Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2233736_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 7069
Doknr.
280497
Dato
21-08-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 8. juli 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 630 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 630:
”Mener
ministeren, at der kan gives afslag på dækning af udgift til en privatansat soci-
alrådgiver efter servicelovens § 100 med begrundelsen om, at kommunen er forpligti-
get til at give råd og vejledning, og vil ministeren forholde sig til, hvordan borgere over
18 år, der ikke af egen drift kan søge hjælpen og/eller anke eventuelle kommunale
afgørelser, er sikret retssikkerhedsmæssigt, når kommunen ikke efterlever sine for-
pligtelser, og borgeren ikke har økonomiske midler til at aflønne en ekstern partsre-
præsentant? Der henvises til bilag 59 (alm. del (fortroligt)) og svar på spørgsmål 131
(alm. del).”
Svar:
I forhold til spørgsmålet om, hvad der er tilstrækkelig begrundelse for afslag på at få
dækket sine udgifter til en privatansat socialrådgiver efter servicelovens § 100 om
nødvendige merudgifter, skal jeg henvise til det fortrolige bilag til min besvarelse af d.
17. januar 2020 af SOU alm. del spørgsmål nr. 131.
Det fremgår blandt andet heraf, at serviceloven er en rammelov, og merudgiftsbe-
stemmelsen er bred i den forstand, at den ikke indeholder en udtømmende liste over
udgifter, som det er muligt at få dækket. Vurderingen af, om en udgift kan dækkes som
en merudgift efter § 100, vil altid blive foretaget af kommunen ud fra en konkret og
individuel vurdering.
Ankestyrelsen fortolker gennem sine afgørelser den sociale lovgivning, og Ankestyrel-
sens principafgørelser danner herefter rettesnor for kommunerne i deres sagsbehand-
ling og afgørelser. Ankestyrelsen har endnu ikke udsendt principafgørelser vedrørende
muligheden for at få dækket udgifter til aflønning af en socialrådgiver efter § 100. Det
kan derfor ikke udelukkes, at det vil være muligt at få støtte til udgifter forbundet med
ansættelse af en socialrådgiver.
I forhold til spørgsmålet om, hvordan borgere, der ikke selv kan søge om hjælp efter
serviceloven eller klage over afgørelser herom, er sikret retssikkerhedsmæssigt, vil jeg
gerne understrege, at det er henvendelser, som dén, der henvises til i spørgsmålet, som
bestyrker mig i, at vi skal sætte ind med at styrke retssikkerheden og genskabe tilliden
på det sociale område.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 630: Spm. om der kan gives afslag på dækning af udgift til en privatansat socialrådgiver efter servicelovens § 100 med begrundelsen om, at kommunen er forpligtiget til at give råd og vejledning, til social- og indenrigsministeren
2233736_0002.png
I forlængelse heraf vil jeg understrege, at kommunerne efter serviceloven har et klart
ansvar for at sikre, at personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse får en
sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkeltes behov.
Der er ligeledes en række forhold i den sociale lovgivning, herunder retssikkerhedslo-
vens § 5 om helhedsvurdering, der medvirker til at sikre, at borgerne kan få rådgivning
og vejledning. Jeg vil også her gøre opmærksom på, at det følger af undersøgelsesprin-
cippet, at en myndighed har ansvaret for at oplyse en sag tilstrækkeligt, før den træffer
afgørelse.
Der er altså en række forhold i lovgivningen, som skal sikre, at det ikke skal være nød-
vendigt for borgerne at ansætte deres egen socialrådgiver for at få den nødvendige
hjælp. Men jeg anerkender også, at der er et klart behov for, at vi nu for alvor ser på,
hvordan vi kan styrke retssikkerheden og tilliden mellem borgerne og systemet. For
det må ikke være en kamp at få hjælp.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2