KEN nr
af
/
/
Gældende
Udskriftsdato:
. august
Mi isteriu :
Øko o i- og I de rigs i isteriet
Jour al u
er:
-
-
Senere ændringer til afgørelsen
I ge
Ankestyrelsens principafgørelse 11-19 om madserviceordning - praktisk støtte
til madlavning - socialpædagogisk støtte - betaling for personaleudgifter
Principafgørelsen fastslår
Kommunen skal tilbyde praktisk støtte i hjemmet til madlavning eller madserviceordning til perso‐
ner, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige socia‐
le problemer ikke selv kan lave mad.
Når kommunen skal bevilge støtte til madlavning, skal kommunen vurdere, om borgeren er i per‐
sonkredsen for enten praktisk støtte til madlavning eller madserviceordning.
Praktisk støtte til madlavning eller madserviceordning
Ved praktisk støtte til madlavning i hjemmet laver hjælperen i samarbejde med borgeren maden. En
madserviceordning er karakteriseret ved, at maden er produceret af andre uden deltagelse fra borgeren.
Maden bliver typisk fremstillet udenfor borgerens hjem og leveret til en fast pris.
Efter formålet med bestemmelsen om personlig pleje og praktisk støtte skal borgere, der kan deltage
i madlavningen med støtte, ikke bevilges madserviceordning, men i stedet praktisk støtte til madlavning.
Det er ikke en forudsætning, at borgeren kan deltage i alle dele af madlavningen.
Om borgeren kan deltage i madlavning, beror på en konkret vurdering af borgerens funktionsevne,
og om hjælpen vil bidrage dels til at vedligeholde fysiske og psykiske færdigheder, dels til at afhjælpe
væsentlige følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Kommunen er som udgangspunkt berettiget til at henvise borgeren til madserviceordning, hvis bor‐
geren på grund af sin funktionsevne ikke kan udføre nogen dele af de nødvendige opgaver i forbindelse
med madlavning, og støtten dermed ikke kan bidrage dels til at vedligeholde færdigheder, dels til at af‐
hjælpe væsentlige følger af borgerens funktionsevne eller særlige sociale problemer.
I visse tilfælde kan madserviceordning ikke dække borgerens hjælpebehov, selvom borgeren ikke
kan samarbejde om madlavningen. Det kan fx være tilfældet, hvis borgeren har hjemmeboende børn, som
borgeren har ansvaret for at lave mad til, og madserviceordningen ikke kan bevilges til borgerens børn.
Eller hvis borgeren på grund af helbredsproblemer har behov for speciallavet mad, som ikke kan leveres
via madserviceordningen. I sådanne tilfælde skal borgeren have praktisk støtte til madlavningen.
1