Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2193976_0001.png
Enhed:
VISO
Sagsnr.:
2020 - 6849
Dato:
15. maj 2020
Retningslinjer for genoptagelse af aktiviteter på
det sociale område
Baggrund
Nærværende overordnede retningslinjer kan fagprofessionelle på socialområdet
anvende i forbindelse med genoptagelsen af aktiviteter på socialområdet.
Retningslinjerne omhandler de indsatsområder, der i særlig grad er berørt af
sundhedsmyndighedernes retningslinjer. De følgende indsatsområder beskrives
nærmere i bilagene:
-
-
-
-
-
Udsatte børn og unge
Udsatte voksne
Borgere i botilbud
Borgere der modtager støtte i eget hjem samt
Borgere i hjemløshed, på herberg og med misbrug.
Da sociale indsatser er målrettet en bred gruppe af mennesker med forskellige
udfordringer, og derfor skal indsatserne og opgaveløsningen tilrettelægges i et tæt
samarbejde mellem ledelsen, medarbejderne og borgeren for at tage hensyn til den
enkelte borgers behov.
Disse retningslinjer tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens retningslinjer og
vejledninger med udgangspunkt i tilgængelig information pr. 14. maj 2020.
Socialstyrelsen følger området tæt i samarbejde med relevante faglige eksperter og
retningslinjerne vil blive opdateret ved behov. Gældende retningslinjer kan altid tilgås
på socialstyrelsen.dk. Det er desuden muligt at kontakte Socialstyrelsens hotline på
72 42 40 00.
Genoptagelse af indsatser og aktiviteter på sociale tilbud
I ny bekendtgørelse på det sociale område fremgår det, at sociale tilbud og indsatser,
der i en periode har været helt eller delvist lukket ned, nu igen gradvist kan vende
tilbage til normale forhold – naturligvis under iagttagelse af de gældende
sundhedsfaglige retningslinjer.
I bekendtgørelsen fremgår det, at private, kommunale og regionale tilbud bør prioritere
at genoptage eller åbne tilbud og indsatser, som kan understøtte tryghed og trivsel
hos borgerne, særligt hos de grupper, som har været hårdt ramt af restriktioner og
nedlukning. Det gælder bl.a. væresteder, varmestuer, aktivitets- og samværstilbud og
socialpædagogisk støtte (§ 85 i serviceloven).
Læs mere i
Bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af forpligtelser for
det offentlige og af privates rettigheder over for det offentlige på socialområdet som
led i håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19)
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 2
Læs orienteringsskrivelsen på
Social og Indenrigsministeriets hjemmeside
Minimering af smitterisiko
Socialområdet følger
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for forebyggelse af
smittespredning.
Sundhedsstyrelsens fem generelle råd er:
Vask dine hænder tit, eller brug håndsprit.
Host eller nys i dit ærme.
Undgå håndtryk, kindkys og kram – begræns den fysiske kontakt.
Vær opmærksom på rengøring – både hjemme og på arbejdspladsen.
Hold afstand og bed andre tage hensyn.
Korrekt håndhygiejne, rengøring og så vidt muligt at holde mindst 1 meters afstand er
de grundlæggende og vigtigste midler til at forebygge smitte ved håndtering af alle
borgere. Der skal dog holdes mindst 2 meters afstand, hvor der kan være øget risiko
for dråbesmitte, eller hvor et forsigtighedsprincip tilsiger et særligt hensyn, som fx.:
Hvis der er tvivl om luftvejssymptomer, forkølelse el.lign. hos borgeren
Ved besøg på bosteder, plejecentre, sygehuse, hos personer med særlig
risiko mv.
Ved aktiviteter med kraftig udånding, hvor dråber dannes og slynges længere
væk fra personen end ved normal tale, fx sang, råb, foredrag, skuespil, fysisk
anstrengelse m.v.
Ved aktiviteter i bevægelse fx rutsjebane.
Ved ophold i lukkede rum med begrænset bevægelsesrum, dårlig udluftning
m.v. fx kælderlokaler, skakter m.v.
Det anbefales at etablere individuelle tiltag afhængig af borgerens helbredssituation
og funktionsnedsættelse for at beskytte mod coronasmitte.
Læs mere om
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for forebyggelse af smittespredning.
For mere information om anbefalinger til personer i øget risiko, læs
Sundhedsstyrelsens anbefalinger til personer i øget risiko.
Etablering af hygiejneorganisation
Den smitteforebyggende indsats kræver særlige kompetencer, der ikke nødvendigvis
er til stede på de enkelte institutioner. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at
institutioner med plejekrævende borgere, såvel kommunale som private, skal have
umiddelbar adgang til rådgivning fra hygiejnekyndige medarbejdere i kommunen, som
kan rådgive om forebyggelse af smittespredning, herunder hygiejne og anvendelse af
værnemidler samt evt. zoneopdeling og indretning af isolerede afsnit.
Ressourcepersoner kan fx være specialuddannede hygiejnesygeplejersker eller andre
sundhedspersoner med relevante faglige kvalifikationer. Rådgivningen kan fx
indhentes fra en kommunal hygiejneorganisation, som anbefalet i Sundhedsstyrelsens
forebyggelsespakke til kommunerne om hygiejne, fra konsulentbistand eller ved
samarbejdsaftaler med den regionale hygiejneorganisation. Det skal sikres, at sociale
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 3
botilbud, der ofte ikke i samme grad benytter sig af sundhedsfagligt personale og
rådgivning, informeres om, at de kan få rådgivning fra ressourcepersoner i
hygiejneorganisationen.
Det anbefales, at alle kommuner etablerer en hygiejneorganisation under den
igangværende COVID-19-epidemi, som kan rådgive bredt i kommunen om
forebyggelse af smitte og håndtering af tilfælde, hvor der er konstateret COVID-19.
Mindre kommuner kan evt. gennem de eksisterende tværkommunale samarbejder
etablere en fælles hygiejneorganisation med henblik på at sikre tilstrækkelig kapacitet.
Fokus på medarbejderne
Der vil under genåbningen være behov for et særligt fokus på medarbejderne i forhold
til kompetencer og i forhold til trivsel og tryghed i arbejdet. Udgangspunktet er, at
kompetente og trygge medarbejdere er en forudsætning for at forebygge og håndtere
smittespredning og dermed sikre borgerne bedst muligt mod smitte.
Følgende anbefales:
Tæt sparring på alle niveauer og i alle døgnets vagter, hvor der kontinuerligt
sættes fokus på hygiejneregler og relevante retningslinjer.
Identifikation af lokale forhold, der kræver særlig opmærksomhed i forhold til
infektionshygiejne og hvordan disse imødegås – fx bestemte typer borgere
der kræver særlig hjælp til personlig hygiejne og fysiske rammer der gør det
vanskeligt at holde afstand
Vurdering af lokalt behov for kompetenceudvikling/undervisning af
medarbejderne i infektionshygiejne, herunder instruktion i håndhygiejne,
rengøring og brug af værnemidler.
Tydelige instrukser for forholdsregler ved mistanke om COVID-19 samt
infektionshygiejne, herunder brug af værnemidler, baseret på retningslinjer og
anbefalinger fra Statens Serum Institut.
Medarbejdere forholder sig forskelligt til COVID-19. Tag alle bekymringer
alvorligt og indret så vidt muligt arbejdet, så der tages hensyn til den enkelte
medarbejders bekymring.
Vær opmærksom på det psykiske arbejdsmiljø blandt medarbejdere, som
varetager indsatser til borgere med COVID-19, både på grund af utryghed i
arbejdet og på grund af bekymring over, om de giver smitte videre til sårbare
borgere.
Vær opmærksom på arbejdsmiljø og trivsel blandt plejefamilier, som har børn
og unge anbragt, både på grund af utryghed i deres arbejde og på grund af
utryghed om, hvordan de sikrer både de anbragte og egne børn og unges
hverdag.
Drøft de daglige problemer og bekymringer med arbejdsmiljøorganisationen
med henblik på at finde løsninger på de udfordringer COVID-19 stiller i
samarbejde med medarbejderne.
Håndtering af smitte og testning
Alle sociale tilbud herunder bosteder/botilbud skal have en plan for hvordan man på
institutionen vil håndtere test af borgere og personale ved mistanke om COVID-19
samt isolation af smittede borgere og afskærmning af raske. Isolation kan fx foregå
ved zoneopdeling af institutioner eller særlige midlertidige pladser, hvor man kan
isolere borgere, så smittespredning undgås.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
2193976_0004.png
Side 4
Hvis der er konstateret smitte med ny coronavirus på plejecentre, bosteder eller andre
institutioner henvises til Sundhedsstyrelsens vejledning om forebyggelse af smitte
med COVID-19 på plejecentre, bosteder og andre institutioner, hvoraf det fremgår alle
beboere og ansatte på den pågældende afdeling eller afsnit testes umiddelbart og
gentaget efter 7 dage for at sikre, at der ikke længere er smitte med ny coronavirus på
institutionen.
Hvis nogle personer i den pågældende institution har haft nær kontakt til personen,
som er smittet med ny coronavirus, så håndteres disse efter Sundhedsstyrelsens
retningslinje for smitteopsporing af ny coronavirus hos nære kontakter, da der gælder
andre anbefalinger fsva. isolation og tidspunkt for test for de nære kontakter end
øvrige personer i institutionen, som ikke har haft nær kontakt til den, som er smittet
med ny coronavirus. Definitionen af nære kontakter, og anbefalinger vedr. isolation og
test af nære kontakter fremgår af førnævnte retningslinje for smitteopsporing.
Behov for testning uden borgerens samtykke
Test for COVID-19 er en sundhedsfaglig undersøgelse, som skal følge reglerne i
sundhedslovgivningen (dvs. situationen er som udgangspunkt ikke omfattet af
servicelovens regler). Det er som følge heraf lægen, der er behandlingsansvarlig i en
sådan situation.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan i helt særlige tilfælde påbyde personer, som er
konstateret smittet med COVID-19, eller som formodes at kunne være smittet med
COVID-19, at lade sig teste, indlægge eller isolere. Dette kan ske i tilfælde, hvor en
borger:
er konstateret smittet med COVID-19 eller efter en lægelig vurdering
formodes at være smittet
har en risikoadfærd, som viser, at personen ikke kan eller vil følge
anvisninger, typisk på grund af psykiske eller kognitive funktionsnedsættelser
og
færdes i et miljø, hvor vedkommende udsætter grupper, der er særligt sårbare
i forhold til COVID-19, for smitte.
I disse tilfælde skal Styrelsen for Patientsikkerhed kontaktes.
Læs mere på
Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside.
Brug af værnemidler
Socialområdet følger
Sundhedsstyrelsens retningslinjer for brug af værnemidler.
I det
følgende præsenteres vigtige opmærksomhedspunkter i forhold til brug af
værnemidler:
Generelle forholdsregler, når tæt ansigt-til-ansigt kontakt ikke kan undgås
I disse situationer kan personalet anvende et ansigtsdækkende visir eller
anden barriere, herunder brug af glasbarriere mellem personer eller brug af
ansigtsmaske. Dette er særligt relevant ved ansigt-til-ansigt kontakt af over 15
minutters varighed, eller hvor opgavevaretagelsen indebærer mange
korterevarende ansigt-til-ansigt kontakter i løbet af en arbejdsdag.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
2193976_0005.png
Side 5
Specifikke forholdsregler i arbejdet med særligt sårbare grupper
På de bo- og anbringelsessteder, hvor der fx er immunsvækkede borgere, og
hvor der både kan være tale om øget smittetryk pga. den generelle genåbning
af samfundet samt øget modtagelighed og sårbarhed hos borgerne, skal der
som udgangspunkt bæres ansigtsvisir eller maske, hvor opgavevaretagelsen
indebærer langvarige eller hyppige tætte og uundgåelige ansigt-til-ansigt
kontakter mellem personale og borgere/patienter.
Det er et ledelsesmæssigt ansvar at sikre, at de anssatte er udstyret med
nødvendige værnemidler, barrierer m.v.
Borgere, der har svært ved at give udtryk for symptomer
Nogle borgere har svært ved at give udtryk for symptomer, fx borgere med
udviklingshæmning. Symptomerne på COVID-19 kan også kamufleres af
andre udfordringer hos borgere med, fx stofmisbrug eller kroniske
luftvejslidelser. I situationer, hvor der ikke er tale om tæt ansigt-til-ansigt
kontakt, men hvor det er vanskeligt at vurdere symptomer hos en borger, kan
borgeren eller medarbejderen ud fra et forsigtighedsprincip påføre sig en
maske ved tæt kontakt (inden for 1-2 meter).
Værnemidler ved mistanke om COVID-19
Borgere på botilbud med symptomer på COVID-19 skal umiddelbart
identificeres og isoleres, og evt. iføres en type I kirurgisk maske. Læge skal
kontaktes med henblik på undersøgelse og evt. test. Ved tæt kontakt (indenfor
1-2 meter) med borgeren skal følgende værnemidler anvendes
o
Handsker
o
Væskeafvisende, langærmet overtrækskittel eller plastforklæde med
lange ærmer
o
Kirurgisk maske type II og øjenbeskyttelse eller alternativt
ansigtsdækkende visir.
Læs mere i
Sundhedsstyrelsens retningslinjer for brug af værnemidler.
Lempelse af besøgsrestriktioner
En ny bekendtgørelse lemper på besøgsrestriktionerne på sociale tilbud, herunder
sociale akuttilbud, stofmisbrugsbehandlingstilbud, beskyttet beskæftigelse og
aktivitets- og samværstilbud.
Vær opmærksom på, at i forhold til børn under 18 år, betegnes forældre og nære
pårørendes besøg generelt som en kritisk situation. Det er så at sige altid kritisk, at et
barn eller en ung får lov til, at få besøg af forældre eller nære pårørende.
Bekendtgørelsen betyder, at det nu er tilladt for borgere på botilbud at modtage besøg
af 1-2 faste besøgspersoner.
Besøgspersonerne vælges blandt borgerens nærmeste pårørende, dvs. en ægtefælle
eller samlever, slægtninge i lige linje, søskende, stedbørn og plejebørn.
Derudover kan en person, som borgeren er nært knyttet til, efter en konkret vurdering,
kunne anses for nær pårørende.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 6
Det er den lokale ledelse på de enkelte tilbud, som med inddragelse af de enkelte
borgere, udpeger besøgspersonerne og tilrettelægger besøgene på en forsvarlig
måde. Beslutningen om valg af besøgspersoner kan baseres på:
Tilbuddets kendskab til borgeren
Tilbuddets hidtidige erfaringer om besøg hos den pågældende borger
Borgerens egne ønsker
Tilkendegivelser fra personer, der ønsker at være den pågældendes faste
besøgspersoner.
Visse dagtilbud er ikke længere omfattet af besøgsforbuddet. Det gælder sociale
akuttilbud, stofmisbrugsbehandlingstilbud, beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og
samværstilbud. Det er dog stadig vigtigt, at tilbuddene overholder de generelle
sundhedsfaglige retningslinjer. Der er fortsat adgang til besøg for borgere i kritiske
situationer.
Læs mere i
bekendtgørelse nr. 610 af 13. maj 2020 om midlertidigt forbud mod besøg
på anbringelsessteder og botilbud m.v. på socialområdet i forbindelse med håndtering
af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19).
Social- og Indenrigsministeriet har udsendt plakater, som på en lettilgængelig måde
beskriver de nye regler for besøg på sociale tilbud under COVID-19. Landets sociale
tilbud opfordres til at hænge op, så borgere, pårørende og personale kan orientere sig
i dem.
Læs mere om plakaterne med de nye regler for besøg på
Social- og
Indenrigsministeriets hjemmeside
Afvikling af besøg skal ske på tilbuddets udearealer
Besøgene af de 1-2 faste besøgspersoner skal ske på tilbuddenes udearealer på en
social- og sundhedsfaglig forsvarlig måde, der skærmer andre beboere og personalet.
Ledelsen på de enkelte tilbud skal på den baggrund vurdere, hvordan besøgene kan
afvikles. Generelt skal besøg finde sted ud fra fastlagte rammer og efter
sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Det gælder bl.a. afstand, afspritning,
håndvask, god hygiejne m.v.
Derfor skal der bl.a. tages stilling til:
Fastsættelse af en tidsramme for besøgenes varighed
Fastsættelse af besøgenes hyppighed
Fastsættelse af et tidsinterval for, hvornår der er åbent for besøg
Fastsættelse af et maksimum for antal besøgende
Behov for adskillelse af arealer til besøg, fx i form af opsætning af telte,
pavilloner, plexiglas og skillevægge
Afvikling af besøg i form af ”gåtur i haven eller en snak hen over hækken”.
Besøg i boliger med egen indgang
Tilbuddet kan efter en samlet socialpædagogisk og sundhedsfaglig konkret vurdering
beslutte, at borgeren kan modtage besøg af de 1-2 faste besøgspersoner i den del af
tilbuddet, som beboeren selv råder over.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 7
Følgende forhold skal indgå i vurderingen af, om borgeren kan modtage besøg i den
del af tilbuddet, som beboeren selv råder over:
Borgeren har egen indgang fra udearealer
Sundhedsmyndighedernes generelle retningslinjer kan overholdes
De besøgende alene har adgang til beboerens egen bolig og således ikke kan
benytte indendørs fællesarealer.
Læs mere i
bekendtgørelse nr. 610 af 13. maj 2020 om midlertidigt forbud mod besøg
på anbringelsessteder og botilbud m.v. på socialområdet i forbindelse med håndtering
af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19).
Myndighedsområdet generelt
Kommunerne er som myndighed forpligtet til fortsat at sagsbehandle og foretage
konkrete og individuelle vurderinger i de afgørelser, der træffes i henhold til
serviceloven. Kommunerne skal således sagsbehandle og håndtere en praksis med
øget fysisk mødeaktivitet under hensyntagen til smittereduktion, tryghed og trivsel i
perioden med COVID-19.
Borgere i udsatte positioner kan være i fare for alvorlig sygdom ved smitte med
COVID-19. Derfor skal der også være en særlig opmærksomhed på at forebygge
smittespredning i myndigheders kontakt med borgere. Forebyggelse og håndtering af
smittespredning er en vigtig ledelsesopgave, som påhviler ledere på alle niveauer i
kommunerne.
Bilag 1
Udsatte børn og unge
Den 1. maj kom den opdaterede udgave af COVID-19-bekendtgørelsen på
socialområdet. På området for udsatte børn og unge og børn og unge med
funktionsnedsættelser gælder således, at det ikke længere er muligt at fravige
sagsbehandlingsregler efter § 8, stk. 1 og 2 i situationer, hvor et sagsskridt
almindeligvis forudsætter fysisk fremmøde. Dette kan fx være i form af besøg,
samtaler, møder eller personrettet tilsyn. Der henvises til § 8, stk. 3, i den opdaterede
bekendtgørelse: Se mere herom i:
Orientering om opdatering af COVID-19-
bekendtgørelsen på socialområdet.
For børn, unge og familier i udsatte positioner kan det være svært at forstå og følge
sundhedsmyndighedernes retningslinjer og anbefalinger. For børn og unge med
handicap kan det kognitive funktionsniveau forudsætte særlige hensyn. Derudover
kan der for forældrenes vedkommende være brug for viden om, hvordan de forsvarligt
kan håndtere de sundhedsfaglige hensyn, der skal tages, når deres barn er i øget
risiko. Der er derfor som myndighed en særlig opgave i at informere familierne om de
mulige konsekvenser for samarbejdet mellem sagsbehandler og familien.
Der vil være familier, der er særligt påvirket af COVID-19, og som derfor ikke ønsker
eller magter at deltage i møder med forvaltningen. For børn og unge med handicap og
deres familier kan der være særlige sundhedsmæssige hensyn eftersom barnet eller
den unge kan være i risikogruppen. Dette fordrer særlige hensyn i samarbejdet
mellem myndighed og forældre, som fx aftaler om alternativer til fysiske møder. Det er
myndighedens ansvar at indhente de tilstrækkelige oplysninger i forbindelse med
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 8
sagsbehandlingen samtidig med, at smittespredning minimeres Det er således vigtigt
at være i dialog med familierne om, hvorledes samarbejdet bedst tilrettelægges ud fra
den enkelte families særlige forudsætninger og sundhedsforhold. Såfremt det ikke er
muligt at opnå dialog og samarbejde omkring alvorlig bekymring for et barn eller en
ungs trivsel, er tvangsbestemmelserne på området fortsat gældende.
Møder vedr. udsatte børn og unge samt børn og unge med
funktionsnedsættelser
Det bør i perioden med COVID-19 vurderes, om møder vedr. udsatte børn og unge og
deres familier kan foregå i de kommunale forvaltninger eller bygninger. Dermed kan
de nævnte initiativer vedr. fysisk fremmøde i forvaltningen praktiseres og muligheden
for korrekte hygiejneforhold mv. øges. Dette kan fx være møder i forbindelse med
udarbejdelse af den børnefaglige undersøgelse, børnesamtaler, opstart af
forældrekompetenceundersøgelse, underretningssamtaler og opfølgning på
forebyggende foranstaltninger eller handicap-kompenserende bevillinger og
overleveringsmøder. Som forberedelse af afholdelsen af disse møder anbefales det,
at der tages kontakt til familien eller den unge for at afklare, om der er
sundhedsmæssige forhold der betyder, at mødet ikke kan afholdes fysisk. Hvis dette
er tilfældet anbefales det, at mulighederne for at afholde virtuelle møder afsøges. Dog
ikke ved personrettet tilsyn, da disse skal afholdes på barnets eller den unges
anbringelsessted.
Øget mødeaktivitet i de kommunale forvaltninger stiller naturligvis krav til lokaliteter og
faciliteter, så Sundhedsstyrelsens anbefalinger kan efterleves. Der vil derfor være en
vigtig kommunal opgave i at sikre tilstrækkelige mødelokaler, tid mellem møderne til
aftørring af flader og håndtag mv. samt adgang til håndsprit. Det er ligeledes en vigtig
opgave at sikre, at der på forvaltningen er let tilgængelig information til børn og unge
og deres familier om, hvordan møderne skal foregå.
Ved afvikling af større møder, hvor barnet og familien skal deltage, som eksempelvis
netværksmøder, anbefales det, at der ikke deltager flere end formålet tilsiger. Som
ved øvrige møder i forvaltningen anbefales det, at deltagerne spørges til symptomer
på COVID-19, ligesom de øvrige smitteforebyggende tiltag anvendes. Er der tale om
møder uden barnet og familiens deltagelse, kan møderne med fordel afholdes som
videomøder i perioden med COVID-19.
Såfremt den konkrete sag gør, at det er nødvendigt fysisk at tilse barnet eller den
unges hjemlige forhold, anbefales følgende smittereducerende tiltag:
Telefonisk kontakt med familien før fremmøde, med henblik på at afklare, om
nogen i husstanden har symptomer på COVID-19.
Såfremt familien ikke træffes telefonisk, eller sagens karakter gør, at familien
ikke bør kontaktes forinden, spørges der ved ankomsten, på 2 meters afstand,
om nogen i husstanden har symptomer på COVID-19. Hvis mødet kan
afholdes, skal myndighedspersonen sammen med familien sikre, at mødet
kan gennemføres sundhedsmæssigt forsvarligt.
Korrekt håndhygiejne udføres før og efter kontakt med alle borgere.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
2193976_0009.png
Side 9
Værnemidler benyttes som foreskrevet i Sundhedsstyrelsens retningslinjer for
brug af værnemidler og øvrige tiltag med smittespredning i indsatser for
socialt udsatte.
Egne kontaktflader (fx bordplade) i borgerens hjem rengøres inden hjemmet
forlades.
Leverandører på området udsatte børn og unge samt børn og unge med
funktionsnedsættelser
Det er væsentligt, at udsatte børn, unge og deres familier samt børn og unge med
funktionsnedsættelser og deres familier får den hjælp og støtte, de har behov for.
Støtten tilrettelægges ud fra barnets eller den unges behov og ud fra gældende
anvisninger fra Sundhedsstyrelsen.
De kommunale, regionale og private leverandører bør godtgøre, at de generelt lever
op til de anbefalinger, der stilles, herunder anbefalinger om forebyggelse af smitte-
spredning. Yderligere har de kommunale, regionale og private leverandører et ansvar
for at sikre, at de smittereducerende tiltag samt Sundhedsstyrelsens anbefalinger
også følges i forbindelse med opfølgning på indsatserne, hvor blandt andet
medarbejdere fra myndigheder deltager. Det anbefales endvidere at være
opmærksom på børn og unge med fx multihandicap, hvor medarbejderen vil være
meget tæt på fx i forbindelse med forflytninger fra seng til kørestol, spisning mm.,
hvilket stiller særlige krav til hygiejne og forholdsregler.
Anbefalingerne ift. fysisk fremmøde i forvaltningen eller ovenstående anbefalinger i
forbindelse med hjemmebesøg kan med fordel anvendes, alt afhængig af hvor mødet
finder sted.
Personrettet tilsyn på børn- og ungeområdet
Kommunerne skal fortsat føre personrettet tilsyn med børn og unge anbragt uden for
hjemmet. Tilsynsbesøget skal gennemføres på anbringelsesstedet og så vidt muligt
uden tilstedeværelse af personer fra anbringelsesstedet jf. gældende lovgivning. Det
er anbringelsesstedet, herunder institutioner, opholdssteder eller plejefamilier, der har
ansvaret for at sikre, at rammerne for tilsynet følger de generelle anvisninger for
minimering af smitterisiko.
Forinden tilsynsbesøget anbefales det, at myndigheden tager kontakt til
anbringelsesstedet, så besøget kan tilrettelægges ud fra de smittereducerende tiltag
samt sundhedsstyrelsens anbefalinger om smitteforebyggelse. Det er vigtigt, at der
fortsat er fokus på, at formålet med tilsynet sikres, ligesom der skal tages hensyn til
barnet eller den unges særlige forhold eller ønsker for afvikling af besøget fx kan
samtalen gennemføres på anbringelsesstedets udearealer eller ved en gåtur i det fri.
Alt afhængig af, om tilsynet finder sted på en institution, et opholdssted eller i en
plejefamilie, henvises der til anbefalingerne ift. fysisk fremmøde i forvaltningen eller til
anbefalinger i forbindelse med hjemmebesøg.
Institutioner, opholdssteder, plejefamilier, aflastningstilbud og
aflastningsfamilier
For børn og unge kan det være svært at forstå og følge sundhedsmyndighedernes
retningslinjer og anbefalinger. Plejefamilier eller medarbejdere på anbringelsessteder
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 10
har derfor fortsat en særlig opgave med at hjælpe børnene og de unge med at
efterleve retningslinjerne, samtidig med at der skabes tryghed i en ny hverdag.
Anbringelsesstederne skal understøtte børnenes og de unges øgede aktivitet frem
mod vanligt niveau samtidig med, at der tages hensyn til smittereduktion, tryghed og
trivsel. Anvendelsen af værnemidler skal iagttage barnets behov for omsorg, nærvær,
mv.
Minimering af smitterisiko for børn og unge på anbringelsessteder følger
Sundhedsstyrelsens retningslinjer for brug af værnemidler og øvrige tiltag med
smittespredning i indsatser for socialt udsatte samt
COVID-19: Forebyggelse af
smittespredning.
Aktiviteter
Anbringelsesstederne må fortsat søge at indrette hverdagen og aktiviteterne sådan, at
man undgår at samle for mange børn, unge og voksne ad gangen, og så kravene til
afstand overholdes.
Det anbefales fortsat at have fokus på, at det kun er de samme mindre børne- og
ungegrupper, der har daglig interaktion. Det kan være nødvendigt at spise sammen
eller undervise i mindre grupper, eller at dele aktiviteterne op. Samtidig er det vigtigt,
at der tages hånd om børnene i den aktuelle situation, så der skabes tryghed i den
nye hverdag og med de nye rutiner.
Børn må gerne lege sammen, med mindre de har symptomer. Medarbejdere og
plejefamilier bør dog fortsat overveje at begrænse antallet af børn, der er sammen på
samme tid, og prioritere, at de om muligt leger udenfor. Leger børnene indenfor, da
bør der sikres en god udluftning, og de bør hjælpes til god håndhygiejne.
Medarbejderne og plejefamilien kan også have fokus på at understøtte børnene og de
unge i aktiviteter, der kan udføres alene, fx at tegne, lægge puslespil eller se film.
For børn og unge med multihandicap vil deres aktiviteter være præget af tæt kontakt
til voksne fx ’leg’ i snoezelrum, her kan der være behov for skærpede sundhedsfaglige
tiltag.
Når det gælder samvær med andre børn og unge, bør medarbejdere og plejefamilier
følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger samt de anvisninger barnet eller den unges
dagtilbud, skole eller fritidstilbud sætter. Sundhedsstyrelsen anbefaler i forbindelse
med legeaftaler, at der er fokus på;
1) Isolation af de syge
2) Hygiejne
3) Fysisk afstand. Som udgangspunkt min. 1 meter og 2 meter i særlige tilfælde
I leg og samvær kan det være svært at overholde anbefalingerne om afstand, og
her bør være yderligere fokus på hygiejne samt begrænse antallet af nye
kontakter pr møde.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 11
Det anbefales, for at sikre, at barnets eller den unges eksisterende relationer
fastholdes, at der indledes dialog med de relevante parter, hvis det opleves, at barnets
primære legekammerater ikke er en del af den etablerede børne- eller ungegruppe.
Håndtering af børn og unge med smitte, eller hvor der er mistanke om smitte
Børn og unge, der bor på et anbringelsessted, er meget forskellige. Der kan være
børn og unge, der, fx på grund af et handicap, kan have svært ved at mærke og
fortælle om symptomer på sygdom til plejefamilien eller medarbejderne, og der kan
også være børn og unge, der tilhører risikogrupperne. For børn og unge med
kommunikative vanskeligheder, skal der være mulighed for at de via deres
kommunikationsudstyr kan fortælle om symptomer. Det er derfor vigtigt, at
medarbejderne på anbringelsesstedet fortsat holder øje med symptomer på COVID-
19 og ringer til barnets eller den unges egen læge, lægevagten eller akuttelefonen ved
nyopstået feber, hoste, ondt i halsen, hovedpine og muskelømhed, som hos nogle kan
være ledsaget af symptomer fra næsen. Lægen beslutter, om barnet eller den unge
skal testes for COVID-19:
Statens Serums Institut anbefalinger til personale i botilbud
ved mistænkt eller påvist COVID-19 hos borger.
Hvilke værnemidler, der skal anvendes, er beskrevet i Statens Serum Instituts
anbefaling
Midlertidige anbefalinger for prioriteret brug af værnemidler med fokus på
COVID-19 tilfælde. Version 3, 8. april 2020.
Anbefalingen indeholder ligeledes en
beskrivelse af alternative værnemidler til de anbefalede værnemidler.
Medarbejdere, der har haft nær kontakt med en borger, som er bekræftet smittet med
COVID-19, skal have skærpet opmærksomhed på mulige symptomer. Opstår der selv
lette luftvejssymptomer skal arbejdspladsen forlades og personen kan først møde på
arbejde igen 48 timer efter symptomfrihed.
Har medarbejderen haft tæt kontakt, eller udført pleje uden de anbefalede
værnemidler, skal denne testes.
Læs Sundhedsstyrelsens retningslinjer for håndtering af COVID-19 i
sundhedsvæsenet.
Da anbringelsesstedet er barnets eller den unges hjem, og da børn i en plejefamilie
indgår på lige fod med andre i familien, skal anbringelsesstedet i udgangspunktet tage
hånd om det anbragte barn, selv om barnet er smittet med COVID-19.
Aktuelt er der ikke krav om karantæne til smittede, men der opfordres til selvisolation
ligesom det er vigtigt at holde afstand til andre på anbringelsesstedet, sikre god
hygiejne og undgå kontakt med andre uden for anbringelsesstedet. For yderligere
information, henvises der til pjecen Til dig der testet positiv:
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/Til-dig-der-er-testet-positiv-for-ny-coronavirus
Det anbefales, at medarbejdere og plejefamilie ud fra et fagligt skøn finder praktiske
løsninger på, hvordan et smittet barns fysiske kontakt med andre kan begrænses.
Anbringelsesstedet bør orientere den anbringende kommune og barnets eller den
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 12
unges forældre i dialog med kommunen. Det forventes, at medarbejdere og
plejefamilier orienterer sig generelt i forhold til sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Hvis et barn eller ung er smittet med COVID-19, og der tages særlige forholdsregler
som fx., at børnene skal holde afstand til hinanden, er det vigtigt at forklare barnet
eller den unge, hvorfor. Det er vigtigt, at forklaringen tager hensyn til barnets eller den
unges udviklingstrin og sårbarheder.
Regler om magtanvendelse
Det er fortsat de almindelige regler om magtanvendelse, der gælder på socialområdet.
Det drejer sig om reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten over for børn og unge i lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge. Håndtering af akutte situationer med børn eller unge på
anbringelsessteder, der formodes at være smittede eller eventuelt smittede med deraf
følgende behov for at isolere barnet eller den unge fra øvrige beboere, følger deraf de
almindelige magtanvendelsesregler på socialområdet. Hvis der opstår situationer,
hvor servicelovens magtanvendelsesregler ikke er tilstrækkelige, kan personalet
henvende sig til sundhedsmyndighederne, der har andre beføjelser, med henblik på
løsning af situationen.
Trivsel og tryghed i hverdagen
Nyhedsstrømmen er stor. Medarbejdere og plejefamilier kan støtte børnene og de
unge ved at lytte til deres bekymringer og spørgsmål, og oversætte, hvad
sundhedsmyndighedernes retningslinjer og anbefalinger konkret betyder for den
enkelte. Især børn og unge med fx kognitive eller udviklingsmæssige vanskeligheder
som autisme, ADHD eller udviklingshæmning har brug for kommunikation omkring
situationen, som er særligt tilrettelagt ift. det enkelte barn/ung.
Åbningen af daginstitutioner, alle klassetrin i folkeskolen og idræts- og foreningsliv,
der foregår udendørs, betyder, at nogle dele af hverdagen normaliseres. Kommuner,
skoler og idræts- og foreningsliv har dog lokal fleksibilitet til at tilrettelægge den
nærmere organisering inden for de sundhedsfaglige retningslinjer. Derfor vil der fortsat
være ændringer i børnene og de unges hverdagsliv. For mange anbragte børn og
unge vil det være svært at navigere i disse forandringer, hvilket kan gøre dem utrygge.
Det er derfor vigtigt, at så meget som muligt af børnenes hverdag fastholdes, og at der
er fokus på at skabe og fastholde nye, kendte rutiner i dagtimerne. Det er også vigtigt
at have en dialog med børnene og de unge om disse nye måder at gøre tingene på, fx
hvorfor man sidder med større afstand omkring spisebordet, end man plejer, eller at
rammerne for legeaftaler er ændret.
Samvær med familie og netværk
Udgangspunktet er, at anbragte børn og unge har ret til samvær og kontakt med deres
familie og netværk. Det gælder også i den aktuelle situation.
Med bekendtgørelse nr. 559 af 30. april 2020 ændres kommunernes adgang til at
træffe afgørelse om anbragte børns samvær med deres familie og netværk. Med
ændringerne vil det ikke længere være muligt for kommunalbestyrelsen midlertidigt at
suspendere anbragte børn og unges samvær med forældre og netværk som følge af
indsatsen mod COVID-19.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 13
Det betyder, at hvis en kommune står i en situation, hvor det er nødvendigt at foretage
en prioritering af de personalemæssige ressourcer pga. af håndteringen af COVID-19
efter en konkret vurdering i den enkelte sag, fremover alene efter reglerne i
bekendtgørelsen kan træffe afgørelse om midlertidigt at ændre måden, hvorpå et
samvær mellem et anbragt barn eller ung og familie eller netværk gennemføres.
Kommuner kan ikke foretage en generel suspendering af alt samvær. Kommunen skal
i de enkelte tilfælde tage stilling til og afveje barnets eller den unges behov for
samvær og kontakt med familie og netværk over for hensynet til at begrænse risikoen
for smitte. Kommunen skal herunder være særligt opmærksom, hvis der på barnets
eller den unges opholdssted, døgninstitution eller plejefamilie er børn eller voksne,
som på grund af alder, sygdom eller funktionsnedsættelse i særlig grad har behov for
beskyttelse mod COVID-19. Reglerne om samvær i serviceloven er dog ikke ændret –
heller ikke de regler i loven, der vedrører afbrydelse af samvær.
Det anbefales, at den anbringende kommune er meget konkret og
handlingsanvisende på rammen for samværet, herunder i forhold til tidsrum, sted og
hvilke aktiviteter man kan foretage sig i samværet med barnet. Konkrete eksempler på
rammerne for gennemførelse af samvær kan være at gå en tur med barnet eller den
unge, at lave udendørsaktiviteter i haven såsom lege eller at lave kreative aktiviteter
som fx. samle og male på sten, hvis der er tale om mindre børn. Hvis samværet i en
periode gennemføres med elektronisk kommunikation eller andre løsninger, der kan
sikre, at kontakten mellem det anbragte barn eller den unge og familie og netværk
opretholdes, er det centralt at være opmærksom på, hvilken kommunikationsform der
passer barnet eller den unge bedst, og at der kan være behov for, at medarbejdere
eller plejefamilie understøtter kvaliteten af kontakten.
Reglerne fremgår af bekendtgørelse om midlertidig fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og af privates rettigheder over for det offentlige på socialområdet som led i
håndtering af COVID-19
bekendtgørelse nr. 559 på Retsinformation.
Man kan læse mere om de nye regler - og betingelserne for at anvende dem - i den
orienteringsskrivelse, som Social- og Indenrigsministeriets har udarbejdet til
bekendtgørelsen:
Orienteringsskrivelse af 1. maj 2020 om anbragte børns samvær.
Bilag 2
Udsatte voksne
Den 18. marts kom der en
bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af
forpligtelser for det offentlige og af privates rettigheder over for det offentlige på
socialområdet
som led i håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19). Denne
blev den 1. maj 2020 fulgt op
af Orientering om opdatering af COVID-19-
bekendtgørelsen på socialområdet.
Disse bekendtgørelser finder stadig anvendelse
for så vidt angår myndighedsarbejdet på voksenområdet.
For nogle voksne borgere i udsatte positioner kan det være svært at forstå og følge
sundhedsmyndighedernes retningslinjer og anbefalinger. Der kan derfor som
myndighed være en særlig opgave i at hjælpe borgerne med at overholde
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 14
retningslinjerne samtidig med, at der skabes tryghed i forbindelse med møder i
forvaltningen, hjemmet, botilbuddet eller dagtilbuddet.
Møder med borgere
Det bør i perioden med COVID-19 vurderes, om møder med borgere og pårørende
kan foregå i de kommunale forvaltninger eller bygninger. Dette kan eksempelvis være
møder i forbindelse med en ansøgning om udarbejdelse af en udredning, råd- og
vejledningssamtale eller en opfølgningssamtale.
Ved afvikling af større møder, hvor borgeren har flere pårørende med, anbefales det,
at der ikke deltager flere end formålet tilsiger. Som ved øvrige møder i forvaltningen
anbefales det, at deltagerne spørges til symptomer på COVID-19, ligesom de øvrige
smitteforebyggende tiltag anvendes. Vær opmærksom på, at borgeren stadig
retsmæssigt kan tage en eller flere partsrepræsentanter, bisiddere eller værge med til
mødet. Det kan være hensigtsmæssigt at opfordre borgeren til kun at medbringe det
antal gæster, som formålet tilskriver.
Øget mødeaktivitet i de kommunale forvaltninger stiller naturligvis krav til lokaliteter og
faciliteter, så Sundhedsstyrelsens anbefalinger kan efterleves. Det vil derfor være en
vigtig ledelsesmæssig opgave at sikre de tilstrækkelige mødelokaler, rengøring samt
adgang til håndsprit.
Såfremt den konkrete sag gør, at det er nødvendigt fysisk at mødes med borgeren på
forvaltningen eller i borgerens hjem, anbefales følgende smittereducerende tiltag:
Telefonisk kontakt med borgeren, partsrepræsentant eller værge før
fremmøde, med henblik på at afklare, om nogle i husstanden har symptomer
på COVID-19.
Såfremt borgeren, partrepræsentanten eller værgen ikke træffes telefonisk,
eller sagens karakter gør, at borgeren ikke bør kontaktes forinden, spørges
der ved ankomsten, på 2 meters afstand, om nogen i husstanden har
symptomer på COVID-19, og alle opfordres til at udføre håndvask eller
hånddesinfektion. Her opfordres til at være særligt opmærksom på, om nogle
borgere kan opfatte dette som konfliktoptrappende og opfordringen kan efter
en konkret vurdering undlades.
Korrekt håndhygiejne udføres før og efter kontakt med alle borgere.
Værnemidler benyttet som foreskrevet i
Sundhedsstyrelsens retningslinjer for
brug af værnemidler og øvrige tiltag med smittespredning i indsatser for
socialt udsatte.
Minimering af risiko for smittespredning i opholdsrum, venteværelse mv. ved
at lave minimum én meters afstand mellem siddepladser, fjerne aviser, blade,
drikkevarer fra fælles kander samt fokus på hyppig og grundig rengøring,
adgang til håndsprit i venteværelse, opholdsrum mv. om muligt og opfordring
til borgere om generel god håndhygiejne.
Fremme hensigtsmæssig adfærd ved at have plakaten: ‘Ny
coronavirus -
beskyt dig selv og andre’
på døre til diverse lokaler.
Planlægge med færre fremmøde-tider, så antallet af borgere i
opholdsrum/venteværelse på samme tid mindskes.
Aktiviteter, der kræver tæt kontakt, begrænses til det mest nødvendige.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 15
Kommunale, regionale og private leverandører på voksenområdet
Det er væsentligt, at udsatte borgere får den hjælp og støtte, de har behov for. Støtten
tilrettelægges ud fra borgerens behov og ud fra gældende anvisninger fra
Sundhedsstyrelsen. De kommunale, regionale og private leverandører bør godtgøre,
at de generelt lever op til de anbefalinger, der stilles, herunder anbefalinger om
forebyggelse af smitte-spredning. Yderligere har de kommunale, regionale og private
leverandører et ansvar for at sikre, at de smittereducerende tiltag samt
Sundhedsstyrelsens anbefalinger også følges i forbindelse med opfølgning på
indsatserne, hvor blandt andet medarbejdere fra myndigheder deltager. Det anbefales
endvidere at være opmærksom på borgere med fx multihandicap, hvor medarbejderen
vil være meget tæt på fx i forbindelse med forflytninger fra seng til kørestol, spisning
mm., hvilket stiller særlige krav til hygiejne og forholdsregler.
De tidligere beskrevet anbefalingerne i forhold til fysisk fremmøde i forvaltningen, eller
anbefalinger i forbindelse med hjemmebesøg kan med fordel anvendes, alt afhængig
af hvor mødet finder sted.
Opfølgning og tilsyn på voksenområdet
Kommunerne skal fortsat foretage opfølgning på borgere på botilbud, aktivitets- og
samværstilbud og på forsorgshjem. Opfølgning og tilsyn gennemføres så vidt muligt
på stedet, og det anbefales, at der forinden besøget tages kontakt til stedet, så de
nærmere rammer omkring besøget kan tilrettelægges ud fra Sundhedsstyrelsens
anbefalinger om smitteforebyggelse.
Trivsel og tryghed i hverdagen
Udsatte borgere kan opleve, at hverdagen er ændret på mange måder. For nogle
borgere kan det være svært at navigere i disse forandringer, hvilket kan gøre dem
utrygge. Det anbefales, at myndighederne i relevant omfang støtter borgerne i at
navigere i en hverdag med COVID-19. Det kan bl.a. være at:
Bilag 3
Borgere i botilbud
Medarbejdere, der leverer støtte til borgere i botilbud, skal, for at minimere
smitterisiko, følge Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger til forebyggelse af
smitte:
COVID-19: Forebyggelse af smittespredning og Vejledning om forebyggelse af
smitte med COVID 19 på plejecentre, bosteder og andre institutioner.
På botilbud minimeres smittespredning blandt andet ved at:
Tilrettelægge spisning og øvrige fællesaktiviteter forskudt, så antallet af
borgere i spisesal eller opholdsrum på samme tid mindskes.
Støtte den enkelte borger i sin kontakt til omverdenen, fx med hjælp til
etablering af videoforbindelse til rådgiver, familie og netværk
Lytte til borgerens bekymringer og individuelle behov
Oversætte de mange informationer, der kommer fra nyheder mv., og hjælpe
med at forstå, hvad informationerne betyder for den enkelte.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 16
Sikre afstand mellem siddepladser i fællesrum, fjerne kontaktpunkter, fx
aviser, blade, spil, drikkevarer fra fælles kander mv. Borgerne hjælpes i stedet
til at anvende sine egne ting.
Tilrettelægge aktiviteter i borgernes egne opholdsrum, hvis det er muligt og
hensigtsmæssigt.
Fokusere på hyppig og grundig rengøring, adgang til håndsprit og støtte til
borgerne med at holde en god håndhygiejne. Der anvendes i videst muligt
omfang separat toilet og bad.
Fremme hensigtsmæssig adfærd ved at have plakaten: ‘Ny
coronavirus -
beskyt dig selv og andre’
på døre til diverse lokaler.
Aktiviteter
Det anbefales fortsat, at gruppeaktiviteter udskydes til efter epidemien, medmindre de
kan tilrettelægges anderledes, fx i mindre grupper med god afstand mellem borgerne,
udendørs eller virtuelt. Det er en konkret faglig vurdering, om en borger kan deltage i
en gruppeaktivitet.
Borgere i øget risiko bør være ekstra opmærksomme på de generelle råd om hygiejne
og afstand, samt undgå fx offentlig transport i myldretiden. Læs de generelle
anbefalinger til borgere i øget risiko her:
Håndtering af COVID-19: Anbefalinger til
personer i øget risiko.
Borgerne understøttes også at være sammen på andre måder. Det kan være ved at
ringe sammen eller via sociale medier. Borgerne kan også understøttes i aktiviteter,
de kan udføre alene, såsom at tegne, lægge puslespil eller se film. Det er væsentligt
at prioritere, at borgere, der isoleres på baggrund af smitteforebyggelse, i videst muligt
omfang kommer ud at gå tur eller på anden vis bevæger sig og får frisk luft.
Transport
Forebyggelse af smitte under transport følger
Sundhedsstyrelsens vejledning for
transport i hjemmeplejen.
Borgere, der har behov for kørsel, skal udføre
hånddesinfektion umiddelbart inden køreturen begynder og placeres på højre
bagsæde, så fører og borger sidder diagonalt i bilen. Er der tale om borgere med
udadreagerende adfærd, skal dette påses i forhold til placeringen. Efter hver kørsel
skal kontaktpunkter, som borgerne har berørt (fx dørhåndtag og sædet foran), aftørres
med rengøringsserviet eller vand og sæbe. Ved transport anbefaler Statens Serum
Institut, at bilen rengøres grundigt ved vagtskrifte, og at kontaktflader i bilen herunder
rat, gearstang og håndbremse rengøres med vand og sæbe eller rengøringsserviet
inden og efter dagens kørsel. Hvis flere medarbejdere bruger bilen, rengøres den
inden skift af chaufør.
Borgere, der forlader deres hjem
Borgere på botilbud har ret til at forlade deres hjem for at foretage besøg, indkøb og
øvrigt. Herved kan de potentielt bringe smitte med tilbage. Ledelse og medarbejdere
opfordres til dialog med borgerne og eventuelt pårørende om at udvise samme
adfærd, som andre risikogrupper opfordres til - og generelt at overveje, om der findes
andre løsninger end at forlade stedet og dermed mindske risikoen for smitte.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger til personer i øget risiko
kan udleveres både til
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 17
borgerne og deres pårørende. Det anbefales, at borgere, der forlader stedet i løbet af
dagen, især støttes i grundig håndhygiejne.
Håndtering af borgere med smitte, eller borgere hvor der er mistanke om smitte
Nogle borgere kan have svært ved selv at registrere utilpashed og kan opleve
symptomer i en periode, inden det bliver opdaget.
Hvis en medarbejder konstaterer, at en borger har symptomer på COVID-19, skal
borgeren straks isoleres på enestue og må ikke komme i kontakt med andre borgere.
Personalet skal observere borgerens tilstand. Ved behov for tæt kontakt skal
personalet anvende værnemidler.
Medarbejderen skal hurtigst muligt henvende sig til sin leder eller vagthavende, der
skal sikre følgende:
1. Botilbuddet kontakter borgerens læge. I aften- og nattetimer og weekend
kontaktes lægevagten.
2. Observationer af symptomer drøftes med lægen. Lægen kan på det grundlag
kontakte regionens udgående funktion med henblik på vurdering og test for
COVID-19. Hvis borgeren har moderate eller svære symptomer, vurderer
lægen, om der er behov for indlæggelse på sygehus.
3. Personale fra den regionale udgående funktion tager ud til botilbuddet og
vurderer og tester borgeren. Hvis andre borgere eller medarbejdere udviser
symptomer, bør disse også testes.
Det er ledelsens ansvar, at alle ledere og medarbejdere kan genkende symptomer på
COVID-19 og har viden om og forstår deres ansvar for straks at følge ovenstående
fremgangsmåde. Det er ligeledes ledelsens ansvar, at der sker opfølgning på
resultatet af COVID-19 prøvetagning hurtigst muligt efter forventet svartidspunkt –
også hvis borgeren indlægges på sygehuset.
Læs Sundhedsstyrelsens Procedurer
ved mistanke om borger med COVID-19
Læs også Sundhedsstyrelsen vejledning i forhold til
Smitteopsporing af nære
kontakter
Hvis flere borgere på et botilbud har bekræftet COVID-19 (ikke blot mistanke), kan
man oprette et midlertidigt afsnit, hvor man isolerer borgerne som samlet gruppe.
Læs
Sundhedsstyrelsens vejledning om forebyggelse af smitte med COVID-19 på
plejecentre, bosteder og andre institutioner.
Sundhedsstyrelsen har med bidrag fra Statens Serum Institut udgivet en række
generelle retningslinjer målrettet medarbejdere på botilbud ved mistænkt eller påvist
COVID-19 hos borgere:
Statens Serum Instituts anbefalinger til personale i botilbud
ved mistænkt eller påvist COVID-19 hos borger.
Regler om magtanvendelse
Det er de almindelige regler om magtanvendelse, der gælder på socialområdet. Det
drejer sig om reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten over for voksne i serviceloven. Håndtering af akutte
situationer med borgere på botilbud, der formodes at være smittede eller eventuelt
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 18
smittede med deraf følgende behov for at isolere borgeren fra øvrige borgere i
botilbuddet, følger deraf de almindelige magtanvendelsesregler på socialområdet.
Hvis de gældende regler på socialområdet ikke rækker i de konkrete situationer, skal
der ske henvendelse til Styrelsen for Patientsikkerhed for at få konkret rådgivning i
akutte situationer. Eksempelvis hvis der er tvivl om, hvorvidt en borger, der ikke kan
forklare sig, er smittet.
Trivsel og tryghed i hverdagen
Borgere på botilbud oplever, at hverdagen er ændret på mange måder. Det kan være
aktiviteter, der er aflyst, medarbejdere, der holder fysisk afstand og begrænset eller
ændret kontakt med pårørende. Alle disse forandringer kan skabe utryghed for den
enkelte borger. Men det kan tilsvarende også være utrygt at vende tilbage til et vanligt
niveau af aktiviteter og besøgende på botilbuddet med fortsat risiko for smitte.
Det anbefales derfor, at medarbejdere skaber tryghed for den enkelte borger og
tilrettelægger aktiviteter ud fra den enkelte borgers behov og risikosituation. Det
anbefales, at medarbejderne indgår i dialog med den enkelte borger om, hvad der
skaber trivsel og tryghed. For nogle borgere vil der være behov en faglig vurdering og
dialog med nære pårørende.
Det anbefales i henhold til borgerens tryghed, at medarbejdere tager sig tid til at lytte
til borgernes tanker og bekymringer, understøtter kontakten til pårørende og
tilrettelægger aktiviteter efter Sundhedsstyrelsens råd om forebyggelse af smitte.
For mange borgere kan nyhedsstrømmen være overvældende og vække bekymring.
Medarbejderne kan støtte borgeren ved at lytte til borgerens bekymringer og
spørgsmål, og oversætte, hvad informationerne betyder for den enkelte. Det er en
individuel vurdering, hvordan den enkelte borger bedst kan støttes til at finde ro. Nogle
kan have brug for konkret information om COVID-19, andre kan finde tryghed ved at
kunne få kontakt til en medarbejder, og andre igen kan opfordres til aktiviteter, der
leder opmærksomheden mod noget andet.
Borgere i botilbud, der er tilknyttet beskæftigelses- og aktivitetstilbud
I takt med åbning og den øgede aktivitet på beskæftigelses- og aktivitetstilbud (SEL
§§ 103 og 104), anbefales det at støtte borgerne i at holde god hygiejne, når de
kommer til tilbuddet, og når de skal hjem, så det forebygges, at eventuel smitte
videreføres til andre steder, hvor borgeren færdes.
Det anbefales at lade borgerne møde i mindre grupper og i kortere tid, afhængig af det
enkelte tilbud fysiske rammer, så de gældende retningslinjer overholdes.
Visiterede tilbud og tilbud, hvor der visiteres på stedet, er i udgangspunktet ikke
omfattet af forsamlingsforbuddet på mere end 10 personer.
Tilbud, hvor borgeren møder op uden visitation, vil på grund af forsamlingsforbuddet
skulle sørge for, at der ikke er mere end 10 personer samlet ad gangen. Samtidig skal
sundhedsmyndighedernes generelle anbefalinger iagttages. Der henvises med denne
retningslinje til
Orienteringsskrivelse nr. 9161 af 18. marts.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 19
I de tilfælde, hvor tilbuddet ikke kan indrette sig sådan, at forbuddet kan efterkommes,
og i stedet må skalere ned på tilbuddet eller helt lukke, er det kommunens ansvar at
finde alternative løsninger, eksempelvis i samarbejde med organisationer.
Det anbefales, at relationsarbejde med de mest udsatte borgere fortsætter så vidt
muligt, gennem telefon, sms og andet opsøgende arbejde.
I forhold til beskyttet beskæftigelse tilrettelægges arbejdet, så der er god afstand
mellem borgerne. Værnemidler og øvrige smitteforebyggende kan anvendes, hvis
arbejdet kræver det.
Bilag 4
Borgere, der modtager støtte i eget hjem
Medarbejdere, der leverer støtte til borgere i eget hjem skal, for at minimere
smitterisiko, følge Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger til forebyggelse af
smitte:
COVID-19: Forebyggelse af smittespredning og Vejledning om forebyggelse af
smitte med COVID 19 på plejecentre, bosteder og andre institutioner.
Ved aktiviteter, der finder sted i borgerens hjem, skal der være fokus på følgende
smittereducerende tiltag:
Ved medarbejderens ankomst til borgerens hjem, anbefales det, at borgerne
udspørges om symptomer på COVID-19, på 2 meters afstand, og opfordres til
at udføre håndvask eller hånddesinfektion.
Korrekt håndhygiejne udføres før og efter kontakt med alle borgere.
Værnemidler benyttes som foreskrevet i Sundhedsstyrelsens retningslinjer for
brug af værnemidler og øvrige tiltag med smittespredning i indsatser for
socialt udsatte.
Egne kontaktflader (fx bordplade) i borgerens hjem rengøres inden hjemmet
forlades.
Ved transport mellem besøg anbefaler Sundhedsstyrelsen, at bilen rengøres
grundigt ved vagtskrifte, og at kontaktflader i bilen herunder rat, gearstang og
håndbremse rengøres med vand og sæbe eller rengøringsserviet inden og
efter dagens kørsel. Hvis flere medarbejdere bruger bilen, rengøres den inden
skift af chaufør. Ved brug af cykel rengøres kontaktflader herunder styr og
saddel efter afslutning af vagt eller ved skift af chaufør. Retningslinjen følger
Vejledning om forebyggelse af smitte med COVID-19 i hjemmeplejen
Håndtering af borgere med smitte, eller borgere hvor der er mistanke om smitte
Nogle borgere kan have svært ved selv at registrere utilpashed. De kan opleve
symptomer i en periode, inden det bliver opdaget.
Det anbefales, at medarbejdere, der kommer i borgerens hjem, er særligt
opmærksomme på symptomer og hjælper borgeren med at kontakte egen læge,
lægevagten eller akuttelefonen ved nyopstået feber, tør hoste, ondt i halsen,
hovedpine og muskelømhed, som hos nogle kan være ledsaget af symptomer fra
næsen. Lægen beslutter, om borgeren skal testes for COVID-19.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 20
Medarbejdere, der har haft nær kontakt med en borger, som er bekræftet smittet med
COVID-19, skal have skærpet opmærksomhed på mulige symptomer. Opstår der selv
lette luftvejssymptomer skal arbejdspladsen forlades og personen kan først møde på
arbejde igen 48 timer efter symptomfrihed.
Har medarbejderen haft tæt kontakt, eller udført pleje uden de anbefalede
værnemidler, skal denne testes.
Læs Sundhedsstyrelsens retningslinjer for håndtering af COVID-19 i
sundhedsvæsenet.
Regler om magtanvendelse
Det er de almindelige regler om magtanvendelse, der gælder på socialområdet. Det
drejer sig om reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten over for voksne i serviceloven. Håndtering af akutte
situationer med borgere, der formodes at være smittede, eller eventuelt smittede, med
deraf følgende behov for at isolere borgeren, følger deraf de almindelige
magtanvendelsesregler på socialområdet. Hvis de gældende regler på socialområdet
ikke rækker i de konkrete situationer, skal der ske henvendelse til Styrelsen for
Patientsikkerhed for at få konkret rådgivning i akutte situationer. Eksempelvis hvis der
er tvivl om, hvorvidt en borger, der ikke kan forklare sig, er smittet.
Trivsel og tryghed i hverdagen
For borgere med handicap, psykiske vanskeligheder eller sociale problemer, som får
støtte i eget hjem, kan hverdagen i en periode have været anderledes, og nogle
borgere kan være i meget begrænset kontakt med andre mennesker. Det kan føre til
bekymring, tristhed og ensomhed. Det kan tilsvarende også være utrygt at vende
tilbage til et vanligt niveau af aktiviteter og besøgende i borgerens hjem med fortsat
risiko for smitte.
Det anbefales, at medarbejdere skaber tryghed for den enkelte borger, og at
aktiviteter tilrettelægges ud fra den generelle udvikling på området og den enkelte
borgers risikosituation og behov. Det anbefales, at medarbejderne lytter til borgernes
tanker og bekymringer, understøtter kontakten til pårørende, der kan eksempelvis
udarbejdes vejledning til brug af Skype og andre kommunikationsformer. Aktiviteter for
borgeren tilrettelægges efter Sundhedsstyrelsens råd om forebyggelse af smitte.
Borgere i eget hjem, der er tilknyttet beskæftigelses- og aktivitetstilbud
I takt med åbning og den øgede aktivitet på beskæftigelses- og aktivitetstilbud (SEL
§§ 103 og 104), anbefales det at støtte borgerne i at holde god hygiejne, når de
kommer til tilbuddet, og når de skal hjem, så det forebygges, at eventuel smitte
videreføres til andre steder, hvor borgeren færdes.
Det anbefales at lade borgerne møde i mindre grupper og i kortere tid, afhængig af det
enkelte tilbud fysiske rammer, så de gældende retningslinjer overholdes.
Visiterede tilbud og tilbud, hvor der visiteres på stedet, er i udgangspunktet ikke
omfattet af forsamlingsforbuddet på mere end 10 personer.
Tilbud, hvor borgeren møder op uden visitation, vil på grund af forsamlingsforbuddet
skulle sørge for, at der ikke er mere end 10 personer samlet ad gangen. Samtidig skal
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 21
sundhedsmyndighedernes generelle anbefalinger iagttages. Der henvises med denne
retningslinje til
Orienteringsskrivelse nr. 9161 af 18. marts.
I de tilfælde, hvor tilbuddet ikke kan indrette sig sådan, at forbuddet kan efterkommes,
og man må skalere ned på tilbuddet eller helt må lukke, er det kommunens ansvar at
finde alternative løsninger, eksempel vis i samarbejde med organisationer.
Det anbefales, at relationsarbejde med de mest udsatte borgere fortsætter så vidt
muligt, gennem telefon, sms og andet opsøgende arbejde.
I forhold til beskyttet beskæftigelse tilrettelægges arbejdet, så der er god afstand
mellem borgerne. Værnemidler og øvrige smitteforebyggende kan anvendes, hvis
arbejdet kræver det.
Bilag 5
Borgere i hjemløshed, på herberg eller med misbrug
Medarbejdere, der leverer støtte til borgere i hjemløshed, på herberg eller med
misbrug, skal, for at minimere smitterisiko, følge Sundhedsstyrelsens generelle
anbefalinger til forebyggelse af smitte:
COVID-19: Forebyggelse af smittespredning
og
Vejledning om forebyggelse af smitte med COVID 19 på plejecentre, bosteder og
andre institutioner.
Print
Sundhedsstyrelsens plakater med råd om COVID-19,
til ophæng på
forsorgshjem, herberger, væresteder og behandlingssteder
I situationer, hvor borgere har fysisk fremmøde, anbefales det at iværksætte en række
initiativer for at reducere smittespredning:
Telefonisk kontakt med borgeren før fremmøde, med henblik på at afklare, om
borgere har symptomer på COVID-19.
At alle borgere ved ankomsten, på 2 meters afstand, udspørges om
symptomer på COVID-19 og opfordres til at udføre håndvask eller
hånddesinfektion.
Minimering af risiko for smittespredning i opholdsrum, venteværelse m.v. ved
at lave minimum 1 meters afstand mellem siddepladser, fjerne aviser, blade,
drikkevarer fra fælles kander mv., fokus på hyppig og grundig rengøring,
adgang til håndsprit i venteværelse, opholdsrum mv. om muligt og opfordring
til borgere om generel god håndhygiejne.
Fremme hensigtsmæssig adfærd ved at have plakaten:
‘Ny coronavirus -
beskyt dig selv og andre’
på døre til diverse lokaler.
Planlægge med færre fremmøde-tider (”booke med luft imellem”) så antallet af
borgere i opholdsrum/venteværelse på samme tid mindskes.
Aktiviteter, der kræver tæt kontakt, begrænses til det mest nødvendige.
Læs Sundhedsstyrelsens anbefalinger om forebyggelse af smittespredning med
COVID-19.
Håndtering af smitte
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 22
Hvis en borger har symptomer på COVID-19 (feber, tør hoste, ondt i halsen,
hovedpine og muskelømhed, som hos nogle kan være ledsaget af symptomer fra
næsen), skal borgeren umiddelbart identificeres og isoleres og eventuelt iføres en
maske (Type I). Læge skal kontaktes telefonisk med henblik på undersøgelse og
eventuel test for COVID-19.
Opstår der behov for tæt kontakt (indenfor 2 meter) med borgere med COVID-19, skal
personalet anvende følgende værnemidler:
Handsker
Væskeafvisende, langærmet overtrækskittel eller plastforklæde med lange
ærmer
Kirurgisk maske type II og øjenbeskyttelse ELLER ansigtsdækkende visir.
Borgere i hjemløshed, på herberg eller med misbrug kan have svært ved selv at
registrere forandringer i deres helbredstilstand og fortælle om det til andre. De kan
derfor opleve symptomer på COVID-19 uden at tage de anbefalede forholdsregler.
Det anbefales, at medarbejderne holder ekstra øje med symptomer og eventuelt
hjælper borgere, der bor på et herberg eller er i misbrugsbehandling, med at kontakte
egen læge, lægevagten eller akuttelefonen ved symptomer på COVID-19.
Læs Statens Serum Instituts anbefalinger til botilbud ved mistænkt eller påvist COVID-
19 hos borger
For borgere, der lever i gadehjemløshed, er det vigtigt, at der er en hyppig kontakt fra
opsøgende medarbejdere. Den opsøgende indsats skal sikre, at borgerne kan få den
nødvendige hjælp ved eventuel smitte.
Læs Sundhedsstyrelsens notat om håndtering af personer, som er smittede med
COVID-19, og som udskrives til eget hjem, hjemmepleje, plejebolig, plejecenter,
midlertidig plads, botilbud eller anden kommunal hjælp
Trivsel og tryghed
Borgere i misbrug, i hjemløshed og på boformer har ofte ikke deres egen faste base
eller mulighed for at trække sig tilbage og efterleve myndighedernes anbefalinger om
at blive hjemme.
Det anbefales, at der etableres en tillidsfuld kontakt til opsøgende medarbejdere, så
det er muligt at håndtere eventuel mistanke om smitte på en tryg måde for borgeren.
På boformer er det vigtigt, at der skabes et miljø, hvor der både er tryghed og den
nødvendige afstand mellem borgerne, så de oplever, at de både kan være i tæt
kontakt med medarbejderne og være i tilbuddet.
På boformer og andre sociale tilbud minimeres smittespredning ved eksempelvis at
tilrettelægge spisning og øvrige fællesaktiviteter forskudt, så antallet af borgere i
spisesal/opholdsrum på samme tid mindskes. Understøt i stedet borgerne i at være
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-20 fra Værestedet Perronen v/Klavs Lauritzen om langsom åbning af væresteder for socialt udsatte, til social- og indenrigsministeren
Side 23
sammen på andre måder, fx ved at ringe sammen, over Skype eller via sociale
medier.
Borgere i gadehjemløshed eller i misbrug finder ofte sammen i større eller mindre
grupper. Det er deres netværk, og det er med til at skabe tryghed og sikkerhed, når de
opholder sig på gaden, at de ikke er alene.
Det anbefales at understøtte at grupperne er mindre, og at der er afstand mellem de
enkelte borgere.
Vær konkret - vær tolk
Nyhedsstrømmen er stor, så det er vigtigt, at medarbejdere fortæller, hvad
informationerne konkret betyder for den enkelte borger.
Det anbefales, at medarbejdere konkretiserer, oversætter og sorterer de mange
informationer, da situationen kan være overvældende og vække bekymring for
borgere, der ikke nødvendigvis har andre at dele deres bekymringer med.
Medarbejdere kan bidrage til øget trivsel og tryghed ved at fremstå rolige og ved at
lytte til borgernes tanker og bekymringer. De kan også hjælpe borgerne med at forstå
den nye situation og med at oversætte informationer, der kommer fra fx nyhedsmedier
og myndigheder, men også fra fx sociale medier, hvor informationers kvalitet kan
variere.