Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2214981_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 6058
Doknr.
263052
Dato
23-06-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 11. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 537 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 537:
”Er en kommune forpligtet til –
og eventuelt indenfor hvilken tidsramme
at genop-
tage sagsbehandlingen i en sag, når den får kendskab til, at en afgørelse er i strid med
bindende retskilde som f.eks. en principafgørelse, og påhviler det f.eks. borgmesteren
eller et andet kommunalt byrådsmedlem at handle på en sådan oplysning, og hvad er
konsekvensen, hvis dette ikke sker?”
Svar:
1.
Vedrørende spørgsmålet om kommuners forpligtelser i forhold til genoptagelse af
sager skal jeg henvise til Folketingets Ombudsmands udtalelse 2016-33 af 4. juli 2016,
hvori der udførligt er redegjort for spørgsmålet. I udtalelsen, vedlagt som bilag 1.1, er
anført bl.a. følgende:
”Hvis en afgørelse ændres af f.eks. en klagemyndighed, har myndigheden (kommu-
nen) pligt til at rette sig efter denne myndigheds afgørelse, medmindre den lider af
åbenbare eller grove mangler. Jeg henviser bl.a. til Hans B. Thomsen, Pernille Chri-
stensen og Lise Brandi-Hansen, Lov om kommunernes styrelse, 2. udgave (2010), side
413 f. og 445, og Jens Garde og Karsten Revsbech, Kommunalret, 3. udgave (2011),
side 115, samt Højesterets dom i Ugeskrift for Retsvæsen 1990, side 892, kommenteret
i Ugeskrift for Retsvæsen 1991 B, side 147 ff.
Hvis myndighedens retsanvendelse eller praksis er blevet underkendt i den konkrete
afgørelse fra klagemyndigheden, er myndigheden desuden forpligtet til at ændre sin
praksis fremover.
Herudover antages det, at hvis en myndigheds retsanvendelse eller praksis er blevet
underkendt i en konkret sag, er myndigheden normalt forpligtet til at genoptage ikke
blot afgørelsen i den konkrete sag, men også allerede afgjorte tilsvarende sager af egen
drift, og eventuelt træffe en ny afgørelse i sagerne. Det gælder også, når en myndighed
på baggrund af en principafgørelse fra Ankestyrelsen bliver opmærksom på, at myn-
dighedens retsanvendelse eller praksis er (eller ville blive) underkendt.
Baggrunden er dels, at det er mest nærliggende, når der er tale om en retlig mangel, at
det offentlige bærer ansvaret, og dels at det ud fra et lighedssynspunktvil være den
rimeligste løsning over for borgerne.
Pligten til genoptagelse gælder dog kun, hvis myndigheden samtidig vil være forpligtet
til at omgøre afgørelsen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om en kommune er forpligtet til – og eventuelt indenfor hvilken tidsramme – at genoptage sagsbehandlingen i en sag, når den får kendskab til, at en afgørelse er i strid med bindende retskilde som f.eks. en principafgørelse, til social- og indenrigsministeren
2214981_0002.png
Ved vurderingen af, om en myndighed er forpligtet til at omgøre afgørelser som følge
af en ændring eller underkendelse af praksis (fra f.eks. klageinstansen), kan der ifølge
Lis Sejr og Jens Vedsted-Hansen, Anke og genoptagelse i principielle sager (1990),
side 166 ff., side 186 ff. og side 192 ff., bl.a. lægges vægt på følgende: 1) spørgsmålets
grundlæggende karakter, 2) grovheden af fejlen, 3) intensiteten af indgrebet og 4)
administrative hensyn. Det anføres, at kriteriet om fejlens grovhed må tillægges særlig
vægt, og at der vil bestå en ubetinget omgørelsespligt ved særligt grove (åbenbare) fejl.
Ifølge Karsten Loiborg m.fl., Forvaltningsret, 2. udgave (2002), side 946, må der ved
besvarelsen af spørgsmålet om, hvornår forvaltningen er forpligtet til af egen drift at
omgøre en afgørelse, især lægges vægt på, om forvaltningens tidligere retsanvendelse
eller praksis har været udtryk for en mere eller mindre klar ulovlighed (om der i den
ene ende af skalaen er truffet ugyldige afgørelser eller har været tale om en uforsvarlig
og efter omstændighederne erstatningspådragende
forvaltning, eller der i den
anden ende af skalaen har været tale om en undskyldelig retsvildfarelse eller et valg
mellem to for så vidt lige gode retsopfattelser). Og for det andet om en genoptagelse af
sagerne af egen drift vil volde større eller mindre administrative vanskeligheder (om
det i den ene ende af skalaen vil være faktisk umuligt eller dog særdeles vanskeligt og
overordentligt ressourcekrævende at finde frem til de relevante sager, eller det i den
anden ende af skalaen vil være forholdsvis ukompliceret, på baggrund af de oplysnin-
ger og de registreringssystemer myndigheden har, at finde frem til sagerne).
Hvis det volder større vanskeligheder, f.eks. fordi det er forholdsvis kompliceret at
finde frem til de relevante sager, eller der er tale om et meget stort antal sager, bør
myndigheden i stedet generelt informere offentligheden om borgernes mulighed for
selv at rette henvendelse til myndigheden for at søge om at få deres tidligere afgjorte
sager genoptaget. Dette kan f.eks. ske gennem medierne og ved opslag på myndighe-
dens hjemmeside.
Jeg henviser til Jon Andersen og Karsten Loiborg m.fl., Forvaltningsret, 2. udgave
(2002), side 383 og side 946 ff., Sten Bønsing, Almindelig Forvaltningsret, 3. udgave
(2013), side 270 f., Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer (2013), side
279 f., Karsten Revsbech m.fl., Forvaltningsret
Sagsbehandling, 7. udgave (2014),
side 126 ff., Lis Sejr og Jens Vedsted- Hansen, Anke og genoptagelse i principielle sa-
ger (1990), side 189 og 199 ff., og Kaj Larsen, Juristen 1991, side 257 ff.
Jeg henviser også til Folketingets Ombudsmands beretning for 1981, side 245 ff., 1990,
side 266 ff., 1997, side 183 ff., og 2003, side 357 ff.”
Det er en almindeligt anerkendt forvaltningsretlig grundsætning, at sager skal behand-
les så hurtigt som muligt. Det vil efter Social- og Indenrigsministeriets opfattelse bero
på en konkret vurdering af den konkrete sag, hvornår en kommunes pligt til at genop-
tage en sag til behandling indtræder.
2.
Vedrørende spørgsmålet om borgmesterens eller et andet kommunalbestyrelses-
medlems pligt til at reagere samt om mulige konsekvenser, hvis det ikke sker, kan jeg
henvise til den daværende økonomi- og indenrigsministers besvarelse af 22. december
2017 af Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalgs spørgsmål nr. 94 (alm. del),
vedlagt som bilag 1.2.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om en kommune er forpligtet til – og eventuelt indenfor hvilken tidsramme – at genoptage sagsbehandlingen i en sag, når den får kendskab til, at en afgørelse er i strid med bindende retskilde som f.eks. en principafgørelse, til social- og indenrigsministeren
2214981_0003.png
Bilag
1.1 Folketingets Ombudsmands udtalelse af 4. juli 2016
1.2 Svar af 22. december 2017 på SOU 94 (alm. del)
3