Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2233645_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 6835
Doknr.
274819
Dato
21-08-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 1. juli 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 610 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 610:
”Vil
ministeren besvare følgende:
- Når en borger er registreret i en kommune men ikke har nogen fast bopæl, kan
kommunen så slippe for ansvaret, hvis borgeren ikke reagerer på breve, som vedkom-
mende ikke får?
- Hvor mange personer bliver på denne måde betragtet som forsvundne?
- Hvor mange kommuner har ordninger med, at hjemløse kan have adresse på rådhu-
set?
- Hvor registreres hjemløse, hvis de er uden bopæl og ikke kan have rådhuset som
deres adresse?”
Svar:
Der er i besvarelsen lagt til grund, at der spørges til kommunernes handlepligt for
borgere uden fast bopæl og i forbindelse hermed registrering af borgere uden fast bo-
pæl.
Det er i udgangspunktet borgerens opholdskommune, der har pligt til at yde hjælp på
det sociale område. Det fremgår af § 9, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, at en person har opholdskommune, hvor personen har sin bo-
pæl eller sædvanligvis opholder sig.
Ved afgørelse af hvilken kommune, der er opholdskommune, kan der lægges vægt på
flere momenter. Bopælsregistreringen i CPR er et vigtigt moment, men de faktiske
forhold vejer tungere. Dette gælder særligt i forhold til hjemløse. Alle borgere har såle-
des altid en opholdskommune, der har pligt til at yde den rette hjælp og støtte.
Såfremt der opstår uenighed om, hvilken kommune, der er opholdskommune, følger
det af § 9, stk. 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, at
den kommune, hvor personen senest har haft folkeregisteradresse, må fungere som
opholdskommune, indtil det er afklaret hvilken kommune, der er rette opholdskom-
mune.
Borgerne skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af deres sag. Det følger
af lov om retssikkerhed og administration på socialområdets § 4, at kommunen skal
tilrettelægge arbejdet sådan, at borgerne kan udnytte denne mulighed. Det fremgår
endvidere af vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område, at
kommunen ikke kan give afslag på eller stoppe allerede bevilligede hjælp alene fordi,
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om kommunen kan slippe for ansvaret, hvis borgeren ikke reagerer på breve, som vedkommende ikke får, til social- og indenrigsministeren
2233645_0002.png
borgerne ikke medvirker. Myndigheden skal være opmærksom på, at borgerens mang-
lende medvirken kan skyldes forhold, der i nogle tilfælde i sig selv kan være tegn på
behov for hjælp.
Reglerne om bopælsregistrering i Det Centrale Personregister (CPR) er fastlagt i CPR-
loven. Det er et grundlæggende formål med CPR, at enhver bopælsregistreres på den
adresse, hvor vedkommende faktisk bor eller opholder sig.
Det er kommunerne, der er ansvarlige for bopælsregistrering af personer i CPR efter
de nærmere regler herom i CPR-lovens kapitel 3. Principperne for bopælsregistrerin-
gen repræsenterer en trinfølge. Efter CPR-lovens § 6, stk. 1, 1. pkt., skal kommunalbe-
styrelsen således i CPR registrere enhver på dennes bopæl i kommunen. Efter CPR-
lovens § 6, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen registrere den, der ingen bopæl har, på
vedkommendes faste opholdssted i kommunen uanset dettes karakter. Den hidtidige
bopælskommune skal fortsat have registreret den, der intet fast opholdssted har, men
kommunalbestyrelsen skal efter CPR-lovens § 6, stk. 4, registrere den pågældende som
fraflyttet den tidligere adresse. I disse tilfælde registreres den pågældende som væren-
de uden fast bopæl i kommunen. Det vil f.eks. være relevant i forhold til personer, som
er hjemløse.
En hjemløs kan således ikke registreres i CPR med bopæl på rådhusets adresse i kom-
munen, men skal registreres som værende uden fast bopæl i kommunen i overens-
stemmelse med CPR-lovens § 6, stk. 4.
Efter CPR-lovens § 6, stk. 5, skal den hidtidige bopælskommune registrere den, der
resultatløst er eftersøgt, som forsvundet, indtil vedkommende er fundet eller har givet
sig til kende. En person kan give sig til kende på forskellige måder, f.eks. ved at møde
op hos en myndighed eller ved at skrive til en myndighed. I så fald skal registreringen
som forsvundet slettes.
Det bemærkes, at pr. 1. juli 2020 er 7.909 personer registreret som forsvundet i CPR.
Som anført er registrering som forsvundet i CPR kun mulig, såfremt en person er re-
sultatløst eftersøgt.
Det er ikke muligt umiddelbart på baggrund af CPR at opgøre, hvor mange der er regi-
streret som værende uden fast bopæl i en kommune på grund af hjemløshed.
Det bemærkes, at hverken lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde eller CPR-loven regulerer forhold vedrørende modtagelse eller forsendelse af
post.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2