Særligt når vi generelt har med regler at gøre, der er
skønsmæssige, som de jo er nødt til at være for at kunne
rumme alle de konkrete situationer.
Det er mit håb, at der med det seneste initiativ, som beskrevet i
ØA21, er taget endnu et vigtigt skridt for at understøtte
kommunerne i deres vigtige opgaver på social- og
ældreområdet.
Så principmeddelelserne bliver brugt rigtigt og efter hensigten
ude i kommunerne til gavn for borgerne.
Tak for ordet. Jeg ser frem til debatten.
8