Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 7685
Doknr.
162643
Dato
25-11-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 58 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 58:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 23/9-19
fra Als Research ApS vedr. mu-
lighederne for eventuelt at hjælpe udsatte børn og med henblik på at modvirke negativ
social arv, jf. SOU alm. del -
bilag 77 (samling 20182).”
Svar:
Vi ved, at den stærkeste beskyttelsesfaktor, for at udsatte børn og unge får et godt vok-
senliv, er, at de klarer sig godt i skolen og får en uddannelse. Børn lærer bedst, når de
er i trivsel, men i skolen trives anbragte børn og unge generelt dårligt og har betragte-
ligt mere fravær end ikke-anbragte børn. Og vi ved, at plejeforældre og ansatte på
døgninstitutioner og opholdssteder generelt set finder det udfordrende at understøtte
anbragte børn og unges skolegang. Som konsekvens afslutter mange anbragte børn og
unge grundskolen med så dårlige færdigheder, at de har svært ved at gennemføre en
ungdomsuddannelse. Dét, mener jeg, er et kæmpe svigt af de udsatte børn og unge, vi
som samfund har ansvaret for.
I den sammenhæng er det i min optik helt centralt at se på, hvilke indsatser på områ-
det vi ved virker. Der blev i satspuljeaftalen for 2015 afsat 35,6 mio. kr. i perioden
2015-2018 til at gennemføre det landsdækkende forsøgsprogram
Styrket faglighed
blandt udsatte børn i folkeskolen.
Metoden ’Klub Penalhus’ er én type skoleunderstøt-
tende indsats, som sammen med en anden skoleunderstøttende indsats og to skoleret-
tede indsatser blev afprøvet i satspuljeprojektet blandt udsatte og anbragte børn i 3. og
5. klasse over to omgange, hhv. i efteråret 2016 og i efteråret 2017.
I forhold til Klub Penalhus har jeg noteret mig, at evalueringen af satspuljeprojektet
indikerer, at Klub Penalhus har visse faglige effekter i forhold til børnenes evner til at
knække den alfabetiske kode og identificere ord og herudover flere positive effekter på
børnenes trivsel. Det er således enormt positivt, at indsatsen også har vist nogle positi-
ve effekter i en dansk kontekst, også set i lyset af de begrænsede omkostninger for-
bundet med indsatsen.
Jeg kan desuden oplyse om, at det i satspuljeaftalen for 2019 blev aftalt at igangsætte
et initiativ om styrket læringsmiljø for anbragte børn og unge i regi af Udviklings- og
Investeringsprogrammet på børne- og ungeområdet. I initiativet lokaliseres og kvalifi-
ceres tilgange og metoder, der skal være med til at understøtte anbragte børn og unges
skolegang, trivsel og læring.