Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 5841
Doknr.
264100
Dato
23-06-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 4. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 525 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 525:
”Vil ministeren kommentere borgerhenvendelserne af 24. marts og 2020 om plejebørn
omdelt som bilag 207 og 272 (fortroligt).”
Svar:
Henvendelsen beskriver en kompleks sag med et konfliktfyldt samarbejde mellem en
kommune og en plejefamilie. Sagen gør naturligvis indtryk på mig, for i sidste ende er
der nogle anbragte børn, der risikerer at komme i klemme.
Da jeg ikke har kendskab til den konkrete sag foruden det vedlagte bilagsmateriale,
som alt andet lige giver en ensidet beskrivelse af sagen, finder jeg det rigtigst ikke at
kommentere yderligere på sagens forløb. Jeg skal endvidere påpege, at jeg som mini-
ster ikke kan gå ind i en konkret sag eller pålægge en anden myndighed at træffe en
bestemt afgørelse i sagen.
I forhold til plejefamiliers vilkår kan jeg oplyse, at der ikke findes lovgivning, som re-
gulerer fastsættelsen af vederlag eller opsigelsesvarsler for plejefamilier, ligesom om-
rådet ikke er overenskomstreguleret. Vederlag og vilkår for plejefamilier er et aftale-
spørgsmål mellem kommunerne og plejefamilierne, og begge parter skal således være
enige om forholdene.
Jeg er opmærksom på, at der desværre er alt for mange eksempler på tilfælde, hvor der
opstår uenigheder mellem en plejefamilie og kommunen om ansættelses- og lønvilkår.
I den forbindelse skal jeg understrege, at barnets tarv altid skal være det bærende hen-
syn for kommunen, og derfor bør kommunerne strække sig langt for at sikre et godt
samarbejde med plejefamilierne. Det må aldrig være sådan, at et anbragt barn bliver
taget som gidsel i en uenighed om vederlag mellem barnets plejefamilie og kommu-
nen.
I tilfælde hvor kommunen har en konkret bekymring for et anbragt barn, og bekym-
ringen vedrører forholdene i barnets plejefamilie, er kommunen naturligvis forpligtet
til at reagere. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om der er behov for at flytte
barnet eller den unge til et andet anbringelsessted af hensyn til barnets eller den unges
bedste, og i så fald skal kommunen træffe afgørelse om ændret anbringelsessted.
Hvis kommunen i forbindelse med en konkret sag bliver opmærksom på bekymrende
forhold i et tilbud eller en plejefamilie, der er omfattet af socialtilsynet, skal kommu-
nen underrettet det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsyn med tilbuddet eller