Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2239684_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
4. september 2020
Svar på Social og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 608 (SOU
alm. del) af 1. juli 2020 stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF)
Spørgsmål
Hvordan sikrer ministeren: - At hjemløse kan tilgå post fra myndighederne, når de
hverken har fast adresse eller e-boks? - At en hjemløs kan tilgå sin e-boks, hvis
kommunen eller andre myndigheder beslaglægger vedkommendes computer? - At
CPR-registeret registrerer hjemløse? Kan og må man registrere en hjemløs, der
bor i en skov, eller har fået lov til at opføre et telt på en mark? - At hjemløse har
muligheden for at stemme til valg? - At vi ikke taber en masse personer uden de
store ressourcer, fordi vi er overgået til den digitale tidsalder?
Svar
Digitaliseringen af den offentlige sektor har gjort mange ting lettere for borgerne.
Dette gælder også hjemløse borgere, der har gavn af digitaliseringen, fordi posten
er digital og derfor ikke afhængig af en fast bopælsadresse. Der er dog stadig bor-
gere, herunder hjemløse, som har svært ved at kommunikere digitalt med den of-
fentlige sektor. For at understøtte disse borgere er der brug for en særlig indsats.
Regeringen, KL og Danske Regioner er i Økonomiaftalen for 2021 derfor også
blevet enige om at afsætte midler til det fortsatte arbejde med digital inklusion
herunder arbejdet med de ikke-digitale borgere. Indsatsen for mindre ressource-
stærke borgere er således en prioriteret opgave for regeringen.
For de øvrige, konkrete spørgsmål til hjemløses retstilstand, har jeg bedt hen-
holdsvis Digitaliseringsstyrelsen og Social- og Indenrigsministeriet om bidrag. Di-
gitaliseringsstyrelsen oplyser:
”Som
det følger af
Bekendtgørelse af lov om Digital Post fra offentlige afsendere § 3, stk. 1,
nr. 5,
kan man fritages fra at modtage digital post fra det offentlige, hvis man ikke
længere er registreret med fast bopæl eller fast opholdssted i Danmark. Borgere,
som er hjemløse, er således omfattet af denne fritagelsesgrund og kan dermed selv
vælge, om de vil modtage fysisk eller digital post fra det offentlige.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om at hjemløse kan tilgå post fra myndighederne, til finansministeren
Side 2 af 3
Såfremt man som hjemløs modtager digital post og ikke selv ejer en computer,
kan man på de fleste kommunale borgerservicecentre og offentlig biblioteker be-
nytte offentligt tilgængelige computere. Dette gælder også, hvis kommunen eller
andre myndigheder har beslaglagt borgerens egen computer.”
Social- og Indenrigsministeriet oplyser:
”Reglerne om bopælsregistrering
i Det Centrale Personregister (CPR) er fastlagt i
CPR-loven. Det er et grundlæggende formål med CPR, at enhver bopælsregistre-
res på den adresse, hvor vedkommende faktisk bor eller opholder sig.
Det er kommunerne, der er ansvarlige for bopælsregistrering af personer i CPR
efter de nærmere regler herom i CPR-lovens kapitel 3. Principperne for bopælsre-
gistreringen repræsenterer en trinfølge. Efter CPR-lovens § 6, stk. 1, 1. pkt., skal
kommunalbestyrelsen således i CPR registrere enhver på dennes bopæl i kommu-
nen. Efter CPR-lovens § 6, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen registrere den, der in-
gen bopæl har, på vedkommendes faste opholdssted i kommunen uanset dettes
karakter.
I Social- og Indenrigsministeriets vejledning nr. 9273 af 14. juni 2013 om folkere-
gistrering er anført, at med udtrykket ”fast opholdssted” sigtes til et sted, som den
pågældende ikke benytter som et egentligt hjem, men hvor vedkommende i en vis
periode overnatter og kan træffes. Dette gælder f.eks. hospitaler, institutioner og
krisecentre.
Den hidtidige bopælskommune skal fortsat have registreret den, der intet fast op-
holdssted har, men kommunalbestyrelsen skal efter CPR-lovens § 6, stk. 4, regi-
strere den pågældende som fraflyttet den tidligere adresse. I disse tilfælde registre-
res den pågældende som værende uden fast bopæl i kommunen. Det vil f.eks.
være relevant i forhold til personer, som er hjemløse.
Efter CPR-lovens § 6, stk. 5, skal den hidtidige bopælskommune registrere den,
der resultatløst er eftersøgt, som forsvundet, indtil vedkommende er fundet eller
har givet sig til kende. En person kan give sig til kende på forskellige måder, f.eks.
ved at møde op hos en myndighed eller ved at skrive til en myndighed. I så fald
skal registreringen som forsvundet slettes.
Det bemærkes, at CPR-loven ikke regulerer forhold vedrørende modtagelse eller
forsendelse af post.
Vedrørende hjemløses adgang til at stemme ved valg kan det oplyses, at vælgere,
der på 15.-dagen før valgdagen er uden fast opholdssted og dermed hjemløse, vil
være registreret i CPR i deres hidtidige bopælskommuner under vejkoder større
end 9900. Disse vælgere bliver automatisk optaget på valglisten i den hidtidige bo-
pælskommune.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om at hjemløse kan tilgå post fra myndighederne, til finansministeren
Side 3 af 3
Hjemløse mister således ikke valgretten som følge af den manglende adresse.
Hjemløse uden en postadresse får ikke tilsendt valgkort, men kan ved henvendelse
til bopælskommunen få udleveret valgkort og få oplysning om, hvilket valgsted de
tilhører.”
Som det følger af ovenstående bidrag fra henholdsvis Digitaliseringsstyrelsen og
Social- og Indenrigsministeriet kan borgere, som er hjemløse, selv vælge, om de vil
modtage fysisk eller digital post fra det offentlige. Såfremt man vælger, at fritages
fra at modtage posten digitalt, og ikke har bopæl eller fast ophold i Danmark, skal
borgeren angive en adresse, til et værested, familiemedlem eller lignende, til mod-
tagelse af brevpost. Endvidere har man fortsat mulighed for at stemme til valg,
selv om man er uden fast bopæl.
Digitaliseringsstyrelsen arbejder i regi af Økonomiaftale 2021 videre med den digi-
tale inklusion, herunder for de ikke-digitale borgere, i samarbejde med KL og
Danske Regioner.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister