Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 5461
Doknr.
254682
Dato
03-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 25. maj 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 500 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 500:
”Vil
ministeren redegøre for tilfælde, hvor kommuner har truffet afgørelse efter BEK
nr. 559 af 30/04/2020 (om mulighed for midlertidig fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og af privates rettigheder over for det offentlige på socialområdet som led i
håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19)), og vil ministeren i denne for-
bindelse redegøre for, om bekendtgørelsen finder anvendelse ved refusion af udgifter,
f.eks. merudgifter efter lov om social service § 100 til personer med varigt nedsat fy-
sisk eller psykisk funktionsevne?”
Svar:
Med reglerne i bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af forpligtelser
for det offentlige og af privates rettigheder over for det offentlige på socialområdet
som led i håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), havde kommunerne fra
den 18. marts 2020 mulighed for bl.a. at træffe afgørelse om midlertidigt helt eller
delvist at undlade at levere en ydelse, der er truffet afgørelse om efter serviceloven
eller om midlertidigt at ændre indholdet af ydelsen. Bekendtgørelsen er dog ophævet
den 10. juni 2020 med en overgangsperiode på 7 dage.
Bestemmelserne i den nu ophævede bekendtgørelse kunne alene anvendes, hvis en
myndighed eller en leverandør havde behov for at flytte rundt på personaleressourcer
pga. håndteringen af COVID-19, eller hvis der var sygdom i et omfang, så der mangle-
de personaleressourcer. De kunne også kun anvendes til at træffe konkrete afgørelser
efter individuelle vurderinger af den enkelte borgers behov og ikke til at træffe generel-
le beslutninger om at skære hjælpen til borgerne ned eller helt væk. Bekendtgørelsen
var udformet med afsæt i, at socialområdet som sådant er kritisk og derfor med det
afsæt, at det kun vanskeligt kunne lade sig gøre at skære i hjælpen på det sociale om-
råde, og at det kun i de yderste tilfælde var muligt helt at afskære hjælpen.
Fravigelse af det offentliges forpligtelser og dermed af privates (borgernes) rettigheder
kunne alene ske i det omfang, hensynet til de overordnede formål oversteg hensynet til
den enkelte borger. For at forfølge formålet om proportionalitet var det i bekendtgø-
relsen skitseret, at afgørelser om at fravige servicelovens regler på nærmere beskrevne
områder og i nærmere bestemt omfang alene kunne ske efter en konkret vurdering i
hvert tilfælde. Der var i bekendtgørelsen skitseret en række helt nødvendige områder,
der betragtes som kritiske, og hvor der således ikke kunne træffes afgørelse om be-
grænsninger.