Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2243486_0001.png
KEN nr
7 af 4/
/
7 Gældende
Udskriftsdato: 4. august
Senere ændringer til afgørelsen
I ge
Mi isteriu :
Øko o i- og I de rigs i isteriet
Jour al u
er:
7- 5 - 5 95
Ankestyrelsens principafgørelse 97-17 om socialtilsyn - godkendelse -
længerevarende botilbud - indretning
Principafgørelsen fastslår
Længerevarende botilbud skal indrettes, så de understøtter målgruppens behov og formålet med ind‐
satsen. De fysiske rammer skal tilgodese borgernes trivsel og tryghed samt ret til privatliv.
Almene ældreboliger skal med hensyn til udstyr og udformning være særligt indrettet til brug for
ældre og personer med handicap. Det betyder blandt andet, at hver ældrebolig skal være forsynet med
selvstændigt toilet, bad og køkken med indlagt vand og forsvarligt afløb for spildevand. Det kan dog i
særlige tilfælde besluttes, at ældreboliger ikke forsynes med selvstændigt køkken. Boligens adgangsfor‐
hold skal også være egnede for gangbesværede.
Disse krav til indretning må anses for at være udtryk for, hvornår en bolig er egnet til længerevaren‐
de ophold for ældre og personer med handicap. Der kan derfor tages udgangspunkt i de samme princip‐
per, hvis et botilbud skal godkendes som længerevarende tilbud efter servicelovens regler.
I den konkrete sag havde tilbuddet ikke den fornødne kvalitet til at kunne godkendes til længereva‐
rende ophold efter serviceloven. Ankestyrelsen var enig med socialtilsynet i, at tilbuddets fysiske rammer
ikke var egnede, da der ikke var eget bad og toilet i boligerne.
Baggrund for at behandle sagen principielt
Ankestyrelsen har behandlet sagen principielt. Det har vi gjort for at afklare, hvilke krav der kan stilles til
indretningen af et botilbud til længerevarende ophold efter servicelovens § 108, herunder om det er et
krav for godkendelse, at boligerne har eget bad og toilet.
Reglerne
Love og bekendtgørelser
Lov om socialtilsyn (socialtilsynsloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 70 af den 18. januar
2017.
• § 5, stk. 1, om godkendelse.
• § 6, stk. 1 og 2, om tilbuddets kvalitet.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 649: Spm. om ministeren vil oversende kommissoriet til det nævnte permanente underudvalg til Ankestyrelsens Dialogforum, når det er færdiggjort, til social- og indenrigsministeren
Bekendtgørelse om socialtilsyn (socialtilsynsbekendtgørelsen) nr. 1675 af den 16. december 2016
• § 11, nr. 1, om kvalitetsmodellen samt bilag 1.
Lov om social service (serviceloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 988 af 17. august 2017
• § 107 om midlertidigt ophold i boformer.
• § 108 om længerevarende ophold i boformer.
Lov om almene boliger (almenboligloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 1116 af 2. oktober
2017
• § 110 om indretning af almene ældreboliger.
Den konkrete afgørelse
I har klaget over socialtilsynets afgørelse om afslag på ændring af jeres godkendelse til også at omfatte
pladser efter servicelovens § 108. Socialtilsynet afgjorde sagen den 19. maj 2017.
Ankestyrelsen har nu afgjort jeres sag.
Resultatet er:
• I har ikke ret til at få ændret jeres godkendelse.
Det betyder, at vi stadfæster socialtilsynets afgørelse, da vi er kommet til samme resultat.
Begrundelse for afgørelsen
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen vurderer, at de fysiske rammer ikke er egnet til, at pladserne kan godkendes til længereva‐
rende ophold efter servicelovens § 108.
Vi vurderer derfor, at I ikke opfylder betingelserne for at få ændret jeres godkendelse.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt på, at I er godkendt som midlertidigt botilbud med 19 pladser fordelt på fire boenheder. I
søger om, at jeres godkendelse ændres, så 11 af de 19 pladser godkendes til længerevarende ophold.
Vi lægger også vægt på, at boligerne ikke har eget badeværelse og køkken/thekøkken. Beboerne deler bad
og toilet to og to, og der er i hvert bofællesskab fælles køkken, opholds- og spisestue.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 649: Spm. om ministeren vil oversende kommissoriet til det nævnte permanente underudvalg til Ankestyrelsens Dialogforum, når det er færdiggjort, til social- og indenrigsministeren
Vi lægger videre vægt på, at I søger om ændring af godkendelsen, så de pladser, der skal anvendes til
længerevarende ophold, kan indrettes i de eksisterende og uændrede fysiske rammer. Der vil dog være
mulighed for at indrette boligerne med køleskab og kaffemaskine.
Derudover lægger vi vægt på, at medarbejderne har oplyst, at det ikke kan lade sig gøre at anvende en
kørestol på grund af ujævnt terræn. Vi lægger også vægt på, at der i det ene hus er niveauforskel fra væ‐
relserne ned til fællesrummet.
Endelig lægger vi vægt på, at I er godkendt til beboere med psykisk og fysisk udviklingshæmning med en
eventuel overbygning inden for autismespektrumforstyrrelse, medfødt eller erhvervet hjerneskade.
Oplysningerne fremgår særligt af socialtilsynets afgørelse, jeres klage, tilsynsrapporten og referat fra dia‐
logmøde den 9. maj 2017.
Om reglerne
Socialtilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt et tilbud kan godkendes som generelt egnet. Det gælder for
de tilbud, der er omfattet af lov om socialtilsyn. Socialtilsynet fører tilsyn med, at tilbuddene fortsat har
den fornødne kvalitet og opfylder betingelserne for godkendelse.
Det er en betingelse for godkendelse, at tilbuddet efter en samlet vurdering har den fornødne kvalitet.
Vurderingen af, om et tilbud har fornøden kvalitet, sker ud fra en samlet, faglig vurdering under hensyn til
tilbuddets karakter og målgruppe. Tilbuddenes kvalitet vurderes inden for en række temaer, der er angivet
i loven. Ved socialtilsynets vurdering af, om tilbuddet har den fornødne kvalitet, skal socialtilsynet anven‐
de den kvalitetsmodel, der findes som bilag til bekendtgørelse om socialtilsyn.
Socialtilsynet skal kunne stå inde for, at tilbuddet har den fornødne kvalitet i forhold til alle temaer. Det
kan efter en konkret vurdering betyde, at socialtilsynet kan give afslag på ændring af en godkendelse be‐
grundet i forholdene omkring ét tema, selv om kvaliteten i forhold til de øvrige temaer er tilstrækkelig.
Et af temaerne er tilbuddets fysiske rammer. De fysiske rammer udgør en central del af et tilbud, både
som ramme om borgernes liv og som ramme om den indsats, der finder sted. Det er derfor væsentligt, at
tilbuddets omgivelser, indretning, faciliteter og stand understøtter målgruppens behov og formålet med
indsatsen, herunder at de fysiske rammer inde og ude tilgodeser borgernes trivsel og tryghed samt ret til
privatliv.
Kommunen skal tilbyde midlertidigt ophold til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funkti‐
onsevne, der har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller for pleje, eller som i
en periode har behov for særlig behandlingsmæssig støtte. Det gælder også for personer med nedsat psy‐
kisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, der har behov for pleje eller behandling, og som
på grund af disse vanskeligheder ikke kan klare sig uden støtte.
Botilbud til midlertidigt ophold adskiller sig fra længerevarende botilbud og fra almene ældre- og handi‐
capboliger ved, at det ved visitationen af en borger til et midlertidigt botilbud vurderes, at borgerens be‐
hov for et botilbud ikke er varigt, men f.eks. har til formål at sikre rammen om en behandlingsmæssig
indsats.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 649: Spm. om ministeren vil oversende kommissoriet til det nævnte permanente underudvalg til Ankestyrelsens Dialogforum, når det er færdiggjort, til social- og indenrigsministeren
Kommunen skal tilbyde ophold i boformer, der er egnet til længerevarende ophold, til personer, som på
grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for omfattende hjælp til
almindelige, daglige funktioner eller pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan få dækket disse be‐
hov på anden vis.
Kommunen sørger for, at der i nødvendigt omfang tilvejebringes almene ældreboliger, der kan udlejes til
ældre og personer med handicap, som har særligt behov for sådanne boliger.
Almene ældreboliger skal med hensyn til udstyr og udformning være særligt indrettet til brug for ældre og
personer med handicap, herunder kørestolsbrugere. Hver ældrebolig skal være forsynet med selvstændigt
toilet, bad og køkken med indlagt vand og forsvarligt afløb for spildevand. Kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet kan dog i særlige tilfælde beslutte, at ældreboliger ikke forsynes med selvstændigt køkken.
Reglerne om selvstændigt toilet, bad og køkken med indlagt vand og forsvarligt afløb for spildevand
stammer fra lov om boliger for ældre og personer med handicap. Det blev fremhævet i lovforslaget, at alle
ældreboliger som overvejende udgangspunkt skal være selvstændige lejligheder med eget køkken, bad og
toilet. I særlige tilfælde kan kommunen dog beslutte, at ældreboliger indrettes uden eget køkken. Boliger‐
ne skal derimod altid være udstyrede med bad og toilet.
Selv om disse regler ikke gælder for tilbud efter servicelovens § 108, må kravene anses for at være udtryk
for, hvornår en bolig er egnet til længerevarende ophold for ældre og personer med handicap. Der kan
derfor tages udgangspunkt i almenboliglovens krav til indretning, når boligens fysiske rammer skal be‐
dømmes.
Vi finder på den baggrund, at de fysiske rammer i jeres tilbud ikke er egnet til, at pladserne kan godken‐
des til længerevarende ophold efter servicelovens § 108.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
4