Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2208339_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 5461
Doknr.
254682
Dato
11-06-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 25. maj 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 500 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 500:
”Vil
ministeren redegøre for tilfælde, hvor kommuner har truffet afgørelse efter BEK
nr. 559 af 30/04/2020 (om mulighed for midlertidig fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og af privates rettigheder over for det offentlige på socialområdet som led i
håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19)), og vil ministeren i denne
forbindelse redegøre for, om bekendtgørelsen finder anvendelse ved refusion af
udgifter, f.eks. merudgifter efter lov om social service § 100 til personer med varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne?”
Svar:
Med reglerne i bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af forpligtelser
for det offentlige og af privates rettigheder over for det offentlige på socialområdet
som led i håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), havde kommunerne fra
den 18. marts 2020 mulighed for bl.a. at træffe afgørelse om midlertidigt helt eller
delvist at undlade at levere en ydelse, der er truffet afgørelse om efter serviceloven
eller om midlertidigt at ændre indholdet af ydelsen. Bekendtgørelsen er dog ophævet
den 10. juni 2020 med en overgangsperiode på 7 dage.
Bestemmelserne i den nu ophævede bekendtgørelse kunne alene anvendes, hvis en
myndighed eller en leverandør havde behov for at flytte rundt på personaleressourcer
pga. håndteringen af COVID-19, eller hvis der var sygdom i et omfang, så der
manglede personaleressourcer. De kunne også kun anvendes til at træffe konkrete
afgørelser efter individuelle vurderinger af den enkelte borgers behov og ikke til at
træffe generelle beslutninger om at skære hjælpen til borgerne ned eller helt væk.
Bekendtgørelsen var udformet med afsæt i, at socialområdet som sådant er kritisk og
derfor med det afsæt, at det kun vanskeligt kunne lade sig gøre at skære i hjælpen på
det sociale område, og at det kun i de yderste tilfælde var muligt helt at afskære
hjælpen.
Fravigelse af det offentliges forpligtelser og dermed af privates (borgernes) rettigheder
kunne alene ske i det omfang, hensynet til de overordnede formål oversteg hensynet til
den enkelte borger. For at forfølge formålet om proportionalitet var det i
bekendtgørelsen skitseret, at afgørelser om at fravige servicelovens regler på nærmere
beskrevne områder og i nærmere bestemt omfang alene kunne ske efter en konkret
vurdering i hvert tilfælde. Der var i bekendtgørelsen skitseret en række helt
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om, i hvilket omfang påklage af afgørelser efter BEK nr. 559 af 30/04/2020 har været afskåret i praksis, til social- og indenrigsministeren
2208339_0002.png
nødvendige områder, der betragtes som kritiske, og hvor der således ikke kunne
træffes afgørelse om begrænsninger.
Jeg og ministeriet har under hele perioden fulgt området meget tæt, og det gælder
også, når det af interessenter eller andre har været påpeget, at der på visse områder
efter bekendtgørelsen har været foretaget nedskalering af hjælp. Jeg har dog ikke et så
tilstrækkeligt og konkret kendskab til, i hvilket omfang og i hvilke konkrete tilfælde, at
kommunerne har haft anvendt bekendtgørelsen, at jeg kan svare fyldestgørende herpå.
I forbindelse med genåbningen på socialområdet har KL foretaget en undersøgelse,
som også er sendt til socialordførerne, af, hvordan det går med genåbningen i
kommunerne på udvalgte områder. Ifølge undersøgelsen er kommunerne endnu ikke
færdige med at implementere genåbningen, og det konkluderes, at der fortsat mangler
at blive normaliseret en del indsatser på socialområdet. Jeg har derfor i forbindelse
med den orienteringsskrivelse, der er sendt ud med ophævelsen af COVID-19-
bekendtgørelsen opfordret kommunerne, andre myndigheder på socialområdet og
tilbud m.v. til at have særligt fokus på de borgere, som har været særligt berørt af
nedlukningen af samfundet, og som ikke har modtaget den normale hjælp og støtte i
den forgangne periode.
Herudover kan jeg oplyse, at hvis betingelserne som beskrevet ovenfor har været
opfyldt i den konkrete sag, ville COVID-19-bekendtgørelsen også kunne have været
anvendt i sager om merudgifter efter servicelovens § 100.
Ved siden af de tilfælde, hvor COVID-19-bekendtgørelsen ville kunne have fundet
anvendelse, gælder der i sager om merudgiftsydelse efter servicelovens § 100 en pligt
for kommunalbestyrelsen til at ændre det udbetalte tilskud, hvis der sker ændringer i
de sandsynliggjorte eller dokumenterede merudgifter, som ligger til grund for
fastsættelsen af tilskuddet. Dette følger af § 8 i bekendtgørelse om nødvendige
merudgifter ved den daglige livsførelse. Denne bestemmelse omfatter ændringer i
såvel opadgående som nedadgående retning og vil kunne bringes i anvendelse, hvis
der under COVID-19 er sket ændringer i en borgers sandsynliggjorte eller
dokumenterede merudgifter.
Hvis der skal ske ændringer i den udbetalte ydelse, skal kommunalbestyrelsen træffe
afgørelse herom efter reglerne i serviceloven. Det skal herved understreges, at
udbetalingen af den hidtidige ydelse fortsætter, indtil kommunalbestyrelsen har truffet
ny afgørelse. Hvis kommunalbestyrelsen har haft truffet afgørelse om ændret
udbetaling af merudgiftsydelsen med henvisninger til ændrede merudgifter under
COVID-19, bør kommunalbestyrelsen være særligt opmærksom på, om der efter
COVID-19 bør træffes fornyet afgørelse, når forholdene igen bliver mere normale for
den enkelte borger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2