Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2242145_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 6537
Doknr.
270655
Dato
09-09-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 23. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 572 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 572:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke muligheder myndighederne har for at hente et
bortført barn hjem fra Tyskland? Besvarelsen kan evt. ske med inddragelse af andre
relevante ministre.”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at Danmark har tiltrådt tre konventioner på børne-
bortførelsesområdet, som kan anvendes, når et barn er bortført fra Danmark.
Den mest anvendte af de tre konventioner er Haagerbørnebortførelseskonventionen,
da denne konvention kan bruges både i situationer, hvor man har forældremyndighed
efter loven, og hvor der er truffet afgørelse om forældremyndighed. De to andre kon-
ventioner, Danmark har tiltrådt
Haagerbørnebeskyttelseskonventionen og Europa-
rådskonventionen af 1980
anvendes primært i sager, hvor der er truffet en dansk
afgørelse om forældremyndighed, som kan søges anerkendt og gennemtvunget i ud-
landet. Haagerbørnebeskyttelseskonventionen anvendes også i sociale sager, da den
bl.a. regulerer, hvilket lands myndigheder der har international kompetence til at
iværksætte beskyttelsesforanstaltninger for barnet.
Danmark samarbejder med Tyskland efter alle tre konventioner. En efterladt forælder
til et barn, der er bortført til eller tilbageholdes i Tyskland, vil derfor
alt efter den
konkrete situation
kunne søge om, at barnet tilbagegives efter disse konventioner.
Forælderen kan bede Koordinationsenheden for Børnebortførelser, som er placeret i
Social- og Indenrigsministeriet, om hjælp til at få barnet tilbagegivet. Enheden blev
oprettet i 2014 på baggrund af en bred politisk aftale med det formål at støtte og vejle-
de den efterladte forælder i sager om internationale børnebortførelser.
Koordinationsenheden vejleder forælderen generelt om mulighederne for at få tilbage-
givet barnet, herunder om mulighederne efter konventionerne, og på baggrund af den
vejledning tager forælderen stilling til, om han eller hun ønsker at indlede en sag om
tilbagegivelse. Hvis det er tilfældet, tager koordinationsenheden kontakt til central-
myndigheden i det land, barnet er bortført til, og sender anmodningen om tilbagegi-
velse til den pågældende centralmyndighed. Der vil herefter være en løbende dialog
mellem koordinationsenheden og den udenlandske centralmyndighed for at sikre
fremdrift i sagen og for at sikre, at den efterladte forælder holdes orienteret. Endvidere
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke muligheder myndighederne har for at hente et bortført barn hjem fra Tyskland? Besvarelsen kan evt. ske med inddragelse af andre relevante ministre, til social- og indenrigsministeren
2242145_0002.png
koordinerer enheden kontakten til øvrige danske myndigheder, fx politiet eller kom-
munen, mens sagen verserer.
Den udenlandske centralmyndighed sender anmodningen videre til den myndighed
eller domstol, der skal træffe afgørelse i sagen. Det er den udenlandske myndighed
eller domstol, der vurderer, om der er tale om en børnebortførelse. Der vil som oftest
blive gennemført en retssag i det land, barnet er tilbageholdt i, og den efterladte foræl-
der vil være part i denne retssag.
Hvis domstolen vurderer, at der er tale om en bortførelse, skal barnet som udgangs-
punkt tilbagegives til Danmark. Konventionerne indeholder dog mulighed for at nægte
dette, bl.a. hvis barnet modsætter sig at vende tilbage og er moden nok til at tage stil-
ling til det. På denne måde er barnets ret til at blive hørt i sagen sikret.
En afgørelse om, at barnet skal vende tilbage til Danmark, kan enten gennemføres ved,
at forælderen i udlandet frivilligt returnerer til Danmark med barnet, ved at den efter-
ladte forælder får udleveret barnet i udlandet, eller ved at de udenlandske myndighe-
der sørger for, at tilbagegivelsen bliver gennemtvunget.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at det ikke er en betingelse for at indlede en sag om
tilbagegivelse af et barn, at det sker via en centralmyndighed. En efterladt forælder
kan således vælge selv at anlægge en sag direkte ved den relevante udenlandske myn-
dighed eller domstol uden bistand fra koordinationsenheden.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2