Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2232720_0001.png
{dato}
Opfølgning på tilsynsudtalelse om kommuners brug af private
konsulenter på det sociale område over for de kommuner, der
har indgået kontrakter med private konsulenter, der aflønnes
efter både ”no-cure-no-pay”-princippet og fast pris
Ankestyrelsen har den 24. juni 2020 afgivet en generel udtalelse om
kommuners brug af private konsulenter på det sociale område. Som
led i vores videre undersøgelse af sagen skal vi bede [kommunalbesty-
relsen / byrådet] om at besvare yderligere spørgsmål. [Kommunalbe-
styrelsens / byrådets] svar vil sammen med det materiale, som vi alle-
rede har modtaget fra kommunen, indgå i vores endelige samlede vur-
dering af kommunens brug af private konsulenter.
Ankestyrelsens yderligere spørgsmål, som bedes besvaret af [kommu-
nalbestyrelsen/byrådet], er fremhævet med kursiv i det følgende.
Det fremgår af udtalelsen, at ved konsulentydelser, der indebærer en
juridisk, socialfaglig og økonomisk gennemgang af konkrete sager,
hvor resultatet kan udmønte sig i afgørelser om nedsættelse af borger-
nes ydelser, er der tale om sagsforberedelse i afgørelsessager, som
skal leve op til følgende krav:
Konsulentfirmaet skal have den nødvendige faglige ekspertise,
og der må ikke være interessekonflikter
Offentligretlige regler og grundsætninger, herunder spørgsmålet
om inhabilitet, skal overholdes
Der skal være sikkerhed for, at der ikke i realiteten er delegeret
afgørelseskompetence
Kommunen skal foretage kvalitetssikring og selvstændig vurde-
ring af sagerne
J.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at udsattes sager bliver taget op igen, til social- og indenrigsministeren
2232720_0002.png
Det fremgår af det materiale, Ankestyrelsen har modtaget fra [X-Kom-
mune], at kommunen har indgået kontrakter med private konsulenter,
der aflønnes efter både ”no-cure-no-pay”-princippet og fast pris.
”No cure-no-pay”-princippet
Kommuner kan ikke lovligt aflønne konsulenter for ydelser, der inde-
bærer
sagsforberedelse
i afgørelsessager efter ”no-cure-no-pay”-prin-
cippet. Dette skyldes, at konsulentfirmaet må anses for at have en di-
rekte økonomisk interesse i sagens udfald, og dermed vil der foreligge
inhabilitet.
Tilsvarende gælder i det omfang, konsulentydelserne indebærer
forhandlinger med leverandører om indsats og takst i sager, hvor der
tages stilling til borgerens behov, fx ved en vurdering af borgeres funk-
tionsevner (VUM), der kan udmønte sig i en afgørelse over for en bor-
ger om ændring af borgerens ydelser. Dette skyldes, at konsulentens
vurdering af borgerens behov anses for at have karakter af sagsforbe-
redelse i en afgørelsessag og derfor skal leve op til de krav, der stilles
for et sådant arbejde. Det gælder efter vores opfattelse uanset, om
kommunen er til stede ved alle forhandlinger og møder med leverandø-
rer.
Hvad skal kommunen gøre?
Det fremgår af det materiale, Ankestyrelsen har modtaget fra [X-Kom-
mune], at kommunen har indgået en eller flere kontrakter, der jf.
ovenstående kan indebære sagsforberedelse i konkrete sager, og at
konsulentfirmaet er aflønnet efter ”no-cure-no-pay”-princippet.
I forhold til kontrakten
Det er Ankestyrelsens vurdering, at det er ulovligt at anvende et kon-
sulentfirma til sagsforberedende arbejde, hvis kommunen aflønner kon-
sulentfirmaet efter ”no-cure-no-pay”-princippet. Det indebærer, at hvis
kommunen aktuelt anvender et konsulentfirma til sagsforberedende ar-
bejde med aflønning efter ”no-cure-no-pay”-princippet, skal denne an-
vendelse ophøre straks.
Ankestyrelsen beder [kommunalbestyrelsen / byrådet] om at oplyse,
om ovenstående giver anledning til, at kommunen ophører med sådan
anvendelse af konsulentbistand, i det omfang selve kontrakten ikke al-
lerede af andre grunde er ophørt.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at udsattes sager bliver taget op igen, til social- og indenrigsministeren
2232720_0003.png
I forhold til de konkrete afgørelser
Det er endvidere Ankestyrelsens vurdering, at eventuelle konkrete af-
gørelser, der er truffet over for borgerne på baggrund af sagsforbere-
dende arbejde fra konsulentfirmaet, som udgangspunkt vil være ugyl-
dige, medmindre habilitetsmanglen undtagelsesvis efter en konkret
vurdering ikke har haft betydning for afgørelsens resultat.
Kommunen vil derfor efter vores opfattelse efter almindelige ulovbe-
stemte forvaltningsretlige regler om genoptagelse være forpligtet til at
genoptage sådan en sag og foretage en vurdering af, om habilitets-
manglen ikke har haft konkret betydning for afgørelsens resultat. Hvis
kommunen på det oprindelige afgørelsestidspunkt har lavet en fuld-
stændig gennemgang af sagen, herunder vurderet de faktiske oplysnin-
ger i forhold til de relevante retsregler - efter konsulentfirmaet har for-
beredt sagen - kan det tale for, at afgørelsen alligevel ikke er ugyldig.
Omvendt taler det for ugyldighed, hvis kommunen i al væsentlighed
har baseret sin oprindelige afgørelse på en indstilling eller et udkast til
en afgørelse fra en privat konsulent, der er aflønnet efter ”no-cure-no-
pay”-princippet.
Hvis kommunen når frem til, at afgørelsen er ugyldig, skal der foreta-
ges en fornyet behandling af sagen og træffes en ny afgørelse. Kom-
munen skal i den forbindelse bl.a. foretage en vurdering af sagens fak-
tiske oplysninger, herunder vurdere, om der er behov for yderligere op-
lysninger.
Ankestyrelsen skal i den forbindelse bede [kommunalbestyrelsen / by-
rådet] oplyse, i hvor mange sager der er truffet afgørelse på baggrund
af sagsforberedelse med private konsulenter, der er aflønnet efter no-
cure-no-pay princippet.
Vi skal endvidere bede kommunen oplyse, hvor mange af disse afgørel-
ser, kommunen har genoptaget, samt hvor mange af afgørelserne,
kommunen har vurderet er ugyldige samt udfaldet af sagen i de sager,
hvor kommunen har vurderet, at den oprindelige afgørelse er ugyldig.
Vi beder om, at kommunen gør Ankestyrelsen opmærksom på, hvis An-
kestyrelsen som seneste myndighed har truffet afgørelse i sagerne. An-
kestyrelsen vil herefter vurdere, om der er anledning til at genoptage
de pågældende sager.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at udsattes sager bliver taget op igen, til social- og indenrigsministeren
2232720_0004.png
Kommunens ansvar for at sikre sig oplysning om sager, hvor borger får
for lav en ydelse
Ud over spørgsmålet om ugyldighed på grund af inhabilitet, jf. ovenfor,
kan der – alt afhængig af, hvordan kommunen har udvalgt de sager,
konsulentfirmaet har gennemgået – også være spørgsmål om, hvorvidt
kommunen har sikret sig, at konsulentfirmaet ikke alene har oplyst
kommunen om sager med mulige besparelser, men også har oplyst om
sager, hvor der kan være spørgsmål om, at borgeren får for lav en
ydelse.
I det omfang konsulentfirmaet har gennemgået sager, der ikke har re-
sulteret i en ny afgørelse over for borger, skal Ankestyrelsen derfor
også bede kommunen om at oplyse, hvordan kommunen vil sikre sig,
at borger i disse sager ikke bliver stillet dårligere som følge af, at disse
er indgået i konsulentfirmaets gennemgang.
Fast pris
Ankestyrelsens generelle udtalelse beskæftiger sig også med den situa-
tion, hvor et privat konsulentfirma bistår med sagsforberedelse i kon-
krete sager og aflønnes med en fast pris. I disse tilfælde skal de fire
centrale krav, som fremgår af FOB 2013-9, og som er refereret indled-
ningsvis, overholdes. Der henvises i øvrigt i det hele til vores generelle
udtalelse af 24. juni 2020. Kravene indebærer bl.a., at der skal være
udstukket retningslinjer, som sikrer, at almindelige offentligretlige reg-
ler og principper overholdes, herunder at der ikke i realiteten delegeres
afgørelseskompetence til private konsulenter, samt retningslinjer for,
hvilke opgaver der i øvrigt skal udføres af myndigheden, og hvilke den
private konsulent skal udføre.
Det er endvidere Ankestyrelsens opfattelse, at kommunen skal tage
højde for interessekonflikter og risiko for inddragelse af uvedkom-
mende private interesser, når der entreres med private konsulenter.
Dette kunne fx være i situationen, hvor konsulentfirmaet også rådgiver
den pågældende leverandør, eller hvor konsulentfirmaet selv tilbyder at
overtage indsatsen for de konkrete borgere.
Afhængig af, hvordan kommunen har udvalgt de sager, konsulentfir-
maet skal gennemgå, vil der endvidere være krav om, at kommunen i
retningslinjerne for opgavefordelingen mellem kommunen og konsu-
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at udsattes sager bliver taget op igen, til social- og indenrigsministeren
2232720_0005.png
lentfirmaet sikrer sig, at konsulentfirmaet ikke alene oplyser kommu-
nen om sager med mulige besparelser, men også oplyser om sager,
hvor der kan være spørgsmål om, at borgeren får for lav en ydelse.
Ovenstående krav gælder tilsvarende, i det omfang konsulentydelserne
indebærer forhandlinger med leverandører om indsats og takst i sager,
der kan udmønte sig i en afgørelse over for en borger om ændring af
borgerens ydelser. Dette skyldes, at konsulentens vurdering af borge-
rens behov anses for at have karakter af sagsforberedelse i en afgørel-
sessag og derfor skal leve op til de krav, der stilles for et sådant ar-
bejde. Det gælder efter vores opfattelse uanset, om kommunen er til
stede ved alle forhandlinger og møder med leverandører.
Hvad skal kommunen gøre?
Det fremgår af det materiale, Ankestyrelsen har modtaget fra [X-Kom-
mune], at kommunen har indgået en eller flere kontrakter, der, jf.
ovenstående, kan indebære sagsforberedelse i konkrete sager.
I forhold til kontrakten
Det er Ankestyrelsens vurdering, at kommunen er forpligtet til i ret-
ningslinjer over for konsulentfirmaet at sikre sig, at konsulentfirmaet i
de konkrete sager, som konsulentfirmaet har gennemgået og kommet
med indstilling til, overholder de almindelige offentligretlige regler i for-
hold til opgavefordelingen, sagsoplysningen og eventuelle interesse-
konflikter, jf. ovenfor. Hvis kommunen ikke har opstillet sådanne ret-
ningslinjer, kan et sådan kontraktsforhold efter Ankestyrelsens opfat-
telse ikke fortsætte uændret.
Ankestyrelsen skal i den forbindelse bede [kommunalbestyrelsen / by-
rådet] redegøre for, hvilke retningslinjer, kommunen har opstillet for
samarbejdet med pågældende konsulentfirma, som sikrer, at de retlige
rammer for konsulenternes arbejde overholdes. Vi skal endvidere bede
[kommunalbestyrelsen / byrådet] oplyse, hvordan kommunen sikrer, at
retningslinjerne overholdes.
I forhold til de konkrete afgørelser
Det er endvidere Ankestyrelsens vurdering, at kommunen efter almin-
delige ulovbestemte forvaltningsretlige regler om genoptagelse vil være
forpligtet til at overveje genoptagelse af konkrete afgørelser, der er
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at udsattes sager bliver taget op igen, til social- og indenrigsministeren
truffet over for borgere på baggrund af sagsforberedende arbejde fra
konsulentfirmaet, hvor de fire centrale krav ikke har været iagttaget.
Kommunen skal derfor overveje, om de afgørelser, der er truffet, er
ugyldige. Afgørelserne kan fx være ugyldige, hvis der foreligger en in-
teressekonflikt, fordi konsulentfirmaet fx selv tilbyder at overtage ind-
satsen for de konkrete borgere. Det kan også være tilfældet, hvis kom-
munen ikke via retningslinjer over for konsulentfirmaet har sikret, at
forvaltningsretlige regler, der sikrer afgørelsens rigtighed, fx regler om
sagsoplysning, overholdes.
Vurderer kommunen, at afgørelsen som udgangspunkt er ugyldig, kan
der dog være konkrete forhold, der betyder, at der alligevel ikke fore-
ligger ugyldighed. Hvis kommunen på det oprindelige afgørelsestids-
punkt har lavet en fuldstændig gennemgang af sagen, herunder vurde-
ret de faktiske oplysninger i forhold til de relevante retsregler – efter
konsulentfirmaet har forberedt sagen - kan det tale for, at afgørelsen
alligevel ikke er ugyldig.
Hvis kommunen når frem til, at en afgørelse er ugyldig, skal der foreta-
ges en fornyet behandling af sagen og træffes en ny afgørelse. Kom-
munen skal i den forbindelse bl.a. foretage en vurdering af sagens fak-
tiske oplysninger, herunder vurdere, om der er behov for yderligere op-
lysninger.
Ankestyrelsen skal i den forbindelse bede [kommunalbestyrelsen / by-
rådet] oplyse, i hvor mange sager, der er truffet afgørelse på grundlag
af sagsforberedelse udført af private konsulenter med en fastprisaftale.
Vi skal endvidere bede kommunen oplyse, hvor mange af afgørelserne,
kommunen har genoptaget, samt hvor mange af afgørelserne, kommu-
nen har vurderet, er ugyldige samt udfaldet af sagen i de tilfælde, hvor
kommunen har vurderet, at den oprindelige afgørelse er ugyldig.
Vi beder om, at kommunen gør Ankestyrelsen opmærksom på, hvis An-
kestyrelsen som seneste myndighed har truffet afgørelse i sagerne. An-
kestyrelsen vil herefter vurdere, om der er anledning til at genoptage
de pågældende sager.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at udsattes sager bliver taget op igen, til social- og indenrigsministeren
2232720_0007.png
Kommunens ansvar for at sikre sig oplysning om sager, hvor borger får
for lav en ydelse
Ud over spørgsmålet om ugyldighed i forhold til konkrete afgørelser,
der er truffet, jf. ovenfor, kan der – alt afhængig af, hvordan kommu-
nen har udvalgt de sager, konsulentfirmaet har gennemgået – også
være spørgsmål om, hvorvidt kommunen har sikret sig, at konsulentfir-
maet ikke alene har oplyst kommunen om sager med mulige besparel-
ser, men også har oplyst om sager, hvor der kan være spørgsmål om,
at borgeren får for lav en ydelse.
Ankestyrelsen skal i den forbindelse bede [kommunalbestyrelsen / by-
rådet] oplyse, om der har været retningslinjer, der sikrer, at konsulent-
firmaet har oplyst kommunen om sager, hvor der kan være spørgsmål
om, at borgeren får for lav en ydelse, og hvad disse retningslinjer i så
fald går ud på.
Vi beder om at få [kommunalbestyrelsens/byrådets] svar inden den 15.
september 2020. [Kommunalbestyrelsen/Byrådet] bedes oplyse, hvis
det ikke er muligt at besvare høringen helt eller delvist, herunder i for-
hold til resultatet af de konkrete genoptagede sager inden fristen.
Efter modtagelsen af kommunens besvarelse vil Ankestyrelsen vende
tilbage med en endelig vurdering i sagen.
Vi vedlægger tilsynsudtalelse af 24. juni 2020.
Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, kan kommunen rette
henvendelse til specialkonsulent Charlotte Kirkeby på Ankestyrelsens
telefon 33 41 12 00.
Venlig hilsen
Katrine Harlou
7