Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2234363_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 6349
Doknr.
266762
Dato
24-08-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 18. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 560 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 560
”Hvor
meget ville de kommunale udgifter til administration og ledelse kunne nedbrin-
ges, hvis alle kommuner havde lige så lave udgifter til administration som de ti billig-
ste i benchmarkingenhedens analyse af de kommunale administrationsudgifter for
2019? Altså forstået sådan, at benchmarkingindikatoren for de øvrige 88 kommuner
nedbringes til niveauet for de 10 kommuner med laveste indikator i analysen.”
Svar:
Social- og Indenrigsministeriets Benchmarkingenhed har d. 17. juni 2020 opdateret
analysen
”Benchmarking af kommunernes udgifter til administration og ledelse”, der
blev udgivet i 2018.
Formålet er at give kommunerne et opdateret grundlag for at vurdere egne admini-
strationsudgifter og udviklingen i disse, da der er et stort fokus på administration i
kommunerne, særligt med henblik på at optimere og effektivisere driften.
I analysen er der taget højde for, at kommunernes administrationsudgifter kan være
påvirket af forskelle i rammevilkår. Rammevilkår er en betegnelse for de strukturelle
betingelser, kommunerne arbejder under, og som ikke kan ændres af kommunerne på
kort eller mellemlangt sigt, fx befolkningens sammensætning.
For at kontrollere for rammevilkår er der udregnet en benchmarkingindikator.
Benchmarkingindikatoren viser, om den enkelte kommune har højere eller lavere ad-
ministrationsudgifter, end man kunne forvente på baggrund af kommunens ramme-
vilkår.
Benchmarkingindikatoren er konkret beregnet ved at holde den enkelte kommunes
faktiske administrationsudgifter op imod de administrationsudgifter, man kunne for-
vente, at kommunen har ud fra kommunens rammevilkår.
Hvis benchmarkingindikatoren er lavere end 100, betyder det, at en kommunes fakti-
ske administrationsudgifter er lavere end de forventede administrationsudgifter og
omvendt, hvis den er højere end 100.
Den gennemsnitlige benchmarkingindikator blandt de ti kommuner, der har de laveste
benchmarkingindikatorer, er 85,4. Det betyder, at disse ti kommuners faktiske admi-
nistrationsudgifter i gennemsnit ligger knap 15 procent under det niveau, man kunne
forvente, når man tager højde for forskelle i rammevilkå
r.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om, hvor meget ville de kommunale udgifter til administration og ledelse kunne nedbringes, til social- og indenrigsministeren
2234363_0002.png
Hvis det beregningsteknisk forudsættes, at de resterende 88 kommuner bringes ned
på en benchmarkingindikator på 85,4 som forudsat i spørgsmålet, vil udgifterne til
administration og ledelse være 7,9 mia. kr. lavere.
Det kan supplerende oplyses, at hvis det fx forudsættes, at alle kommuner med en
benchmarkingindikator på over 100 bringes ned på 100, vil udgifterne til administra-
tion og ledelse være 1,9 mia. kr. lavere.
Det fremgår således, at de beregnede mindreudgifter i høj grad afhænger af, hvilke
forudsætninger der lægges til grund for beregningen.
Det skal desuden bemærkes, at selv hvis alle kommuner nedbringer udgifterne til ad-
ministration og ledelse, vil der fortsat beregningsteknisk kunne beregnes et nyt poten-
tiale, da der i sagens natur altid vil være nogle kommuner, der placerer sig over og
under landsgennemsnittet.
Forskellen mellem den faktiske administrationsudgift og den forventede administrati-
onsudgift (benchmarkingindikatoren), som fremgår af Benchmarkingenhedens analy-
se, kan give den enkelte kommune et grundlag for at vurdere egne administrationsud-
gifter og undersøge baggrunden herfor nærmere. Forskellen kan ikke nødvendigvis
omsættes til et potentiale. Eksempelvis kan nogle kommuner ud fra en bevidst investe-
ringstankegang have valgt at ansætte flere sagsbehandlere ud fra en forventning om, at
de ekstra udgifter til flere sagsbehandlere på sigt vil føre til større reduktioner i udgif-
terne til borgerrettede ydelser. Det kan fx være en ekstraordinær ansættelse af jobkon-
sulenter med det formål at få ledige hurtigere i beskæftigelse og dermed reducere ud-
gifterne til ydelser til ledige. Værdien og afkastet af sådanne eventuelle investeringer
tager benchmarkingindikatoren ikke højde for.
Endelig skal det bemærkes, at regeringen i økonomiaftalerne for både 2020 og 2021
har aftalt med KL, at der gennemføres effektiviseringer på bl.a. administration, konsu-
lenter mv. med henblik på at så mange ressourcer som muligt kommer ud og gør gavn
på velfærdsområderne i kommunerne. Det kan fx ske gennem mere effektive indkøb,
administrative effektiviseringer og nye organisationsformer
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2