Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2200588_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 5453
Doknr.
254253
Dato
29-05-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 20. maj 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 495 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 495:
”Vil
ministeren oplyse, om der foreligger en national beredskabsplan/kommuni-
kationsplan, der foreskriver, hvordan relevant information formidles til døve i en kri-
sesituation, som den vi i øjeblikket gennemlever med coronakrisen?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at der på handicapområdet gælder et sektoransvarsprincip, hvorefter
hver enkelt sektor og myndighed har ansvar for, at ydelser og tilbud på dens område til
befolkningen som helhed også kan anvendes af mennesker med handicap. Formålet er
at sikre ligebehandling og inklusion af mennesker med handicap.
For spørgsmål om, hvordan kommunikation til døve er tænkt ind i beredskabsplaner
for håndtering af nationale krisesituationer, er der derfor indhentet bidrag fra For-
svarsministeriet og Justitsministeriet:
Forsvarsministeriet oplyser på baggrund af bidrag fra Beredskabsstyrelsen følgende:
”Krisekommunikation til offentligheden
er en kerneopgave i myndighedernes krise-
styring. At kommunikere med alle borgere under hensyn til fx handicap er et myndig-
hedsansvar. Den nationale beredskabsplan beskriver, at myndighederne skal informe-
re og vejlede borgerne og medier om risici og afledte konsekvenser i beredskabssitua-
tioner, så borgerne har et grundlag for at kunne tage vare på deres egen sikkerhed og
sundhed eller på anden måde bidrage til at minimere konsekvenserne af en hændelse.
Som supplement til politiets varsling i beredskabssituationer har Beredskabsstyrelsen
udviklet app’en Mobilvarsling, som advarer borgeren direkte i tilfælde af en række
situationer, herunder hver gang, der udsendes en beredskabsmeddelelse.”
Justitsministeriet oplyser på baggrund af bidrag fra Rigspolitiet følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiet
prioriterer kommunikation til befolkningen højt i
forbindelse med kriser og større hændelser, der kan skabe utryghed eller påvirke den
enkelte borgers sikkerhed og/eller sundhed. I den forbindelse anvender politiet en
bred vifte af kanaler. Såfremt der er tale om akutte hændelser, hvor der vurderes at
være tale om livsfare for en større gruppe af personer, kan der udsendes beredskabs-
meddelelser eller eventuelt anvendes sirenevarsling.
For at sikre, at også døve og hørehæmmede kan modtage varslingen, afsendes der fra
Rigspolitiet en sms til de mobilnumre, der er tilmeldt døve-ordningen. I samarbejde
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om, hvordan relevant information formidles til døve i en krisesituation, som den vi i øjeblikket gennemlever med coronakrisen, til social- og indenrigsministeren
2200588_0002.png
med Beredskabsstyrelsen orienteres offentligheden ligeledes gennem app’en Mobil-
varsling om en række forskellige former for samfundsforstyrrelser. Derudover kom-
munikerer politiet bl.a. via
www.politi.dk,
sociale medier, pressemøder og de etablere-
de nyhedsmedier.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2