Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
4. september 2020
Svar på Social og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 608 (SOU
alm. del) af 1. juli 2020 stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF)
Spørgsmål
Hvordan sikrer ministeren: - At hjemløse kan tilgå post fra myndighederne, når de
hverken har fast adresse eller e-boks? - At en hjemløs kan tilgå sin e-boks, hvis
kommunen eller andre myndigheder beslaglægger vedkommendes computer? - At
CPR-registeret registrerer hjemløse? Kan og må man registrere en hjemløs, der
bor i en skov, eller har fået lov til at opføre et telt på en mark? - At hjemløse har
muligheden for at stemme til valg? - At vi ikke taber en masse personer uden de
store ressourcer, fordi vi er overgået til den digitale tidsalder?
Svar
Digitaliseringen af den offentlige sektor har gjort mange ting lettere for borgerne.
Dette gælder også hjemløse borgere, der har gavn af digitaliseringen, fordi posten
er digital og derfor ikke afhængig af en fast bopælsadresse. Der er dog stadig bor-
gere, herunder hjemløse, som har svært ved at kommunikere digitalt med den of-
fentlige sektor. For at understøtte disse borgere er der brug for en særlig indsats.
Regeringen, KL og Danske Regioner er i Økonomiaftalen for 2021 derfor også
blevet enige om at afsætte midler til det fortsatte arbejde med digital inklusion
–
herunder arbejdet med de ikke-digitale borgere. Indsatsen for mindre ressource-
stærke borgere er således en prioriteret opgave for regeringen.
For de øvrige, konkrete spørgsmål til hjemløses retstilstand, har jeg bedt hen-
holdsvis Digitaliseringsstyrelsen og Social- og Indenrigsministeriet om bidrag. Di-
gitaliseringsstyrelsen oplyser:
”Som
det følger af
Bekendtgørelse af lov om Digital Post fra offentlige afsendere § 3, stk. 1,
nr. 5,
kan man fritages fra at modtage digital post fra det offentlige, hvis man ikke
længere er registreret med fast bopæl eller fast opholdssted i Danmark. Borgere,
som er hjemløse, er således omfattet af denne fritagelsesgrund og kan dermed selv
vælge, om de vil modtage fysisk eller digital post fra det offentlige.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk