Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 6566
Doknr.
269954
Dato
03-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 583 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Social- og Indenrigsudvalget.
Spørgsmål nr. 583:
”Vil
ministeren give et overblik over, hvilke typer hjælp der har været bevaret på soci-
alområdet, i forbindelse med at området har været betegnet som et kritisk område
under coronakrisen? Spørgsmålet stilles som opfølgning på samråd den 24. juni 2020
om opfølgningen på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse
med COVID-19", jf. SOU alm. del - samrådsspm. Å.”
Svar:
Det sociale område kan samlet set defineres som et ”kritisk område”, fordi områdets
målgrupper bl.a. omfatter borgere med behov for helt grundlæggende og i visse tilfæl-
de livsnødvendig hjælp og støtte. Det sociale område har derfor ikke generelt været
lukket ned.
Kun hvis sundhedsmyndighedernes faglige retningslinjer har givet anledning til det,
eller hvis kommuner eller leverandører har manglet personale på grund af sygemel-
dinger eller prioritering af personalemæssige ressourcer til anden indsats mod coron-
avirus, har det været muligt at foretage tilpasning og nedskalering af aktiviteter på
socialområdet. Og det har vel at mærke kun været muligt, hvis der var tale om hjælp og
støtte, der ikke var akut eller absolut nødvendig.
Fravigelse af det offentliges forpligtelser og dermed af privates (borgernes) rettigheder
har alene kunnet ske i det omfang, hensynet til de overordnede formål har oversteget
hensynet til den enkelte borger. Afgørelser om at fravige servicelovens regler på nær-
mere beskrevne områder og i nærmere bestemt omfang har derfor alene kunnet ske
efter en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Derudover fulgte det af §§ 9 0g 10 i den nu ophævede bekendtgørelse nr. 559 af 30.
april 2020 om mulighed for midlertidig fravigelse af forpligtelser for det offentlige og
af privates rettigheder over for det offentlige på socialområdet som led i håndtering af
Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), at det ikke var muligt at fravige servicelovens
regler, hvis det ville medføre en sikkerheds- eller sundhedsmæssig risiko for den en-
kelte borger, eller hvis det ville medføre begrænsninger i forhold til akut eller absolut
nødvendig hjælp og støtte efter serviceloven, herunder f.eks. hjælp til helt basal per-
sonlig pleje og indtagelse af mad og drikke.