Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2200207_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Samråd Z og Æ
14. maj kl. 13-14.30
Vær. 2-080
15 minutter
Samrådsspørgsmål stillet af Anni Matthiesen (V)
Samrådsspørgsmål Z
Vil ministeren redegøre for sin holdning til obligatoriske
driftsoverenskomster på herbergs- og krisecenterområdet?
Samrådsspørgsmål Æ
Hvad er ministerens holdning til at styrke Socialtilsynet, således at
de i højere grad kan føre tilsyn med økonomien på herbergs- og
krisecenterområdet og herigennem opnå mere gennemsigtighed i
priserne på området?
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0002.png
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for anledningen til at sætte lidt flere
ord på det igangværende arbejde med at følge op på den
del af sidste års økonomiaftale med KL, der handler om
tilbud med det såkaldte selvmøderprincip på socialområdet:
Dvs. herberger og kvindekrisecentre.
Jeg er blevet stillet to spørgsmål, som jeg vil besvare
enkeltvis.
[Samrådsspørgsmål Æ og ministerens holdning til
obligatoriske driftsoverenskomster)
Jeg bliver bedt om at redegøre for min holdning til
obligatoriske driftsoverenskomster mellem kommuner og
tilbud med selvmøderprincip.
KL har blandt andet i deres nyhedsmagasin Danske
Kommuner tilkendegivet, at særligt spørgsmålet om
driftsoverenskomst er en prioritet, fordi de ønsker større
styring med tilbuddene.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0003.png
Et ønske, som KL har været ret tydelige om, at de ønsker,
indgår i en kommende aftale.
Baggrunden for det ønske er også velkendt.
Selvmøderprincippet betyder nemlig, at det er lederen af
tilbuddet, der afgør, om en borger kan indskrives, samtidig
med, at det er borgerens kommune, der betaler for
opholdet.
Desuden gælder, at man kan oprette sig som tilbud, hvis
blot socialtilsynet godkender tilbuddet.
Gennem krav om, at man skal have driftsoverenskomst, er
det altså KL’s ønske, at kommunerne får langt større
indflydelse på oprettelsen af nye tilbud og på, hvordan de
drives.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at for regeringen er
formålet med arbejdet langt bredere end styring og
økonomi.
For regeringen handler det om, hvordan vi bedst sikrer, at
mennesker med et akut behov får den hjælp, de har behov
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0004.png
for. Både her og nu, men særligt til at komme videre i
tilværelsen.
[Anerkender kommunernes udfordringer]
Det står tydeligt i sidste års aftale, at der ikke skal gøres op
med selvmøderprincippet.
Det er der gode grunde til. Selvmøderprincippet er et
centralt princip på socialområdet, når det gælder nogle af
de allermest udsatte i vores samfund. Det sikrer nemlig, at
man ikke skal forbi kommunekontoret, når man står uden
tag over hovedet, eller når man er flygtet fra vold i hjemmet
midt om natten.
De mennesker, der tager ophold på et herberg, er alt for
ofte mennesker, der mindst én gang er faldet hele vejen
igennem systemets sikkerhedsnet. Derfor er det afgørende,
at der altid er en åben dør til velfærdssamfundet for de
allermest udsatte mennesker.
Det samme gælder for dem, der har brug for at komme væk
fra en potentiel livsfarlig situation og på et
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0005.png
kvindekrisecenter.
Selvmøderprincippet er undtagelsen fra reglen om, at
kommunerne visiterer til sociale tilbud.
Og jeg vil gerne anerkende, at det ikke er uden
udfordringer.
Kommunerne skal på den ene side sikre, at borgerne får
den hjælp, de har behov for. Og de har på den anden side
begrænsede styringsmuligheder, når borgerne kan møde
op på et herberg eller kvindekrisecenter uden forudgående
visitation.
Tilbuddene træffer også beslutning om, hvornår en borger
udskrives.
Og for herberger gælder desuden, at lederen kan bevillige
efterforsorg, der skal støtte borgeren i overgangen til egen
bolig. I praksis kan der være tale om længere støtteforløb.
Samtidig fastsættes taksterne på tilbuddene på baggrund af
tilbuddets driftsomkostninger, og kommunerne har derfor
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0006.png
også begrænset indflydelse i forhold til at kunne styre deres
udgifter til ophold på tilbud omfattet af selvmøderprincippet.
Udgifter, som kommunerne oplever, er steget de seneste
år.
Derfor anerkender jeg kommunernes ønske om mulighed
for større grad af styring på området.
[Anerkender bekymringer blandt brugere og tilbud]
Omvendt anerkender jeg også de bekymringer, der er
blandt brugerorganisationer og tilbud for, at tvungne
driftsoverenskomster kan føre til en udvikling med øget pres
på både kvalitet og kapacitet.
Og mindst lige så vigtig: En bekymring for, om der bliver
færre pladser, når man akut har brug for en seng at sove i,
og man oplever, at kommunen ikke står parat med andre
tilbud.
Og for, at voldsramte kvinder møder en lukket dør, fordi der
ikke er nok ledige pladser.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0007.png
Når det er sagt, så er der også enighed på begge sider.
Bl.a. om, at man særligt bør bekymre sig om, at flere private
opretter sig som tilbud på dette område alene med profit for
øje.
En bekymring, som regeringen deler til fulde, og som jeg vil
komme ind på i besvarelsen af det andet spørgsmål.
[Regeringens ambitioner for ØA21-forhandlingerne]
Vi har ikke nok viden, der understøtter de forskellige udsagn
og oplevelser på begge sider.
Vi ved dog, at alt for mange hjemløse bor alt for lang tid på
herbergerne. Hvis vi for alvor skal nedbringe antallet af
hjemløse, er der derfor behov for, at herbergerne i højere
grad er en vej videre til egen bolig.
Vi har også set en stigende efterspørgsel på pladser på
kvindekrisecentrene. Det er baggrunden for, at regeringen
sammen med finanslovspartierne har afsat 55 mio. kr. i år
og derefter 75 mio. kr. årligt til bl.a. flere varige pladser.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0008.png
Regeringens afsæt for de kommende forhandlinger om en
økonomiaftale står således klart: Der skal være det
fornødne udbud af tilbud med det selvmøderprincip, som vi
kender i dag, i hele landet, så udsatte mennesker kan få
ophold, når der er brug for det.
Derudover er det afgørende for regeringen, at vi sikrer et
godt samarbejde mellem tilbud og kommuner om indsatsen
til borgeren, så et ophold er et skridt på vejen til et liv uden
vold og en selvstændig tilværelse i egen bolig.
For regeringen starter det med mere klare regler for
ansvarsfordelingen mellem tilbud og kommune, større
gennemsigtighed i indsatsen og dermed taksterne og et
bedre samarbejde om borgerne.
Spørgsmålet om driftsoverenskomster vil indgå i
forhandlingerne med KL på lige fod med andre forslag fra
både KL og andre aktører.
De forhandlinger tager vi hul på inden længe, og jeg vil blot
understrege, at regeringen på ingen måde har i sinde at
begrænse hverken kapacitet, kvalitet eller medvirke til en
afspecialisering af området.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0009.png
Og jeg vil tilføje, at regeringens ambitioner på
hjemløseområdet rækker ud over en kommende aftalte om
tilbud med selvmøderprincip, og er en større opgave, der
skal løses henover de næste år. Lad mig i denne
sammenhæng give det et par ord med på vejen.
[Regeringens ambitioner]
Vi har set en stigning i antallet af hjemløse de seneste 10
år, hvor samfundet generelt set er blevet rigere og rigere.
Det er under al kritik.
Regeringen arbejder derfor for, at vi i Danmark i de
kommende år for alvor får implementeret en tilgang til
hjemløshed, der går på to ben: At hjemløse får en
permanent bolig, og at hjemløse får den nødvendige og
vidensbaserede støtte. Med andre ord Housing First.
Det er en tilgang, der forudsætter, at der er de nødvendige
boliger. Det vil jeg samarbejde med boligministeren om.
Det forudsætter også, at vi går differentieret til løsningerne
på området, fordi der kan være stor forskel på behovet for
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0010.png
boligløsning og støtte blandt fx unge og ældre hjemløse.
Samme ambitioner gør sig gældende for indsatsen til de
tusindvis af mennesker, som årligt bliver udsat for vold i
nære relationer.
Vi skal både blive bedre til at forebygge og sætte tidligt ind
mod vold, ligesom vi skal sikre, at der er plads og hjælp af
høj kvalitet til dem, der ender med at tage flugten fra
hjemmet.
Med finanslovsaftalen for 2020 har vi sammen med
partierne bag finansloven taget et stort skridt på området
ved blandt andet at sætte midler af til flere pladser på
kvindekrisecentrene. Og sikret permanent finansiering til de
ambulante tilbud.
Det bør derfor stå klart, at regeringen ikke går til
forhandlingerne om en kommende økonomiaftale med det
formål at presse hverken kapacitet eller kvalitet på området.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0011.png
Tværtimod handler det om, at tilbud og kommuner sammen
har gode betingelser for at lykkes med indsatsen på både
hjemløseområdet og på området for voldsudsatte kvinder.
[Samrådsspørgsmål Æ om ministerens holdning til at styrke
det økonomiske tilsyn med herberger og kvindekrisecentre]
I det andet samrådsspørgsmål, spørgsmål Æ, bliver jeg
spurgt, hvad min holdning er til at styrke socialtilsynet, så de
i højere grad kan føre tilsyn med økonomien på herbergs-
og krisecenterområdet og herigennem opnå mere
gennemsigtighed i priserne.
Jeg vil starte med igen understrege, at det allervigtigste for
mig er, at borgerne får den bedst mulige hjælp og støtte, og
at de bliver mødt af den faglighed og kvalitet, som passer til
deres behov. Det gælder på tilbud omfattet af
selvmøderprincippet, lige som det gælder på alle andre
tilbud. Og her spiller socialtilsynet en vigtigt rolle.
[Socialtilsynets økonomiske tilsyn]
Men udover, at der skal være styr på kvaliteten, skal der i
ligeså høj grad være styr på, hvordan tilbuddene anvender
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0012.png
offentlige midler.
Midlerne skal anvendes forsvarligt, så vi får så meget
velfærd som muligt til så mange mennesker som muligt, for
de mange skattekroner, der går til det sociale område.
Derfor skal der være nogle faste rammer for tilbuddenes
økonomiske forhold og et effektivt tilsyn med, at rammer og
regler respekteres.
Det økonomiske tilsyn skal sikre, at midlerne anvendes til
gavn for borgerne, at der er den nødvendige
gennemsigtighed i tilbuddenes økonomi, og at det enkelte
tilbuds økonomi giver mulighed for en indsats over for
borgerne af den nødvendige kvalitet.
Socialtilsynet fører det økonomiske tilsyn på baggrund af
oplysninger fra budget, årsrapport og for private tilbud også
regnskaber. Alt dette indgår i en vurdering af, om
organisering, ledelse og økonomi medvirker til, at tilbuddet
har den fornødne kvalitet og økonomiske bæredygtighed.
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0013.png
Private tilbud, som indgår i en koncern eller en
koncernlignende konstruktion, skal derudover udarbejde en
koncernnote, hvor bl.a. pengestrømmene mellem
koncernens enkelte enheder skal fremgå.
Socialtilsynet skal desuden forholde sig til husleje,
bestyrelsesvederlag m.v. og betalinger mellem enheder i
private koncerner og lignende.
Det økonomiske tilsyn føres ens for alle tilbud, også for
herberger og kvindekrisecentre, uanset om de er private
eller offentlige, og uanset om et privat tilbud har
driftsoverenskomst med en kommune.
[Styrkelse af socialtilsynet]
Socialtilsynet fører altså allerede et ret indgående
økonomisk tilsyn, men vi ser desværre stadig eksempler på,
at offentlige midler ikke udelukkende anvendes til give
udsatte børn, unge og voksne den bedst mulige hjælp og
støtte, men i stedet bliver brugt uforsvarligt, og i nogle
tilfælde endda ender som store overskud i ejernes egne
lommer.
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 14/5-20 om herbergs- og krisecenterområdet, til social- og indenrigsministeren
2200207_0014.png
Det skal vi selvfølgelig have sat en stopper for.
Hvis vi skal have sikkerhed for, at de offentlige midler først
og fremmest går til en kvalificeret indsats for samfundets
svageste, forudsætter det bl.a. et aktivt og effektivt
socialtilsyn.
Derfor er jeg i gang med at se bredt på, hvordan vi kan
styrke det økonomiske tilsyn med sociale tilbud. Der er
blandt andet brug for at finde ud af, hvordan vi bedst kan
sikre socialtilsynet bedre indblik i tilbuddenes økonomi og
bedre økonomisk gennemsigtighed generelt.
Det arbejde kommer også til at omfatte tilbud med
selvmøderprincip, som er emnet for dagens samråd.
Tak for ordet.
13