Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2217533_0001.png
Enhed
Socialjura og
International
Sagsbehandler
Marie Bisgaard
Nielsen
Koordineret
med
Status for genåbning på Social- og Indenrigsministeriets
område
Det sociale område er et kritisk område. Det betyder, at der i den periode, hvor
samfundet i vidt omfang har været lukket ned på grund af COVID-19, fortsat har
skullet tages hånd om de udsatte i samfundet, og at der kun efter en konkret
vurdering, og inden for fastsatte rammer, har kunnet ske tilpasning og nedskalering af
hjælpen og støtten.
Det betyder, at serviceloven, socialtilsynsloven og retssikkerhedsloven stadig har
været fuldt gældende. Kun hvis sundhedsmyndighedernes faglige retningslinjer står i
vejen, eller hvis kommuner eller leverandører mangler personale på grund af
sygemeldinger eller prioritering af personalemæssige ressourcer til anden indsats mod
COVID-19, har de gældende regler kunnet fraviges.
Med hjemsendelsen af offentligt ansatte, som ikke varetager kritiske funktioner, har
kommunale sagsbehandlere og administrative medarbejdere dog i vidt omfang skullet
varetage deres opgaver hjemmefra, og der kan have været konkrete sociale tilbud og
indsatser, som selv har truffet beslutning om at lukke helt eller delvist af hensyn til
risikoen for smittespredning, for at imødekomme det fastsatte forsamlingsforbud, eller
fordi der har været behov for at prioritere personaleressourcer til andre COVID-
relaterede opgaver.
Beboere på botilbud og anbringelsessteder har været omfattet af COVID-19 relaterede
restriktioner, da tilbuddene er omfattet af et generelt besøgsforbud.
Samfundet er nu generelt langt i genåbningsprocessen og nedenfor gennemgås status
på det sociale område, herunder for særlige initiativer der er aftalt og sat i værk i
COVID-19-perioden.
1. Formel genåbning
Med den seneste beslutning om, at offentlige arbejdspladser øst for Storebælt kan
genåbne fra den 15. juni, er opgavevaretagelsen på Social- og Indenrigsministeriets
område fuldt genåbnet. Det gælder både opgavevaretagelsen i de kommunale
forvaltninger, Familieretshuset og Ankestyrelsen.
2. Bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og af privates rettigheder over for det offentlige på socialområdet som
led i håndtering af COVID-19 (COVID-19 bekendtgørelsen)
Med reglerne i bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af forpligtelser
for det offentlige og af privates rettigheder over for det offentlige på socialområdet
Sagsnr.
2020 - 3908
Doknr.
261018
Dato
25-06-2020
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217533_0002.png
som led i håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), fik kommunerne fra
den 18. marts 2020 mulighed for bl.a. at træffe afgørelse om midlertidigt helt eller
delvist at undlade at levere en ydelse, der er truffet afgørelse om efter serviceloven
eller om midlertidigt at ændre indholdet af ydelsen.
Bestemmelserne i bekendtgørelsen kunne alene anvendes, hvis en myndighed eller en
leverandør havde behov for at flytte rundt på personaleressourcer pga. håndteringen
af COVID-19, eller hvis der var sygdom i et omfang, så der manglede
personaleressourcer. Den kunne også kun anvendes til at træffe konkrete afgørelser
efter individuelle vurderinger af den enkelte borgers behov og ikke til at træffe
generelle beslutninger om at skære hjælpen til borgerne ned eller helt væk.
Bekendtgørelsen er ophævet den 11. juni 2020 med en overgangsperiode på 7 dage.
I forbindelse med genåbningen på socialområdet har KL foretaget en undersøgelse,
som også er sendt til socialordførerne, af, hvordan det går med genåbningen i
kommunerne på udvalgte områder. Ifølge undersøgelsen er kommunerne endnu ikke
færdige med at implementere genåbningen, og det konkluderes, at der fortsat mangler
at blive normaliseret en del indsatser på socialområdet.
På den baggrund er kommuner, andre myndigheder på socialområdet og tilbud m.v.
derfor i forbindelse med den orienteringsskrivelse, der er sendt ud med ophævelsen af
COVID-19-bekendtgørelsen blevet opfordret til at have særligt fokus på de borgere,
som har været særligt berørt af nedlukningen af samfundet, og som ikke har modtaget
den normale hjælp og støtte i den forgangne periode. I orienteringsskrivelsen er det i
øvrigt understreget:
at kommunerne ikke længere kan træffe afgørelser efter bekendtgørelsen
at de midlertidige afgørelser og beslutninger, der er truffet efter
bekendtgørelsen, bortfalder senest 7 dage efter ophævelsesbekendtgørelsens
ikrafttræden
at de afgørelser, der oprindeligt er truffet i forhold til borgerne, træder i kraft
igen, og at borgeren skal modtage den fulde hjælp og støtte, der i sin tid er
truffet afgørelse om.
Social- og Indenrigsministeren vil på den baggrund inden sommerferien bede KL
umiddelbart efter ferien om at opdatere undersøgelsen om, hvordan det går med
genåbningen i kommunerne på udvalgte områder.
3. Lokale midlertidige besøgsrestriktioner på sociale tilbud
Social- og Indenrigsministeriet fastsatte med virkning fra 5. april 2020, kl. 10.00, et
generelt midlertidigt besøgsforbud på sociale tilbud. Dette besøgsforbud blev
efterfølgende lempet med virkning fra den 13. maj på baggrund af
Aftale om initiativer
for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19.
Det generelle midlertidige besøgsforbud er ophævet den 24. juni 2020. Herefter
gælder der i udgangspunktet ikke særlige restriktioner i forhold til besøg på sociale
tilbud.
Det generelle midlertidige besøgsforbud omfattede ikke besøg i kritiske situationer:
1. Uopsætteligt besøg fra en nær pårørende til en kritisk syg eller døende person.
2. Forældres eller andre nære pårørendes besøg hos et barn under 18 år.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217533_0003.png
3. Forældres eller andre nære pårørendes besøg hos en voksen med en sådan
kognitiv funktionsnedsættelse, at personen mangler evnen til at forstå og
acceptere formålet med besøgsrestriktionerne og dermed har et helt særligt
behov for besøg.
Beslutning om, hvorvidt der i ovenstående situation nr. 3 forelå en kritisk situation,
blev truffet af tilbuddets ledelse på baggrund af deres kendskab til beboeren og dennes
forhold til forældre og nære pårørende.
Hvis beboeren eller dennes pårørende anmodede om det, skulle tilbuddets ledelse
udpege 1-2 faste besøgspersoner blandt beboerens nære pårørende, som kunne besøge
beboeren. Sådanne besøg skulle som det helt klare udgangspunkt ske på tilbuddets
udearealer. Udpegningen af de faste besøgspersoner skulle ske efter en konkret
vurdering og i samråd med beboeren og dennes pårørende. Der udpegedes ikke faste
besøgspersoner for beboere omfattet af ret til besøg i kritiske situationer.
Tilbuddet kunne desuden efter en samlet socialpædagogisk og sundhedsfaglig konkret
vurdering beslutte, at borgeren kunne modtage besøg af de 1-2 faste besøgspersoner i
den del af tilbuddet, som beboeren selv råder over.
Besøg skulle ske under iagttagelse af sundhedsmyndighedernes retningslinjer for
håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), herunder i forhold til
inddæmning og minimering af smitterisiko, og blev gennemført efter anvisning fra
tilbuddets ledelse og under hensyntagen til tilbuddets medarbejdere og øvrige beboere
m.v.
På ordførermødet den 11. juni blev muligheden for yderligere lempelser drøftet.
På den baggrund af den drøftelse og efterfølgende høring af ordførerne og
sektorpartnerskabet er det generelle midlertidige besøgsforbud ophævet den 24. juni
2020.
Det generelle midlertidige besøgsforbud er i stedet erstattet med en mulighed for den
lokale ledelse på det enkelte sociale tilbud til undtagelsesvist at indføre lokale
besøgsrestriktioner under visse nærmere betingelser. Der er udstedt en ny
bekendtgørelse nr. 927 af 22. juni 2020 om mulighed for lokalt at fastsætte
midlertidige besøgsrestriktioner på anbringelsessteder og botilbud m.v. på
socialområdet i forbindelse med håndtering af Corona-virussygdom 2019 (COVID-
19).Hvis den lokale ledelse på et socialt tilbud indfører sådanne lokale midlertidige
besøgsrestriktioner, er der dog på samme måde som under det nu ophævede generelle
besøgsforbud fortsat mulighed for at få besøg i kritiske situationer og besøg fra 1-2
faste besøgspersoner, jf. beskrivelsen ovenfor.
4. Undtagelse fra forsamlingsforbuddet
Med baggrund i epidemiloven blev der den 17. marts 2020 udstedt regler om forbud
mod at afholde og deltage i indendørs og udendørs arrangementer, begivenheder,
aktiviteter eller lignende, hvor der var flere end 10 personer til stede samtidig.
Forsamlingsforbuddet har på det sociale område haft betydning for væresteder m.v.,
som er tilbud, hvor der er offentlig adgang uden visitation. Disse tilbud har været
omfattet af forsamlingsforbuddet.
Forsamlingsforbuddet ville desuden have haft betydning for at gennemføre
sommeraktiviteter for udsatte børn, unge og deres familier.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217533_0004.png
Den 8. juni er reglerne om forsamlingsforbud ændret, så der fra den 9. juni gælder en
grænse på 50 personer, hvilket har betydning for værestederne, som nu kan tage flere
brugere ind ad gangen. Samtidig blev sommeraktiviteter for børn, unge og deres
familier undtaget fra forsamlingsforbuddet.
5. Retningslinjer for genoptagelse af aktiviteter på det sociale område
Genoptagelsen af opgavevaretagelse og aktiviteter på det sociale område skal lige som
på andre områder ske under hensyntagen til de sundhedsfaglige retningslinjer.
For at støtte fagprofessionelle på socialområdet i forbindelse med genoptagelsen af
aktiviteter på socialområdet har Socialstyrelsen udarbejdet overordnede
retningslinjer, som omhandler de indsatsområder, der i særlig grad er berørt af
sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Retningslinjerne tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens retningslinjer og
vejledninger. Socialstyrelsen følger området tæt i samarbejde med relevante faglige
eksperter og retningslinjerne vil blive opdateret ved behov. Retningslinjerne er
opdateret 12. juni 2020 bl.a. på baggrund af ophævelsen af COVID-19-
bekendtgørelsen. Nu fremgår det blandt andet, at der for sommeraktiviteter for børn
og unge er indført en undtagelse fra forsamlingsforbuddet på 50 personer. Med
undtagelsen er sommeraktiviteterne i stedet alene omfattet af forsamlingsforbuddet på
500 personer. Det fremgår også, at COVID-19-bekendtgørelsen på socialområdet, der
har gjort det muligt at fravige visse offentlige forpligtelser og rettigheder, blev ophævet
den 10. juni.
Retningslinjerne er senest opdateret den 23. juni 2020 blandt andet på baggrund af, at
det midlertidige besøgsforbud på socialområdet er blevet ophævet. I stedet har den
lokale ledelse mulighed for undtagelsesvist at begrænse, herunder helt at afskære
besøg på sociale tilbud under visse betingelser.
Derudover er retningslinjerne opdateret med aktuelle henvisninger til
Sundhedsstyrelsens retningslinjer for håndtering af COVID-19.
6. Sektorpartnerskab på det sociale område
I forlængelse af aftalen om udvidelse af den første fase af en kontrolleret genåbning,
besluttede regeringen af nedsætte et sektorpartnerskab på socialområdet. Deltagerne i
sektorpartnerskabet er KL, Danske Regioner, Danske Handicaporganisationer, SL
Socialpædagogerne, Rådet for Socialt Udsatte, Røde Kors, Børns Vilkår og Red Barnet.
Disse organisationer er udvalgt i kraft af deres funktion som facilitatorer for de tre
partnerskaber for hhv. udsatte børn og unge, voksne og mennesker med handicap,
som indgik i aftalen af 25. april om initiativer for sårbare og udsatte grupper i
forbindelse med COVID-19.
Formålet er sektorpartnerskabet er hurtigt og effektivt at kunne få identificeret
udfordringer og problemer i forbindelse med COVID-19 og den gradvise genåbning af
samfundet.
Der har været afholdt 2 møder i sektorpartnerskabet, hvor der er blevet drøftet
besøgsrestriktioner og genåbning på socialområdet. Sektorpartnerskabet holdes
herudover orienteret om centrale initiativer på området.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217533_0005.png
7. Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-
19
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Nye Borgerlige og
Alternativet indgik den 25. april 2020
Aftale om initiativer for sårbare og udsatte
grupper i forbindelse med COVID-19,
som indeholdt tre hovedelementer:
1. Etablering af tre partnerskaber
2. Øvrige initiativer til udsatte børn og unge, udsatte voksne og mennesker med
handicap
3. Genoptagelse af aktiviteter på det sociale område
7.1. Etablering af tre partnerskaber
Som led i aftalen er der etableret tre partnerskaber, som under hele åbningen af
samfundet kan medvirke til at skabe tryghed og modvirke ensomhed, sårbarhed og
mental mistrivsel hos udsatte børn, udsatte voksne, børn, unge og voksne med
handicap og ældre. Som led i aftalen skal der etableres en portal om tryghed og trivsel i
forbindelse med genåbningen af samfundet, som skal sikre formidling af generel
vejledning samt gode eksempler på og nye ideer til håndtering af konkrete
udfordringer.
Portalen
Portalen skal indeholde:
1. En idebank med formidling af gode eksempler fra praksis
2. Generel vejledning og henvisninger til relevant materiale vedrørende
genåbningen
3. Konkrete vejledninger vedrørende specifikke målgrupper på socialområdet
4. FAQ
Socialstyrelsen har udarbejdet en genåbningsside på socialstyrelsen.dk, der danner
grundlag for portalen, når alle de fire ovenstående elementer er klargjort. På siden
findes de generelle retningslinjer for genåbning på socialområdet samt konkrete
vejledninger vedrørende aktuelt ni specifikke målgrupper på socialområdet.
Socialstyrelsen afholdte den 27. maj møde med facilitatorerne i hvert af de fire
partnerskaber, hvor idebanken blev drøftet. Socialstyrelsen har herefter sendt forslag
til opbygning af idebanken i høring hos partnerskaberne og har den 9. juni modtaget
partnerskabernes bemærkninger. På baggrund heraf foreligger en ramme for
opbygning af idebanken, der herefter skal udfyldes løbende med praksiseksempler via
partnerskaberne.
Det forventes, at den første del af portalen kan lanceres snarest og at den samlede
portal med indhold i idebanken kan lanceres ultimo juni.
Udsatte Børn:
Der blev med aftalen etableret et partnerskab for udsatte børn og unge med en række
aktører på området og med Red Barnet, Røde Kors og Børns Vilkår som facilitatorer.
Partnerskabet skal medvirke til at skabe tryghed, modvirke ensomhed og sårbarhed
blandt udsatte børn og unge i hele perioden for genåbningen af samfundet.
Seneste møde mellem partnerskabet og ministeren blev holdt den 4.juni, hvor der blev
drøftet problematikker i forbindelse sommerferien og udfordringen med at få samlet
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217533_0006.png
udsatte børn og unge op efter corona-tiden. Aktørerne fortalte bl.a. om den store
efterspørgsel på kontakt og støtte, som de oplever fra udsatte børn og unge og sårbare
familier og udtrykte et stort behov for brobygning og samarbejde på tværs af
civilsamfundsorganisationer, almene boligorganisationer, kommuner mv.
Partnerskabet har etableret en struktur for deres arbejde, så de arbejder i fire spor
1)
Tilbagevenden til skole og daginstitutioner, 2) Fritid, fællesskaber og trivsel, 3) Børns
ressourcer og trivsel i familien og 4) Ensomhed hos børn og unge. Organisationerne
har valgt sig ind på et af de fire spor, og de første workshops i sporene har været
afholdt.
Udsatte Voksne:
Partnerskabet har afholdt i alt fire videomøder, hvor temaer som ensomhed,
opkvalificering af digitaliseringskompetencer, ulighed i sundhed og efterslæb i ikke-
håndterede psykiske problemer og misbrug har været drøftet.
Partnerskabet har samlet mange gode eksempler på initiativer, der under
coronakrisen har imødegået sårbare og udsattes behov og har nu fokus på initiativer,
der kan støtte op om udsattes behov under genåbningen og tage hånd om det
efterslæb, der er nogle steder. Det drejer sig bl.a. om udfordringer med selvisolering,
hvor mange udsatte mennesker har isoleret sig i bekymrende grad, og som medfører,
at problemer med angst, misbrug mv. er blevet forværret under nedlukningen.
Partnerskabet holdt møde den 18. juni, hvor der blev arbejdet videre med de mange
input og forslag til løsninger, som er kommet frem under drøftelserne.
Mennesker med handicap:
Partnerskabet på handicapområdet har haft deres første møde den 28. maj, hvor
samarbejdet blev skudt i gang. Andet møde blev afholdt den 23. juni. Her drøftede
medlemmerne blandt andet et udkast til en ensomhedsstrategi, som facilitatorerne
inden mødet havde udarbejdet på baggrund af input fra medlemmerne.
Partnerskabet er også i gang med at indsamle gode eksempler på handicapområdet,
som skal deles på Vidensportalen, og det forventes, at der kommer en bred vifte af
forskelligartede bidrag fra medlemmerne, som kan tjene til inspiration i hele landet.
På mødet drøftede partnerskabet også mulighederne for et samarbejde med de fonde,
som ønsker at bakke op om indsatserne for mennesker med handicap.
Endeligt blev mødet også brugt til en drøftelse med medlemmerne om planlægningen
af fremtidige møder i partnerskabet.
7.2. Øvrige initiativer til udsatte børn og unge, udsatte voksne og mennesker med
handicap
Aftale om initiativer målrettet sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-
19 (25. april 2020)
indeholder en række initiativer under hhv. Social- og
Indenrigsministeriet, Sundhedsministeriet, Kulturministeriet, Børne- og
Undervisningsministeriet samt Uddannelses- og Forskningsministeriet.
For status vedr. konkrete initiativer se nedenfor.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217533_0007.png
7.3. Genoptagelse af aktiviteter på det sociale område
På baggrund af aftalepartiernes enighed om genoptagelse af tilbud og indsatser på det
sociale område, har social- og indenrigsministeren den 29. april 2020 med henvisning
til den politiske aftale skrevet følgende et brev til kommuner, regioner og socialtilsyn
samt relevante myndigheder og organisationer:
At sociale tilbud og indsatser, hvor der i en periode har været truffet
beslutning om at nedjustere eller omlægge indsatserne eller helt eller delvist at
lukke ned, nu igen gradvist kan vende tilbage til normale forhold og tage imod
børn, unge og voksne med behov for hjælp og støtte under iagttagelse af
gældende sundhedsfaglige retningslinjer.
At private og kommunale tilbud bør prioritere at genoptage åbne tilbud og
indsatser, som kan understøtte tryghed og trivsel hos borgerne, særligt hos de
grupper, som har været særligt hårdt ramt af restriktioner og generel
nedlukning.
At kommunerne skal være opmærksomme på, om der er børn, voksne eller
familier, som har behov for en ekstra indsats.
8. Aftale om sommeraktiviteter for børn og unge
Regeringen har den 9. juni 2020 indgået aftale med Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet, de frie grønne
løsgængere og Partiet Fremad om initiativer, der skal sikre, at børn og unge kan få en
aktiv sommerferie, som de kan glæde sig til efter et hårdt år med skolelukninger.
I aftalen er afsat 200 mio. kr. til et partnerskab med KL, som skal sørge for en bred vifte
af sommeraktiviteter til børn og unge mellem 6 og 17 år. Aftalen afsætter ligeledes 10
mio. kr. til at øge kapaciteten hos organisationer og foreninger, som arrangerer
sommerferielejre- og aktiviteter, som bl.a. fodboldskoler, ferielejre, svømmecamps mm.
for udsatte børn, unge og familier. Endelig er der i aftalen afsat 10 mio. kr. til opsøgende
indsatser, der rækker ud til isolerede familier, som bl.a. kan få hjælp til at børnene kan
deltage i fritidsaktiviteter i løbet af sommerferien.
9. Kompensationsordninger
På baggrund af bred politisk enighed om at holde hånden under civilsamfundet under
COVID-19 er kompensationsordningerne for løn og faste omkostninger på
socialområdet blevet udvidet, så ordningerne også omfatter foreninger mv., der
modtager mindst 50 pct. i offentlig støtte.
Det har været en prioritet for regeringen, at foreningerne har lige mulighed for at søge
og modtage kompensation uanset om de hører under socialområdet, kulturområdet
eller udviklingsområdet. Der har derfor pågået et arbejde blandt en række involverede
ministerier med henblik på at sikre et ensartet administrationsgrundlag. Det har
desværre forsinket udmøntningen af ordningerne på socialområdet.
Finansudvalget tiltrådte et aktstykke d. 20. maj, som hjemler ordningerne, og der blev
den 17. juni udstedt to bekendtgørelser på social- og indenrigsområdet, som fastlægger
kriterierne for ordningerne. Ordningerne kan søges hos Socialstyrelsen. For at give
foreningerne mulighed for at forberede ansøgningsmaterialet allerede nu, kan de
orientere sig i krav og kriterier for ordningerne på Socialstyrelsens hjemmeside den
18. juni 2020.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217533_0008.png
Det bemærkes, at foreninger mv., som søger ordningerne, vil kunne modtage
kompensation for hele perioden uanset tidspunkt for, at ordningerne er klar.
Kulturministeriet arbejder sammen med Erhvervsministeriet på et akstykke for at
forlænge ordningerne og tilpasse ordningerne, så det svarer til ordningerne for
virksomheder med under 50 pct. offentlig støtte. Social- og Indenrigsministeriet vil
også blive omfattet af aktstykkerne.
10. Status på konkrete initiativer, jf. pkt. 7.2. ovenfor
10.1.
Initiativer på SIM’s område
Udmøntning af initiativer på socialområdet forudsatte Finansudvalgets tilslutning.
Aktstykkerne blev tiltrådt den 14. maj 2020. Midlerne er tildelt de organisationer, som
fremgik af den politiske aftale.
Alle organisationer er tilsendt et tilskudsbrev med det konkrete beløb. Socialstyrelsen
kan først igangsætte udbetalingen af tilskuddet, når tilskudsmodtageren har sendt en
række oplysninger, herunder sine kontooplysninger, retur. Socialstyrelsen har været i
løbende kontakt med de organisationer, som ikke har indsendt materialet og rykket for
det.
Socialstyrelsen har oplyst, at størstedelen af tilskuddene er under udbetaling.
Status på initiativ om ”forlængelse af nødovernatning” (SIM)
Med aftalen blev der afsat 1,6 mio. kr. til de seks organisationer, der havde forlænget
deres nødovernatningstilbud ved den første forlængelse i april. Socialstyrelsen har
oplyst, at Kirkens Korshær i Fredericia og Aarhus har oplyst, at de ikke ønsker at
forlænge nødovernatningen i maj og juni, og derfor modtager de ikke nyt tilskud. Det
gælder 5 pladser i Fredericia og 22 pladser i Aarhus. Kirkens Korshær Aarhus
vurderer, at den gruppe, der har benyttet sig af tilbuddet om nødovernatning, på
forskellig vis har fået dækket deres behov for overnatning, hvorfor de ikke har ønsket
at forlænge. Kirkens Korshær Fredericia har ikke givet begrundelse.
På forespørgsel om, hvorvidt nogle af de øvrige modtagere af tilskud til
nødovernatning i stedet kunne oprette flere pladser, har de ikke givet udtryk herfor.
Derfor oprettes der ikke pladser til erstatning.
Samlet forlænges der 85 nødovernatningspladser i både maj og juni hos Københavns
Kommune, Frelsens Hærs Hovedkvarter, Køge Kommune og Blå Kors Danmark med
et samlet tilsagn på næsten 1,2 mio. kr.
Status på initiativ om ”Støtte til børn
og unge, der er pårørende til personer med
alkohol-
eller stofmisbrug” (SUM)
Der blev med aftalen afsat 7 mio. kr. Sundheds- og Ældreministeriet har, efter at have
modtaget projektbeskrivelse og budget, sendt bevillingstilsagn til TUBA.
Status på initiativ
om ”Støtte til mindre patientorganisationer, der tilbyder rådgivning
mv. til personer i risikogruppen” (SUM)
Der blev med aftalen afsat 5 mio. kr. Sundheds- og Ældreministeriet har, efter at have
modtaget projektbeskrivelse og budget, sendt bevillingstilsagn til Nyreforeningen og
Cystisk Fibroseforeningen. Fra Muskelsvindfonden, Scleroseforeningen og
Lungeforeningen har ministeriet modtaget projektbeskrivelse og budget, som er under
behandling.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217533_0009.png
Status på initiativ om ”Rådgivning til psykisk sårbare og udbredelse af gode erfaringer”
(SUM)
Der blev med aftalen afsat 3 mio. kr. Sundheds- og Ældreministeriet har, efter at have
modtaget projektbeskrivelse og budget, sendt bevillingstilsagn til Landsforeningen
mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS) og Psykiatrifonden. Fra Socialt
Udviklingscenter og SIND har ministeriet modtaget projektbeskrivelse og budget, som
er under behandling.
Opsøgende indsatser over for mennesker med funktionsnedsættelse (SIM)
Der blev med aftalen afsat 24,5 mio. kr. til Danske Handicaporganisationer til at
igangsætte opsøgende indsatser med det formål at understøtte, at mennesker med
handicap kan vende tilbage til hverdagen og fællesskabet. DH har den 4. juni åbnet for
ansøgninger fra aktører, som ønsker at iværksætte initiativer inden for den afsatte
ramme. DH oplyser, at der allerede har været stor interesse for puljen, som har
ansøgningsfrist den 25. juni. DH forventer således at midlerne vil blive udmøntet til
en vifte af opsøgende indsatser og initiativer, som kan understøtte mennesker med
handicap i at vende tilbage til hverdagen og fællesskabet.
Derudover blev der med aftalen afsat 0,5 mio. kr. til LEV til etablering af en
kommunikationsguide til at imødegå ensomhed og isolation blandt mennesker med
udviklingshandicap. LEV har oplyst, at de inden sommerferien forventer at
offentliggøre den første version af kommunikationsguiden.
Ekstra støtte til Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF) (SIM)
Med aftalen blev der afsat 0,7 mio. kr. til ULF til at dække det øgede behov hos
foreningens medlemmer, både for rådgivning og vejledning og for aktiviteter, som kan
være med til at bryde isolationen.
Socialstyrelsen har modtaget udbetalingsblanket samt budget- og projektbeskrivelse.
ULF har oplyst, at de bl.a. vil anvende midlerne til at finansiere udvidede åbningstider
på ULF-linjen, så udviklingshæmmede kan få råd og vejledning også om aftenen og i
weekenden.
Særlig støtte til mennesker med synshandicap (SIM)
Dansk Blindesamfund fik med aftalen tildelt 10 mio. kr. til at dække det øgede behov
hos børn, unge, voksne og ældre med synshandicap for støtte, rådgivning og for
aktiviteter, som kan være med til at bryde isolationen og støtte op om anderledes
måder at være sammen på, eksempelvis i form af digitale sociale arrangementer og
hjælp, som kan understøtte synshandicappedes deltagelse i aktiviteter uden for
hjemmet.
Dansk Blindesamfund har fremsendt en projektbeskrivelse til Socialstyrelsen, og
oplyser, at man har igangsat planlægningen af indsatsen. Udbetalingen er påbegyndt.
Dansk Blindesamfund har oplyst, at man agter at igangsætte en række forskellige
aktiviteter for bedst muligt at nå ud til så bred en del af målgruppen af blinde- og
svagtsynede som muligt.
Initiativ om ekstra støtte til sårbare børn og unge (SIM)
Der blev med aftalen afsat 13,5 mio. kr. som direkte tilskud til en række
organisationer, til at opskalere deres aktiviteter og tilbud, herunder rådgivningstilbud
til udsatte børn og unge i fx familier med misbrug af rusmidler eller økonomiske
udfordringer, der har haft det særlig svært under COVID-19.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217533_0010.png
Initiativ om afholdelse af ferielejre (SIM)
Der blev med aftalen afsat 5 mio. kr. til en ansøgningspulje til afholdelse af ferielejre,
endagsudflugter, musik- og kulturarrangementer til socialt udsatte familier med børn
og udsatte børn, herunder børn, der er anbragt uden for hjemmet, som ikke har
mulighed for eller overskud til at arrangere ferieophold. Der var ansøgningsfrist den
29. maj 2020. Socialstyrelsen har modtaget ca. 140 ansøgninger. Der er samlet søgt
om støtte for i alt knap 22 mio. kr. fra puljen. Det er væsentligt flere end ved den
almindelige årlige pulje til sommerferiehjælp. Det vurderes primært at skyldes, at både
ansøgerkreds og formål er bredere i den nye pulje. Socialstyrelsen sagsbehandler nu
ansøgningerne. Det forventes, at ansøgerne vil få svar i slutningen af juni.
Initiativ vedr. tilskud til organisationer, der støtter op om børn og unge i familier med
psykisk eller anden alvorlig sygdom (SIM)
Der er med aftalen afsat 6 mio. kr. som direkte tilskud til en række organisationer,
som arbejder med børn og unge, der har forældre eller søskende med psykiske
problemer og børn og unge, der har forældre eller søskende, der er alvorligt fysisk
syge, eller har mistet en forælder eller søskende.
Initiativ om indsats mod digitale krænkelser mod børn og unge
I aftalen blev der afsat 0,5 mio. kr. til Red Barnet. Midlerne skal understøtte Red
Barnets indsats mod digitale krænkelser med henblik på at øge kapaciteten bl.a. ift.
forebyggelse og vejledning i, hvordan krænkende billeder mv. kan slettes eller
anmeldes samt ift. at støtte op om ofrene.
10.2. Initiativer på BUVMs område
På BUVMs område blev der aftalt fire initiativer vedrørende: a) Udsatte børn skal godt
tilbage i skole, b) Socialt udsatte unge på FGU, c) Tilskud til frivillige organisationer til
støtte af udsatte børn og familier i dagtilbud og skole, og d) Socialt udsatte unge på
STU. Udmøntningen af initiativer a, c og d på Børne- og Undervisningsministeriets
område har været drøftet med ordførerne på området, da udmøntning af flere af
initiativerne forudsatte politisk aftale. Aftale om udmøntning blev indgået d. 20. maj
2020 mellem et bredt flertal i Folketinget og indebærer følgende:
60 mio. kr. er udmøntet til en ansøgningspulje til kommuner, som skal være
med til at lukke udsatte elevers faglige huller. Det er et krav, at mindst to
kommuner og mindst en civilsamfundsaktør skal gå sammen om ansøgningen.
10 mio. kr. udmøntes til en række interesseorganisationer, der skal være med
til at hjælpe elever på STU-institutionerne: Det vil være op til den enkelte
organisation at vurdere, hvordan tilskuddet bedst kan anvendes.
10 mio. kr. udmøntes til udvalgte frivillige organisationer, idrætsforeninger og
spejderkorps. Midlerne skal bruges på at styrke foreningernes og
organisationernes opsøgende arbejde og indsatser med fokus på udsatte børn
og unge.
BUVM arbejder med udmøntningen af initiativerne. De to initiativer af 10 mio. kr. til
STU-institutionerne og udvalgte frivillige organisationer er udmøntet og
bevillingsbreve udsendt til modtagerne. Initiativet til 60 mio. kr. rettet mod indsatser
gennemført af kommuner i samarbejdet med civilsamfundet er offentliggjort på
ministeriets hjemmeside og åbent for ansøgninger frem til17. august 2020, hvorefter
midlerne fordeles til de forskellige ansøgte indsatser.
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217533_0011.png
10.3. Initiativer på UFMs område
Initiativer på UFMs område omfatter: a) Øget indsats i Studenterrådgivningen, og b)
Opsøgende indsats fra studievejledningen på de videregående uddannelser for udsatte
og sårbare studerende. Uddannelse- og Forskningsministeriet har oplyst, at processen
med udmøntningen går som planlagt, og at aktstykket for initiativerne er tiltrådt af
finansudvalget den 11. juni. Studenterrådgivningen og studievejledningen på de fleste
videregående uddannelsesinstitutioner har igangsat arbejde.
10.4. Initiativer på KUMs område
Initiativet på KUMs område omfatter: a) pulje til højskolernes og kultur-, idræts- og
foreningslivets indsatser for svage og sårbare. Kulturministeriet oplyser, at puljen til
højskolernes og kultur-, idræts- og foreningslivets indsatser for svage og sårbare er
tilført yderligere 10 mio. kr. Det er sket med den ældrepolitiske aftale af 1. maj. De
ekstra midler er målrettet kulturelle tiltag for svækkede ældre. Således udgør puljen nu
samlet 20 mio. kr. Puljen er opslået d. 19. maj og administreres af Slots- og
Kulturstyrelsen. Der har indtil videre været god søgning på puljen.
11