Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 7362
Doknr.
284131
Dato
20-08-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 27. juni stillet følgende spørgsmål nr.
639 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 639:
”Vil ministeren oplyse, hvordan det sikres
at børn bliver behandlet ordentligt, og hvor
mange sager der er rejst som tilsynssager på behandlingshjemmet nævnt i artiklen
”Verbale overgreb fik børn til at flygte fra behandlingshjem” på tvmidtvest.dk den 24.
juli 2020. Hvad agter ministeren at gøre i den forbindelse?”
Svar:
Det er helt afgørende, at alle børn og unge, uanset om de er anbragt eller ej, behandles
ordentligt og mødes med respekt og daglig omsorg. Verbale angreb er langt fra om-
sorg, og det er uacceptabel adfærd fra en voksen, der skal fungere som omsorgsperson.
Kommunalbestyrelsen har efter servicelovens § 146 en generelt forpligtelse til at føre
tilsyn med alle børn og unge, der opholder sig i kommunen, herunder også dem som er
anbragt på opholdssteder eller døgninstitutioner.
Den anbringende kommune skal efter servicelovens § 148 føre et løbende tilsyn med
barnets eller den unges forhold, når barnet eller den unge er anbragt uden for hjem-
met, det såkaldte personrettede tilsyn. Det personrettede tilsyn skal foretages mini-
mum to gange årligt og gælder uanset, hvilken type anbringelsessted barnet eller den
unge er anbragt på.
Hertil kommer, at socialtilsynet fører det driftsorienterede tilsyn med tilbud, anbrin-
gelsessteder m.v. på socialområdet efter lov om socialtilsyn § 7, jf. § 4, stk. 1. Socialtil-
synet fører tilsyn med den generelle kvalitet i det sociale tilbud og således ikke med det
enkelte barn eller den unge i tilbuddet. Socialtilsynets tilsyn har både karakter af kon-
trol og udvikling af tilbuddets kvalitet, og har til formål at følge op på, om forudsæt-
ningerne for den generelle godkendelse fortsat er til stede, herunder om det enkelte
anbringelsessteds pædagogiske målsætninger og metoder fortsat gør anbringelsesste-
det i stand til at opfylde behovene hos den målgruppe, som det er godkendt til.
For at sikre at der også kan rettes anonym henvendelse til socialtilsynet om bekym-
rende forhold i et tilbud, blev der med tilsynsreformen 1. januar 2014 indført en whist-
leblowerordning. Whistleblowerordningen giver beboere, pårørende, ansatte og andre,
mulighed for anonymt at rette henvendelse, hvis de oplever bekymrende forhold i et
tilbud. Samtidig skal ordningen sikre socialtilsynet det bredest mulige oplysnings-
grundlag for varetagelsen af tilsynsopgaven.