Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-7758
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 12. august 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 650 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 650:
”Vil
ministeren uddybe, hvordan Ankestyrelsens Dialogforum fungerer i dag, og hvem
der deltager?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at Dialogforum mellem Ankestyrelsen og kommuner blev oprettet i
forbindelse med kommuneøkonomiaftalen for 2019. Der er møde i Dialogforum fire
gange årligt med følgende medlemmer:
Fem kommunale direktører eller centerchefer, udpeget af den administrative
styregruppe i hvert af de fem kommunekontaktråd (KKR)
En repræsentant fra Børne- og Kulturchefforeningen
En repræsentant fra Socialchefforeningen
Tre repræsentanter fra Ankestyrelsen
En repræsentant fra KL
Doknr.
295215
Dato
11-09-2020
Det følger af kommissoriet for dialogforum mellem Ankestyrelsen og kommuner, at
formålet med dialogforum er:
”(…) at drøfte kommunale problemstillinger, udfordringer og muligheder med henblik
på at bidrage til at styrke kvaliteten i kommunernes myndighedsarbejde på social- og
beskæftigelsesområdet.”
Dagsorden for møderne sammensættes ud fra følgende:
-
Ønsker fra kommunerne, KL og Ankestyrelsen til drøftelse af aktuelle princi-
pielle og/eller generelle problemstillinger vedr. sagsbehandling i kommunerne
eller i Ankestyrelsen.
Ankestyrelsens systematiske registreringer i såvel klagesagsbehandlingen som
ved diverse læringsbesøg, Task Force-forløb, undersøgelser, webinarer og lo-
kale dialogmøder.
Andre aktuelle politiske emner og initiativer, der berører Ankestyrelsens og
kommunernes virksomhed.
-
-
Rammen for Dialogforum omfatter ikke drøftelse af konkrete klagesager eller afgørel-
ser. Forummet har således ingen afgørelseskompetencer, men dialogen mellem par-
terne kan danne grundlag for bedre dialog om større udfordringer og tendenser og
give anbefalinger til fremadrettede initiativer.