Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2217532_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Samrådsspørgsmål Å
24. juni 2020 kl. 15
Ca. 17 minutter
Samrådsspørgsmål stillet af Anni Matthiesen (V) og Karina Adsbøl
(DF).
Samrådsspørgsmål Å
”Vil
ministeren redegøre for status og opfølgningen på "Aftale om
initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-
19" af 17. april 2020, herunder oplyse, om det er ministerens
holdning, at borgere i botilbud har og har haft de samme
frihedsrettigheder, som andre borgere, og om ministeren er
bekendt med, at der har været ulovlig frihedsberøvelse af borgere
i botilbud?”
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0002.png
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet og for anledningen til at gøre status på vores
aftale fra den 25. april 2020 om initiativer for sårbare og
udsatte grupper i forbindelse med COVID-19.
Jeg er også blevet bedt om at oplyse, om det er min holdning,
at borgere i botilbud har og har haft de samme
frihedsrettigheder, som andre borgere, og om jeg er bekendt
med, at der har været ulovlig frihedsberøvelse af borgere i
botilbud.
[Generel status på håndteringen af COVID-19 på
socialområdet]
Inden jeg svarer mere konkret, vil jeg gerne benytte
lejligheden til at få gjort status mere generelt.
Socialområdet har jo fra starten været et
kritisk område.
Udsatte medborgere har derfor som udgangspunkt fortsat
skullet have den hjælp og støtte, som de har krav på efter de
almindeligt gældende regler.
Serviceloven har ikke være sat ud af kraft, og hjælpen til den
enkelte borger har derfor
kun
kunnet nedskaleres eller
ændres, hvis kommunen eller leverandøren har manglet
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0003.png
personale på grund af sygemeldinger eller prioritering af
personaleressourcer til anden indsats mod COVID-19.
Men der er ikke tvivl om, at der er borgere derude, som har
fået mindre hjælp og støtte under COVID-19. Og selve det at
skulle følge de sundhedsfaglige retningslinjer har også ført til
en ændret dagligdag for mange. Det er derfor vigtigt, at
kommunerne ved genåbningen har et særligt fokus på de
mennesker.
Vi har et stort ansvar for at beskytte de udsatte mod
coronasmitte. Vi har skulle åbne så hurtigt som muligt, men så
langsomt som nødvendigt.
Vi har bedt de svageste om at være de stærke. Og jeg vil
gerne anerkende, at det har været meget at bede om.
Nu er opgaven at række ud og genskabe en tryg hverdag for
de borgere, som er allermest sårbare over for ændringer i
hverdagen.
Derfor var det også centralt, at kommunernes mulighed for at
fravige gældende regler dels var snæver og blev ophævet, så
hurtigt, som det var sundhedsmæssigt forsvarligt.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0004.png
For selvom COVID-bekendtgørelsen automatisk ville udløbe 1.
juli, har det været vigtigt for mig, at tilstandene på
socialområdet blev normaliseret så hurtigst som muligt.
Jeg er glad for, at vi sammen er rigtigt godt på vej mod
normale tilstande.
[Status på aftalen af den 25. april 2020 om initiativer for
sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19]
Jeg vil starte med at give en status og opfølgning på vores
aftale af den 25. april om initiativer for sårbare og udsatte
grupper i forbindelse med COVID-19,
der baserer sig på
aftalen ved det store bord fra 17. april vedrørende
udvidelse af
den første fase af en kontrolleret genåbning.
Den status vil tage udgangspunkt i det statusnotat, I modtog
den 11. juni.
Overordnet går det godt. Og jeg mener, at det er en stor
succes i sig selv, at vi i fællesskab
politikerne, kommunerne,
ledelserne på botilbuddene og pårørende
er lykkedes med at
beskytte udsatte borgere mod COVID-19-smitte samtidig med,
at vi også har sikret en forsvarlig genoptagelse af aktiviteterne
på socialområdet.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sende en stor tak til alle,
der har bidraget til det.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0005.png
[Aftalen]
Vores aftale indeholdt tre hovedelementer:
o
Genoptagelse af aktiviteter på det sociale område
o
Etablering af tre partnerskaber
o
Og så en lang række konkrete initiativer til udsatte børn
og unge, udsatte voksne og mennesker med handicap
[Genoptagelse af aktiviteter på det sociale område]
I aftalen var vi enige om, at der skulle ske genoptagelse af
tilbud og indsatser på det sociale område.
Derfor skrev jeg den 29. april til myndigheder, tilbud og
organisationer, at sociale tilbud og indsatser, hvor der i en
periode har været truffet beslutning om at nedjustere eller
omlægge indsatserne eller helt eller delvist at lukke ned,
gradvist igen kunne vende tilbage til normale forhold og tage
imod børn, unge og voksne med behov for hjælp og støtte.
Selvfølgelig under iagttagelse af gældende sundhedsfaglige
retningslinjer.
Jeg understregede, at private og kommunale tilbud bør
prioritere at genoptage åbne tilbud og indsatser, som kan
understøtte tryghed og trivsel hos borgerne, særligt hos de
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0006.png
grupper, som har været særligt hårdt ramt af restriktioner og
generel nedlukning.
Det fulgte vi sammen op på senest den 10. juni, hvor COVID-
19-bekendtgørelsen blev ophævet. Dermed fik vi sikret, at
også de lovgivningsmæssige rammer for normalisering er på
plads.
[KL’s undersøgelse]
Som I også ved, har KL undersøgt, hvordan det går med
genoptagelsen af aktiviteter og indsatser på udvalgte områder
i kommunerne.
KL’s undersøgelse
viser bl.a., at der fortsat mangler at blive
genoptaget en hel del indsatser. Og i virkeligheden også
for
mange.
Det er naturligvis ikke tilfredsstillende.
Ministeriet og jeg har benyttet og benytter fortsat enhver
lejlighed til at opfordre myndighederne til at række ud til de
borgere, som har været særligt berørt af nedlukningen af
samfundet.
Det samme sker i ministeriets tætte og løbende dialog med KL
om status på socialområdet.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0007.png
Og det er trods alt bedre at have en diskussion om, om der har
været lukket for meget ned, end om der har været lukket for
lidt, med alt hvad det ville have haft af konsekvenser ift.
smittespredning og sygdom.
Men som nævnt er det ikke tilfredsstillende. Derfor vil jeg
inden sommerferien bede KL om umiddelbart efter ferien at
give en status på deres undersøgelse.
Jeg har nemlig
det tror jeg, vi alle har
en forventning om, at
kommunerne hurtigt er og har været klar til at bistå borgerne
med den hjælp og støtte, som der naturligt er opstået behov
for.
[Det midlertidige besøgsforbud]
I vores aftale var vi også enige om at lempe det midlertidige
besøgsforbud på sociale tilbud på en sundhedsmæssig
forsvarlig måde.
Vi foretog den første lempelse sammen den 13. maj. Fra det
tidspunkt har beboerne kunnet få besøg
af
1-2 faste besøgspersoner
- hovedsageligt på tilbuddets
udearealer - og i visse tilfælde i den del af tilbuddet, som
beboeren selv råder over, hvis de havde egen indgang.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0008.png
Og hele vejen igennem i
kritiske situationer,
som bl.a.
omfatter børn under 18 år og voksne med et særligt behov
for besøg f.eks. i tilfælde af kritisk sygdom.
Det er vigtigt at huske på, at formålet med det midlertidige
besøgsforbud har været vores ønske om at beskytte udsatte
mennesker på sociale tilbud mod coronasmitte.
Det er jeg som nævnt rigtig glad for, at vi sammen er lykkedes
med.
Vores lempelse af forbuddet fra maj betyder, at vi udover at
beskytte beboerne mod coronasmitte også har tilstræbt
normalisering, så snart vi kunne.
Og med vores seneste lempelse er vi nu næsten i mål og kan
kigge på et område, hvor særlige forbud ikke længere er til
stede.
Vi har netop i mandags (med ikrafttræden i dag) taget næste
skridt og har nu vendt udgangspunktet om, så generelle
besøgsrestriktioner på socialområdet som udgangspunkt er
ophævet.
Til gengæld har vi givet den lokale ledelse på det enkelte
sociale tilbud mulighed for konkret at begrænse, herunder helt
afskære adgangen til besøg, hvis hensynet til at beskytte
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0009.png
beboere eller personale, som er i en risikogruppe eller
beskytte mod smitte i tilfælde af smitteudbrud, gør det
nødvendigt. Vi har jo desværre set eksempler på lokale
udbrud, senest i Hjørring. I sådanne tilfælde kan der være
behov for særligt at beskytte borgerne.
Så vi skal fejre normaliseringen, der betyder, at vi ikke
længere begrænser mulighederne for en almindelig hverdag.
Men vi skal heller ikke være blinde for, at smitten stadig er i
vores samfund og, at der også på vores område er særligt
udsatte grupper, som vi fortsat skal passe på.
[Frihedsrettigheder for borgere i botilbud og ulovlig
frihedsberøvelse]
Jeg er i forlængelse heraf blevet bedt om at oplyse, om det er
min holdning, at borgere i botilbud har og har haft de samme
frihedsrettigheder, som andre borgere, og om jeg er bekendt
med, at der har været ulovlig frihedsberøvelse af borgere i
botilbud.
Jeg vil gerne starte med
kraftigt
at understrege, at hverken
COVID-19-bekendtgørelsen eller bekendtgørelsen om det
midlertidige besøgsforbud har ændret på personalets
beføjelser til at anvende magt på bosteder og botilbud.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0010.png
Det har hele tiden været de almindelige regler om
magtanvendelse, der har været gældende.
Det har vi understreget fra start. Første gang i en
orienteringsskrivelse den 17. marts til samtlige kommuner,
regioner og socialtilsyn mv. Og det er gentaget i flere
orienteringsskrivelser.
Det er også påpeget i Q/A’er
på ministeriets
hjemmeside,
ligesom det fremgår af Socialstyrelsens retningslinjer for
genoptagelse af aktiviteter på socialområdet.
I forlængelse heraf har jeg også på vores statusmøder bedt jer
melde ind med konkrete eksempler, hvis I havde nogen, som
ministeriet så kunne følge op på.
Derudover vil jeg også understrege, at bekendtgørelsen om
midlertidigt besøgsforbud ikke har indeholdt et forbud mod, at
beboerne har kunnet tage på besøg eller foretage andre
ærinder uden for tilbuddene.
I den forbindelse har tilbuddene ikke haft mulighed for at
nægte beboere adgang efter besøg, ærinder eller lignende, og
de har heller ikke haft mulighed for f.eks. at isolere beboerne,
når de er kommet hjem.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0011.png
Vi hører desværre historier om, at det er sket, og det er
selvfølgelig ikke i orden.
Det har jeg og ministeriet i øvrigt orienteret og vejledt om, hver
eneste gang, der har været anledning til det. Senest ved
udsendelsen af en orienteringsskrivelse i forbindelse med
vores første lempelse af besøgsforbuddet den 13. maj. Og det
vil vi fortsætte med.
[Etablering af tre partnerskaber]
Et andet hovedelement i vores aftale fra den 25. april bestod i
etableringen af tre partnerskaber på socialområdet.
Partnerskabernes rolle i genåbningen af samfundet har været
at medvirke til at skabe tryghed og modvirke ensomhed,
sårbarhed og mental mistrivsel hos udsatte børn, udsatte
voksne, børn, unge og voksne med handicap og ældre.
Partnerskabet for udsatte børn
har i forbindelse med
genåbningen af samfundet især fokuseret på udsatte børn og
unges trivsel i familien, tilbagevenden til skole, dagtilbud og
fritidsliv - og ensomhed blandt udsatte børn og unge.
Partnerskabet for udsatte voksne
har senest mødtes den 18.
juni og har især drøftet ensomhed, opkvalificering af
digitaliseringskompetencer, ulighed i sundhed og efterslæb i
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0012.png
ikke-håndterede psykiske problemer og misbrug. Det drejer sig
bl.a. om store udfordringer med selvisolering.
Partnerskabet for mennesker med handicap
afholdt deres
andet møde den 23. juni, hvor der bl.a. blev drøftet et udkast til
en ensomhedsstrategi. Partnerskabet har også fokuseret på at
indsamle gode eksempler til deling på portalen.
Jeg er glad for den indsats, partnerskaberne leverer, og jeg
glæder mig til at følge de løbende resultater af arbejdet.
[Øvrige initiativer til udsatte børn og unge, udsatte voksne og
mennesker med handicap]
Vores aftale indeholder også en række vigtige initiativer under
forskellige ministeriers områder.
Jeg vil i dag give en status på udmøntningen af tilskuddene.
En selvstændig gennemgang af hvert initiativ bliver
langtrukkent. Derfor vil jeg oversende et opdateret statusnotat
til udvalget.
[Initiativer på SIMs område]
Finansudvalget tiltrådte, som I ved, aktstykkerne til
udmøntning af initiativerne den 14. maj 2020.
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0013.png
De organisationer, der med aftalen skal modtage et direkte
tilskud på Social- og Indenrigsministeriets område, har
efterfølgende fået tilsendt et tilskudsbrev.
Socialstyrelsen har oplyst, at over halvdelen af tilskuddene pr.
17. juni er under udbetaling.
Den resterende del afventer, at organisationerne indsender
oplysninger om udbetaling mv.
Socialstyrelsen har været i løbende kontakt med de
organisationer, som mangler at indsende materiale. Så der
arbejdes på også at få det sidste materiale ind, så pengene
kan komme ud og arbejde.
Med aftalen blev der også afsat 5 mio. kr. til en
ansøgningspulje til ferielejre, dagsarrangementer mv.
Der var ansøgningsfrist for puljen d. 29. maj. Nu
sagsbehandles alle ansøgningerne. Det forventes, at
ansøgerne får svar sidst i juni.
[Initiativer på øvrige ministerområder]
Initiativerne på de øvrige ministerområder er også i god
gænge og er enten under behandling, eller afventer
projektbeskrivelse og budget.
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0014.png
Uddannelse- og Forskningsministeriet har oplyst, at processen
med udmøntningen går som planlagt. Aktstykket for
initiativerne er tiltrådt af Finansudvalget 11. juni.
[Puljen på 50 mio. kr.]
Den 7. april besluttede et bredt flertal af Folketingets partier
desuden [alle partier ekskl. Nye Borgerligere] at afsætte 50
mio. kr. til en kompensationspulje som led i Aftale om et stærkt
civilsamfund både under og efter COVID-19.
Puljen er målrettet økonomisk støtte til frivillige sociale
civilsamfundsorganisationer, der varetager sociale tilbud.
Det er aftalt, at den konkrete udmøntning af puljen skulle
afvente et bedre overblik over, hvordan organisationernes
økonomi påvirkes af COVID-19. Situationen udvikler sig
gradvist
også i takt med genåbningen af samfundet,
herunder genbrugsbutikker. Det skal også tages med i
målretningen af puljen, så den dækker netop der, hvor
behovet er.
Jeg forventer at indkalde aftalepartierne til en drøftelse af
puljen på den anden side af sommerferien.
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den samrådet den 24/6-20 om opfølgning på "Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19", til social- og indenrigsministeren
2217532_0015.png
[Opsamling og afslutning]
Afslutningsvist vil jeg gerne kvittere for vores gode samarbejde
om håndteringen af COVID-19. Det har været en fornøjelse at
vi politikere sammen har kunnet arbejde for at finde en vej
gennem denne krise. Og det har været en fornøjelse at se, at
hele sektoren i den grad har været i arbejdstøjet sammen med
os.
Som jeg har nævnt, er jeg virkelig glad og stolt over, at vi har
formået at beskytte vores udsatte medborgere. Der er blevet
arbejdet hårdt- og også på nye måder
for at sikre det.
De gode erfaringer fra COVID-19 skal vi tage med os videre.
Det indeholder meget læring til, hvordan vi kan udvikle
områder til gavn for de udsatte.
Tak.
14