Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 6566
Doknr.
269954
Dato
03-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 587 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Social- og Indenrigsudvalget.
Spørgsmål nr. 587:
”Vil
ministeren med eventuelt inddragelse af andre relevante ministre orientere om
mulighederne for lønkompensation til hjælpere i BPA-ordningen under coronakrisen?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd den 24. juni 2020 om opfølgningen på
"Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", jf.
SOU alm. del - samrådsspm. Å.”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Erhvervsministeriet, som har
oplyst følgende i forhold til lønkompensationsordningen:
”Retten til lønkompensation tilkommer virksomheder, der er
registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister (CVR), og som har ansatte med fast arbejdssted i Danmark. Det
er en forudsætning for at modtage kompensation, at virksomheden står over for at
varsle afskedigelser på minimum 30 pct. eller mere end 50 medarbejdere af virksom-
hedens ansatte i virksomhedens kompensationsperiode, grundet et forventet omsæt-
ningstab som konsekvens af udbruddet af COVID-19.
Det er Erhvervsministeriets opfattelse, at ansatte hjælpere i hjælperordningerne efter
servicelovens §§ 95 og 96 ikke er omfattet af lønkompensationsordningen, da de virk-
somheder, som beskæftiger disse ansatte, ikke umiddelbart ses at have lidt et omsæt-
ningstab som følge af COVID-19.”
I forlængelse af ovenstående kan jeg i forhold til muligheden for at yde kompensation
til hjælperne inden for rammerne af den enkelte hjælperordning oplyse, at den, der er
arbejdsgiver i den enkelte ordning, har ansvaret for, at de samlede udgifter til hjælper-
løn i ordningen ligger inden for det tilskud, som kommunen har bevilget. Inden for
den samlede ramme i bevillingen vil der kunne ske en fleksibel tilrettelæggelse af
hjælpervagterne, f.eks. ved at forlænge den enkelte hjælpers vagter, så færre hjælpere
leverer hjælpen.
Ud over at sådanne dispositioner skal ligge inden for rammerne af den samlede bevil-
ling, skal de også leve op til aftalen med den enkelte hjælper om løn og øvrige ansæt-
telsesvilkår, herunder det, som måtte være aftalt om løn under hjemsendelse. Desuden
må man være opmærksom på overholdelse af reglerne for arbejds- og hviletid for de
hjælpere, som tager længere vagter.