Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 6974
Doknr.
284372
Dato
14-09-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 3. juli 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 626 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 626:
”Vil
ministeren redegøre for udviklingen i antallet og andelen af børn og unge, der
mistrives i Danmark, over de seneste 10 år fordelt på alder, køn og kommune?”
Svar:
Der findes ikke en entydig definition eller konsensus for, hvordan mistrivsel skal opgø-
res. Ligeledes findes der ikke centralt indsamlet data for mistrivsel blandt alle børn og
unge over de seneste 10 år. Derimod findes der en lang række forskellige undersøgel-
ser, der belyser trivsel på forskellig vis i befolkningen, blandt andet Børn og Unge i
Danmark, og Den Nationale Sundhedsprofil.
I den Nationale Sundhedsprofil undersøges danskernes selvvurderede fysiske og men-
tale helbred i hhv. 2010, 2013 og 2017, og i 2017 var andelen med selvrapporteret dår-
ligt mentalt helbred på 23,9 pct. for 16-24-årige kvinder, mens den lå på 12,9 pct. for
mænd i samme aldersgruppe. Undersøgelsen viste endvidere, at andelen med selvrap-
porteret dårligt mentalt helbred har været stigende siden 2010.
Undersøgelsen Børn og Unge i Danmark fra 2018 viser, at piger er mere udsatte end
drenge, når det kommer til selvrapporterede psykiske lidelser, spiseforstyrrelser, lav
livstilfredshed og selvmordsforsøg. Blandt piger havde eksempelvis 15 pct. af de 15-
årige og 19 pct. af de 19-årige
angivet, at de havde en ”lav livstilfredshed”,
mens det for
drenge var hhv. 6 pct. og 12 pct. Se mere om undersøgelserne i boks 1.
Ud over disse undersøgelser har det siden skoleåret 2014/2015 været obligatorisk for
alle folkeskoler, specialskoler og interne skoler hvert år at gennemføre en trivselsmå-
ling blandt alle elever i børnehaveklassen til og med 9. klasse (Den nationale trivsels-
måling). Den nationale trivselsmåling gør det således muligt at følge udviklingen i
elevers trivsel i skolen de seneste fem år, på tværs af årgange, køn, herkomst, kommu-
ner mv.
På baggrund af 4.-9. klasseelevers besvarelser på trivselsmålingen udarbejder Børne-
og Undervisningsministeriet fem trivselsscorer: faglig trivsel, social trivsel, støtte og
inspiration, ro og orden, samt generel trivsel. Trivselsscorerne angives på en skala fra 1
til 5, hvor 1,0 udtrykker den lavest mulige trivsel og 5,0 den højeste mulige trivsel. Se
mere om trivselsmålingen i boks 1.