Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2232716_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 6687
Doknr.
284851
Dato
19-08-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 26. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 589 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 589:
”Hvordan vil ministeren sikre, at udsattes sager bliver taget op
igen i forlængelse af
artiklen ”Efter afgørelse i konsulentsag: Minister forventer, at kommuner tager udsat-
te borgeres sager op på ny” på altinget.dk den 25. juni 2020?”
Svar:
Som jeg tidligere har sagt, er jeg glad for, at de juridiske rammer for kommunernes
brug af private konsulenter på det sociale område nu er blevet klarlagt med Ankesty-
relsens generelle tilsynsudtalelse af 24. juni 2020. Jeg mener, at der i brugen af private
konsulenter har været en helt forkert tilgang til for eksempel mennesker med handi-
cap, og det er godt, at det bliver stoppet.
Jeg forventer i forlængelse heraf selvfølgelig, at kommunerne både fremadrettet og
bagudrettet retter ind efter Ankestyrelsens udtalelse.
Det har Ankestyrelsen taget skridt til at sikre ved at følge den generelle udtalelse til
dørs i forhold til de 30 kommuner, som er omfattet af Ankestyrelsens undersøgelse.
Ankestyrelsen har i anledning af spørgsmålet oplyst følgende om Ankestyrelsens udta-
lelse og opfølgning på udtalelsen:
”Ankestyrelsen
satte i december 2019 en undersøgelse af 30 (oprindeligt 31) kommuners
anvendelse af private konsulenter på det sociale område i gang. Undersøgelsen blev
igangsat på foranledning af Social- og Indenrigsministeriet efter en omtale i Altinget og er
et led i Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og regioner.
Undersøgelsen gennemføres i to faser.
Første fase blev afsluttet med Ankestyrelsens generelle udtalelse af 24. juni 2020 om de
retlige rammer, der gælder, når kommuner anvender private konsulenter inden for det
sociale område. Social- og Indenrigsudvalget blev orienteret om udtalelsen den 25. juni
2020 (SOU alm. del - Bilag 295).
Det fremgår af Ankestyrelsens udtalelse om de retlige rammer for kommunernes brug af
private konsulenter på det sociale område, at en række konstruktioner, hvor private kon-
sulenter indgår i forberedelsen af afgørelser på det sociale område, ikke er lovlige. Det
gælder blandt andet, når konsulenterne aflønnes efter det såkaldte no-cure-no-pay prin-
cip, eller hvis kommunen i øvrigt ikke har iagttaget de særlige krav til sagsbehandlingen,
som gælder når man delegerer sagsforberedelse til private.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at udsattes sager bliver taget op igen, til social- og indenrigsministeren
2232716_0002.png
Dette kan føre til, at en række af de afgørelser, kommunen har truffet med deltagelse af
private konsulenter, vil være ugyldige. Ugyldige afgørelser vil efter de almindelige forvalt-
ningsretlige regler som udgangspunkt skulle genoptages, så der kan blive truffet en ny,
gyldig afgørelse over for borgeren.
Ankestyrelsen er nu i gang med undersøgelsens anden fase, hvor Ankestyrelsen vil
vurdere lovligheden af de 30 kommuners konkrete anvendelse af private konsulenter
på det sociale område.
Ankestyrelsen har i den forbindelse sendt den generelle tilsynsudtalelse sammen med
en supplerende høring til de 30 kommuner. Med udtalelsen slår Ankestyrelsen bl.a.
fast, at kommunerne som udgangspunkt vil være forpligtede til at genoptage de kon-
krete sager, hvor der eventuelt foreligger inhabilitet som følge af aflønning efter ”no-
cure-no-pay”-princippet.
Den enkelte kommune er i den forbindelse bl.a. blevet bedt om at oplyse Ankestyrel-
sen om, i hvor mange sager der er truffet afgørelse på baggrund af sagsforberedelse
med private konsulenter, der er aflønnet efter no-cure-no-pay princippet, samt hvor
mange af disse afgørelser, kommunen har genoptaget. Endelig er kommunen blevet
bedt om at oplyse, hvor mange af afgørelserne, kommunen har vurderet er ugyldige
samt udfaldet af sagen i de sager.
Ankestyrelsens generelle udtalelse omhandler også den situation, hvor et privat konsu-
lentfirma bistår med sagsforberedelse i konkrete sager og aflønnes med en fast pris. Vi
har i den forbindelse bedt den enkelte kommune om at redegøre for, hvilke retnings-
linjer, kommunen har opstillet for samarbejdet med pågældende konsulentfirma, som
sikrer, at de retlige rammer for konsulenternes arbejde overholdes. Vi har endvidere
bedt kommunerne om at oplyse, hvordan kommunen sikrer, at retningslinjerne over-
holdes.
Kommunerne er endvidere blevet bedt om at oplyse, i hvor mange sager, der er truffet
afgørelse på grundlag af sagsforberedelse udført af private konsulenter med en fast-
prisaftale, hvor mange af afgørelserne, kommunen har genoptaget, samt hvor mange
af afgørelserne, kommunen har vurderet er ugyldige. Endelig har vi bedt kommunen
om at oplyse udfaldet af sagen i de tilfælde, hvor kommunen har vurderet, at den op-
rindelige afgørelse er ugyldig.
Når Ankestyrelsen har modtaget kommunernes svar, vil Ankestyrelsen gennemgå de
samlede oplysninger fra hver enkelt kommune med henblik på at vurdere lovligheden
af kommunens anvendelse af private konsulenter på det sociale område, og
hvis
kommunens anvendelse af konsulenter har været ulovlig
om den iværksatte opfølg-
ning fra kommunens side er tilstrækkelig.”
Kopi af de tre forskellige typer af høringsbreve, som Ankestyrelsen har sendt til kom-
munerne, samt en oversigt over, hvilket høringsbrev der er sendt til de enkelte kom-
muner, er vedlagt.
Ankestyrelsens tre typer af høringsbreve afspejler, at der er kommuner, der alene har
anvendt private konsulenter med fast pris, kommuner, der alene har anvendt private
konsulenter med ”no-cure-no-pay” betaling,
og kommuner, der har anvendt private
konsulenter med begge former for betaling.
Jeg vil orientere udvalget om udfaldet af Ankestyrelsens opfølgning.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at udsattes sager bliver taget op igen, til social- og indenrigsministeren
2232716_0003.png
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1 Liste over, hvilket høringsbrev der er sendt til de 30 kommuner
Bilag 2 Høringsbrev
Anvendt private konsulenter med no-cure-no-pay
Bilag 3 Høringsbrev
Anvendt private konsulenter med fast pris
Bilag 4 Høringsbrev
Anvendt private konsulenter med no-cure-no-pay og fast pris
3