Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2211455_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 5916
Doknr.
261164
Dato
17-06-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 9. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 531 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 531:
”Vil
ministeren oplyse, hvorvidt parter for Familieretshuset er afskåret fra partsrepræ-
sentation som følge af den digitale selvbetjeningsløsning?”
Svar:
Når en borger retter henvendelse til Familieretshuset med en ansøgning eller en klage
over en afgørelse, så skal det som udgangspunkt ske gennem Familieretshusets digita-
le selvbetjeningsløsning, medmindre parten er undtaget fra kravet om at skulle benyt-
te digital selvbetjening.
Ved benyttelsen af den digitale selvbetjeningsløsning, som er koblet op på CPR-
oplysningerne om parterne i sagen, sikres det, at de kommer gennem den screenings-
løsning, som var et centralt element i den aftale om ét samlet familieretligt system, der
blev indgået den 27. marts 2018:
”Familiernes henvendelser til Familieretshuset skal mødes med en indledende
screening, så det sikres, at der tidligst muligt foreligger oplysninger om centrale
faktorer, der har betydning for den efterfølgende vurdering (visitation) af, i
hvilket af systemets tre spor sagen skal behandles. Denne vurdering foretages af
medarbejdere med de relevante kompetencer, herunder i forhold til at vurdere
forældrenes konfliktniveau og barnets behov for støtte. En sådan screening og
indledende visitation er afgørende for muligheden for at møde familierne på
den rigtige måde fra starten.”
I den indledningsvise screening af en ansøgning efter forældreansvarsloven skal ansø-
geren således besvare en række spørgsmål om sig selv og om sit forhold til barnet og til
den anden forælder. Denne proces forudsætter ansøgerens aktive deltagelse, og indgi-
velse af en ansøgning kan derfor i dag ikke ske uden deltagelse af forælderen.
Når ansøgningen er indgivet, og sagen er under behandling, kan parten eller partens
eventuelle repræsentant kommunikere med Familieretshuset på almindelige vis, navn-
lig ved e-mail og brevpost.
En forælder er således ikke afskåret fra at benytte en partsrepræsentant i forbindelse
med en sag i Familieretshuset, men i sager efter forældreansvarsloven kan partsrepræ-
sentanten ikke egenhændigt indgive en ansøgning. Det bemærkes dog, at Familierets-
huset kan undlade at afvise en ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetje-
ning, hvis dette må antages at være bedst for barnet.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om, hvorvidt parter for Familieretshuset er afskåret fra partsrepræsentation som følge af den digitale selvbetjeningsløsning, til social- og indenrigsministeren
2211455_0002.png
Den familieretlige lovgivning regulerer forskellige forhold, og sagerne behandles der-
for også forskelligt. Eksempelvis har reglerne om fastsættelse af børnebidrag og om
faderskab, separation og skilsmisse i udstrakt grad sigte på at fastlægge et krav eller
fastslå en civilstand ud fra forholdsvist objektive kriterier, f.eks. en forælders årsind-
komst, en DNA-test eller et fælles ønske om opløsning af ægteskabet. Forældrean-
svarsloven har derimod i højere grad sigte på at sætte rammerne for en skønsmæssig
løsning i forhold til et barn baseret på en børnefaglig vurdering af barnets bedste.
Disse forskelle viser sig også i måden, sagerne oplyses og behandles på. Behandlingen
af forældreansvarssager har således i en længere årrække taget afsæt i en konflikt-
håndterende og rådgivende tilgang til forældrene, hvor fokus er på, at forældrene selv
skal finde frem til en holdbar løsning. Ud over denne tilgang og forældrenes oplysnin-
ger om barnets og egne forhold og oplevelser, så oplyses forældreansvarssager navnlig
gennem samtale med barnet og børnesagkyndige undersøgelser, der involverer samta-
ler med og eventuelt også psykologiske test af forældrene. Behandlingen af en foræl-
dreansvarssag forudsætter derfor forældrenes deltagelse, og det kan ikke fuldt ud er-
stattes af en partsrepræsentants deltagelse. Dette gælder både ved indledningen af
sagen og ved den videre behandling af sagen.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at ministeriet er i dialog med Familieretshuset om for-
bedring af mulighederne for partsrepræsentation ved indgivelse af ansøgninger efter
forældreansvarsloven.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2