Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2235912_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 6566
Doknr.
269954
Dato
03-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 587 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Social- og Indenrigsudvalget.
Spørgsmål nr. 587:
”Vil
ministeren med eventuelt inddragelse af andre relevante ministre orientere om
mulighederne for lønkompensation til hjælpere i BPA-ordningen under coronakrisen?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd den 24. juni 2020 om opfølgningen på
"Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", jf.
SOU alm. del - samrådsspm. Å.”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Erhvervsministeriet, som har
oplyst følgende i forhold til lønkompensationsordningen:
”Retten til lønkompensation tilkommer virksomheder, der er
registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister (CVR), og som har ansatte med fast arbejdssted i Danmark. Det
er en forudsætning for at modtage kompensation, at virksomheden står over for at
varsle afskedigelser på minimum 30 pct. eller mere end 50 medarbejdere af virksom-
hedens ansatte i virksomhedens kompensationsperiode, grundet et forventet omsæt-
ningstab som konsekvens af udbruddet af COVID-19.
Det er Erhvervsministeriets opfattelse, at ansatte hjælpere i hjælperordningerne efter
servicelovens §§ 95 og 96 ikke er omfattet af lønkompensationsordningen, da de virk-
somheder, som beskæftiger disse ansatte, ikke umiddelbart ses at have lidt et omsæt-
ningstab som følge af COVID-19.”
I forlængelse af ovenstående kan jeg i forhold til muligheden for at yde kompensation
til hjælperne inden for rammerne af den enkelte hjælperordning oplyse, at den, der er
arbejdsgiver i den enkelte ordning, har ansvaret for, at de samlede udgifter til hjælper-
løn i ordningen ligger inden for det tilskud, som kommunen har bevilget. Inden for
den samlede ramme i bevillingen vil der kunne ske en fleksibel tilrettelæggelse af
hjælpervagterne, f.eks. ved at forlænge den enkelte hjælpers vagter, så færre hjælpere
leverer hjælpen.
Ud over at sådanne dispositioner skal ligge inden for rammerne af den samlede bevil-
ling, skal de også leve op til aftalen med den enkelte hjælper om løn og øvrige ansæt-
telsesvilkår, herunder det, som måtte være aftalt om løn under hjemsendelse. Desuden
må man være opmærksom på overholdelse af reglerne for arbejds- og hviletid for de
hjælpere, som tager længere vagter.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om mulighederne for lønkompensation til hjælpere i BPA-ordningen under coronakrisen, til social- og indenrigsministeren
2235912_0002.png
Jeg vil i den forbindelse nævne, at en del foreninger og private virksomheder, der vare-
tager arbejdsgiverfunktioner i hjælperordninger, er med i overenskomsten på området
mellem Dansk Erhverv og FOA. Der er ifølge Dansk Erhverv lavet en tillægsaftale til
overenskomsten under COVID-19, som gør det muligt at hjemsende hjælpere uden løn
i den enkelte ordning. Hjælpere, der i deres ansættelse er omfattet af denne tillægsaf-
tale, kan ikke hjemsendes med løn.
I de situationer, hvor fleksibel tilrettelæggelse af hjælpervagterne og hjemsendelse
med løn ikke er muligt inden for rammerne af kommunens bevilling, vil noget sådant
ikke kunne ske, medmindre der tilføres ekstra midler til området.
Jeg kan oplyse, at ministeriet i den forbindelse har set på en model, hvor der ydes til-
skud til dækning af lønudgifter til en ekstra hjælper pr. ordning, hvilket vil gøre det
muligt at yde kompensation til én hjælper i ordningen og samtidig forlænge vagterne
for de øvrige hjælpere.
Hvorvidt der bør afsættes midler hertil, er et spørgsmål om prioritering. Men når det
samtidig tages i betragtning, at et hjælperteam ofte består af 5-6 hjælpere, vil effekten i
forhold til at minimere smitterisikoen, hvilket er formålet med at hjemsende hjælpere,
være minimal. Endvidere må det indgå i overvejelserne, at det med den opblussen af
COVID-19, som sker netop nu, vil dreje sig om en længere periode, før smitterisikoen
er forsvundet for borgere med hjælperordninger.
Under alle omstændigheder vil jeg opfordre til dialog mellem arbejdsgiveren, arbejds-
lederen og hjælperne i den enkelte ordning og kommunen med henblik på i fællesskab
at finde frem til en god løsning.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2