Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 7677
Doknr.
18968
Dato
26-11-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. oktober 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 60 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 60:
Vil ministeren kommentere fortrolig henvendelse af d. 30/9-19 om forståelse af loven
omkring handicappede, jf. SOU alm. del - bilag 87 (samling 20182).
Svar:
Henvendelsen indeholder spørgsmål i relation til reglerne om hjælp til dækning af
merudgifter ved befordring i handicapbil og driftsudgifter i sammenhæng hermed og
et spørgsmål om personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83 under midlerti-
dige ophold i udlandet.
Sidstnævnte spørgsmål hører under Sundheds- og Ældreministeriets ansvarsområde.
Der er derfor til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Sundheds- og Ældre-
ministeriet, som har oplyst følgende:
”I henhold til
lov om social service, § 2, stk. 1, har enhver, der opholder sig lovligt i
Danmark, ret til hjælp efter loven. Dette betyder, at man som udgangspunkt ikke kan
medtage ydelser, givet efter servicelovens regler, til udlandet. Denne hovedregel kan
dog fraviges efter § 2, stk. 2, hvorefter social- og indenrigsministeren, i udlandsbe-
kendtgørelsen, har fastsat regler om, hvilke ydelser efter serviceloven, der kan medta-
ges under midlertidige ophold i udlandet, og om betingelserne herfor.
Personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83 er ikke omfattet af undtagelsen i
udlandsbekendtgørelsen. Hjælp efter servicelovens § 83 er karakteriseret ved, at per-
sonlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver og madservice
gives i borgerens hjem. Baggrunden for, at denne type hjælp ikke kan medtages under
et midlertidigt ophold i udlandet, herunder også ferie, er således, at hjælpen efter sit
formål gives til borgeren i dennes hjem. Der er dog andre muligheder for at søge om
hjælp, når man opholder sig uden for Danmark.
Det følger fx af artikel 6 i Nordisk Konvention af 14. november 1994 om Social Bistand
og Sociale Tjenester, at en person, der er omfattet af konventionen, og som under et
lovligt midlertidigt ophold i et nordisk land får et umiddelbart behov for socialbistand
og sociale tjenester, har ret til at modtage en sådan bistand efter opholdslandets lov-
givning, som behovet for hjælp tilsiger.
Herudover følger det af EF-forordning nr. 883/04 om koordinering af sociale sikrings-
ordninger, at naturalydelser ved sygdom, herunder hjælp efter servicelovens § 83, skal
tildeles i opholdslandet, men til udgift for den kompetente stat. Det vil typisk sige den
pågældendes sædvanlige opholdsland. Dette betyder, at en borger, vil kunne få tildelt