Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2215145_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 398
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 3070
Doknr.
225052
Dato
07-04-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 16. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 398 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 398:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 13. marts 2020 fra Styregruppen
for
plejefamilier i Assens, jf. SOU alm. del -
bilag 197.”
Svar:
De danske plejefamilier løfter en vigtig opgave, når de åbner deres hjem for et barn
eller en ung og giver dem tiltrængt tryghed, omsorg og stabilitet. Det er helt afgørende
for, at vi kan hjælpe de børn og unge, der ofte har lidt store omsorgssvigt. Derfor er det
også vigtigt, at plejefamilierne har ordentlige vilkår til at varetage opgaven.
Aflønnings- og ansættelsesforhold for plejefamilier er ikke reguleret i serviceloven,
men skal aftales mellem plejefamilien og kommunen. Der er derfor tale om et aftale-
forhold mellem plejefamilier og kommuner, hvor parterne skal være enige om vilkåre-
ne.
Jeg kender ikke til samtlige detaljer i det forløb, som skitseres i skrivelsen vedlagt det-
te spørgsmål og finder det derfor ikke hensigtsmæssigt at kommentere specifikt på
herpå. Jeg vil dog generelt opfordre til, at man efterstræber en god og konstruktiv dia-
log mellem parterne, når der foretages ændringer af vilkårene i aftaleforholdet.
Jeg kan i øvrigt henvise til, at KL på baggrund af en dialog med det daværende Børne-
og Socialministerium i april 2019 har udsendt
”Principper
for god forhandlingsadfærd
på familieplejeområdet”
til landets kommuner
(https://www.kl.dk/forsidenyheder/2019/april/nye-principper-skal-skabe-bedre-
dialog-mellem-kommuner-og-plejefamilier/). Principperne er udarbejdet i samarbejde
mellem bl.a. KL, Socialpædagogerne og Plejefamiliernes Landsforening.
Det er min helt klare forventning, at både kommuner og plejefamilier har en respekt-
fuld dialog og håndterer samarbejdet på ordentlig vis og med fokus på at skabe ro og
stabilitet for de anbragte børn i overensstemmelse de principper, som parterne på
området har udarbejdet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1: Principper for god forhandlingsadfærd på familieplejeområdet
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 7/3-20 fra Dorthe Mortensen om at "Definer plejefamilierne i Danmark", til social- og indenrigsministeren
2215145_0002.png
Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 398
Offentligt
Principper for god forhandlingsadfærd
ved forhandling af honorering på familieplejeområdet
Vær tydelig om forhandlingsprocessen
En skriftlig indkaldelse med en tydelig dagsorden inden parterne skal mødes giver
mulighed for, at begge parter kan forberede sig.
Viden om hvem der deltager på mødet, hvordan mødet forventes at forløbe, hvor
mødet foregår, hvornår det starter og slutter, og hvornår der følges op, skaber en
åben og forudsigelig proces.
Sæt konteksten og lav en klar forventningsafstemning
Klarhed om konteksten sikrer, at parterne ved, hvorfor de er indkaldt til mødet,
hvad parterne kan forvente af hinanden, og hvad der skal komme ud af forhandlin-
gen.
En klar forventningsafstemning sikrer, at parterne får viden om, hvilken beslutning
der skal tages, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der er til forhandling.
Vær ordentlig forberedt til mødet og basér forhandlingen på faglig viden om barnet
En ordentlig forberedelse sikrer, at forhandlingen baserer sig på et fagligt videns-
grundlag, som går begge veje.
Faglig viden om barnets støttebehov og målet for anbringelsen som følger af hand-
leplanen sikrer et bedre grundlag for forhandling, så forhandlingen ikke baserer sig
på følelser og synsninger.
Skab åbenhed i forhandlingsrummet
Væsentligt at begge parter inviterer til opklarende spørgsmål og dialog, så det sikres,
at parternes synsvinkler/argumenter forstås på begge sider af bordet.
Afgørende at begge parter har mulighed for at komme med bemærkninger til refe-
ratet fra mødet, så der er enighed om, hvad der er drøftet og besluttet på mødet.
Sørg for at dialogen er respektfuld og anerkendende
Et ordentligt sprog/tone skaber en respektfuld og ligeværdig dialog mellem par-
terne.
Afgørende at begge parter er lydhøre og anerkendende overfor hinanden, og at de
gør deres bedste for at forstå hinandens ståsted.