Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2237204_0001.png
G'
Ankestyrelsen
Din klage til Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har den
. august 2020 modtaget din klage over
KOMMUNE afgørelse. Afgørelsen er fra den
2020.
Vi har også modtaget dokumenterne i sagen fra
KOMMUNE.
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt. Hvis der går mere end 4
uger, vil vi give besked om, hvornår vi forventer at afgøre sagen.
Sådan behandler vi sagen
Vi indhenter selv oplysninger, hvis vi vurderer, at vi mangler noget for at
behandle din klage. Det kan være oplysninger om helbred, indtægter og
arbejde eller din sociale situation.
Hvis vi ikke må indhente flere oplysninger, skal du give os besked inden
for 7 dage. Vi vil i så fald som udgangspunkt vurdere sagen ud fra de
oplysninger, vi har
Når vi har afgjort sagen, sender vi et brev med afgørelsen.
Du er velkommen til at kontakte os inden 7 dage for eksempel via e-
mail, borger.dk eller brev, hvis du i øvrigt har bemærkninger eller
oplysninger til sagen. Sagen bliver behandlet, uanset om vi hører fra dig
eller ej.
Vi gør opmærksom på, at vi kan ændre en afgørelse fra en underinstans.
Det kan både være til din fordel og til skade for dig. Ankestyrelsen
ændrer på de fleste områder kun en afgørelse til skade for borgeren,
hvis den tidligere afgørelse er i strid med loven.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om indsigt i afgørelser i Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237204_0002.png
Du kan læse mere om vores sagsbehandling og sagsbehandlingstider på
Ankestyrelsens hjemmeside
www.ast.dk
Vi har efter databeskyttelsesreglerne pligt til at orientere dig om, at vi
indhenter og behandler personoplysninger om dig. Du kan læse mere om
reglerne nedenfor.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om indsigt i afgørelser i Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
Orientering om databeskyttelsesreglerne
Ankestyrelsen er dataansvarlig for behandlingen af de
personoplysninger, vi har om dig.
I Ankestyrelsen behandler vi oplysninger om dig, fordi vi behandler en
sag, hvor dine oplysninger indgår, fordi de er sendt til os af andre, eller
fordi vi selv har været nødt til at indhente dem for at kunne afgøre
sagen.
Oplysningerne kan være navn, cpr-nummer og adresse. Det kan også
være mere personlige oplysninger for eksempel om dit helbred, dine
sociale forhold og din økonomi.
Vi registrerer og udveksler eventuelt oplysninger med andre
myndigheder, parter i sagen eller andre, for at kunne behandle sagen
korrekt.
Ankestyrelsen behandler sager, fordi Ankestyrelsen er øverste
administrative klageinstans. Ankestyrelsens sagsbehandling er omfattet
af reglerne i databeskyttelsesforordningen og den supplerende
databeskyttelseslov. Vi behandler dine oplysninger efter
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og artikel 9, stk. 2.
Desuden gælder databeskyttelseslovens kapitel 3.
Loven gælder for både børn og voksne. Indehaveren af
forældremyndigheden varetager normalt barnets rettigheder efter loven.
Dine rettigheder
Efter databeskyttelsesreglerne har du som udgangspunkt ret til, at:
få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig, og en række
andre oplysninger
gøre indsigelse mod, at vi behandler oplysningerne
bede om at få urigtige oplysninger om dig selv rettet
i særlige tilfælde bede om at få dine personoplysninger slettet
eller at få begrænset behandlingen.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de
registreredes rettigheder. Du kan finde vejledningen på datatilsynet.dk.
Hvor stammer dine oplysninger fra?
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om indsigt i afgørelser i Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237204_0004.png
Ankestyrelsen får normalt de oplysninger, vi skal bruge til at behandle en
sag fra den myndighed, der har afgjort sagen i første instans, fra sagens
parter eller fra dig selv. Vi kan også hente oplysninger fra cpr-registreret
eller andre offentlige registre.
Opbevaring af dine oplysninger
Vi overfører løbende oplysningerne fra vores sagsbehandling til
Rigsarkivet. Vi følger arkivlovens regler og Rigsarkivets bestemmelser.
Ankestyrelsen kan vælge at behandle sager principielt. Afgørelserne
bliver så til principafgørelser og offentliggjort på vores hjemmeside. Hvis
den konkrete sag bliver offentliggjort, fjerner vi dit navn og alle
oplysninger, der kan afsløre din identitet.
Kontaktoplysninger
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
CVR-nr.: 10074002
Telefon: 33 41 12 00
Mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Databeskyttelsesrådgiver DPO
Ankestyrelsen har en databeskyttelsesrådgiver, der kan rådgive generelt
om reglerne om databeskyttelse. Du kan kontakte
databeskyttelsesrådgiveren via en kontaktformular, som du finder på
ast.dk/kontakt.
Bruger du kontaktformularen, sender du sikkert til
databeskyttelsesrådgiveren.
Du har også mulighed for at kontakte databeskyttelsesrådgiveren ved at
ringe til Ankestyrelsen på telefon 33 41 12 00.
Klage til Datatilsynet
Du kan kontakte Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi
behandler dine personoplysninger på. Kontakt Datatilsynet via
datatilsynet.dk.
Her kan du også læse mere om
databeskyttelsesforordningen og den supplerende databeskyttelseslov.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om indsigt i afgørelser i Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
Love og bekendtgørelser
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Retssikkerhedsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 930 af 17.
september 2012
§ 66. Inden en klage behandles, skal den myndighed, som har truffet
afgørelsen, vurdere, om der er grundlag for at give klageren helt eller
delvist medhold. Derfor skal en klage først afleveres til den myndighed,
som har truffet afgørelsen. Er en afgørelse truffet efter bemyndigelse, jf. §
9, stk. 9, skal klagen sendes til og vurderes af den kommune, der efter §
9, stk. 7, eller § 9a, stk. 7, har pligt til at yde hjælp efter lov om social
service.
Stk. 2. Kan myndigheden ikke give klageren medhold, sendes klagen
med begrundelse for afgørelsen og genvurderingen videre til
klageinstansen. Social- og integrationsministeren kan fastsætte regler om,
at myndigheden skal benytte et særligt skema som led i genvurderingen.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Socialministeriets bekendtgørelse om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(Retssikkerhedsbekendtgørelsen), jf. bekendtgørelse nr. 722 af 19.
juni 2013
§ 13. Hvis myndigheden efter genvurderingen giver klageren fuldt ud
eller delvist medhold, sendes en ny afgørelse inden 4 uger efter, at
klagen er modtaget.
Stk. 2.
Hvis myndigheden kun delvist kan give klageren medhold, skal
klageren inden 4 uger meddele, om klagen fastholdes. Hvis klageren
fastholder klagen, sendes denne inden 14 dage efter modtagelsen til
Ankestyrelsen med genvurderingen. Kommunalbestyrelsen skal ved
genvurdering benytte et ankeskema med de informationer og den
opstilling, som fremgår af bilag 1 til denne bekendtgørelse.
Stk. 3.
Hvis myndigheden vurderer, at afgørelsen ikke skal ændres,
sendes genvurderingen til Ankestyrelsen inden 4 uger efter, at klagen er
modtaget. Myndigheden sender samtidig genvurderingen til klageren.
Kommunalbestyrelsen skal ved genvurdering benytte et ankeskema med
de informationer og den opstilling, som fremgår af bilag 1 til denne
bekendtgørelse.
5