Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 5775
Doknr.
261588
Dato
18-06-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 3. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 522 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 522:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke tilsyn der fører driftsorienteret tilsyn
med dagbe-
handlingstilbud efter servicelovens § 50, og er det er det ministerens vurdering, at der
føres tilstrækkeligt tilsyn? Mener ministeren endvidere, at socialtilsynet bør føre tilsyn
med dagbehandlingstilbuddene?”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at sige, at dagbehandlingstilbud ikke er et begreb eller en til-
budstype, som efter gældende regler er nævnt i serviceloven, men som efter min opfat-
telse bruges som en betegnelse for (ambulant) behandling til børn og unge, som gives
efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 3, i sammenhæng med skoletilbud efter folkeskole-
loven.
Børn og unge kan efter folkeskoleloven henvises til specialundervisning på en intern
skole i et dagbehandlingstilbud, fx hvis eleven af sociale grunde er henvist hertil. Dette
kræver en særskilt henvisning af skolemyndighederne i beliggenhedskommunen, hvor
det blandt andet skal vurderes, om det er muligt at undervise eleven i folkeskolen,
herunder folkeskolens specialundervisning. Kun hvis det ikke er muligt, skal eleven
henvises til en intern skole i dagbehandlingstilbuddet.
Som reglerne er i dag, fører skolemyndighederne i beliggenhedskommunen et under-
visningstilsyn med skoledelen på dagbehandlingstilbuddene, der skal sikre, at under-
visningen på den interne skole lever op til kravene i folkeskoleloven på alle områder.
D
erudover fører kommunerne et personrettet tilsyn efter servicelovens § 148 ift. den
indsats, der er iværksat for det enkelte barn eller den enkelte unge efter serviceloven.
Børne- og undervisningsministeren nedsatte i januar 2020 en tværministeriel arbejds-
gruppe med deltagelse af bl.a. Social- og Indenrigsministeriet, som skal komme med
forslag til, hvordan det sikres, at børn og unge, der modtager undervisning i interne
skolers
”dagbehandlingstilbud”
eller på anbringelsessteder får den undervisning, som
de har krav på efter folkeskoleloven. Arbejdsgruppen skal bl.a. afdække lovgrundlaget
for dagbehandlingstilbud, herunder ift. oprettelse, drift og tilsyn med tilbuddene.
Regeringen vil følge dette arbejde op med konkrete forslag, som vil indgå i regeringens
kommende udspil på området, der skal styrke indsatsen over for udsatte børn og unge.