Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2207614_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Christiansborg
10. juni 2020
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 479 (alm.
del) af 13. maj 2020 stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål
I forlængelse af svar på spørgsmål nr. 400 (SOU - alm. del) bedes ministeren kom-
mentere problemstillingen, som den fremgår af borgerhenvendelsen, jf. bilag 248
(fortroligt) omhandlende forældre til handicappede børns problemer med at vare-
tage børnenes interesser ift. digitale løsninger, når børnene ikke selv er i stand til
det eller kan afgive fuldmagt, og vil ministeren oplyse, hvordan reglerne kan tilpas-
ses denne gruppe børn, og om ministeren vil være indstillet på at foretage de nød-
vendige ændringer?
Svar
Jeg har bedt Digitaliseringsstyrelsen, som er ansvarlig myndighed for offentlig di-
gital post og den fællesoffentlige digitale fuldmagtsløsning, om at forholde sig til
mulige løsninger i henhold til den gældende lovgivning på området. Digitalise-
ringsstyrelsen har oplyst følgende:
”Som
det følger af
Lov om Offentlig Digital Post,
skal personer, der er 15 år eller der-
over, og som har bopæl eller fast ophold i Danmark, tilsluttes Digital Post, med-
mindre personen fritages for obligatorisk tilslutning, jf.
§ 5, stk. 1 og 3 (§ 3, stk. 1).
De breve, som sendes til 15-18-årige via Digital Post, er af samme karakter som
de breve, der tidligere blev sendt i fysisk form.
Som det fremgår af
svar på spørgsmål nr. 400 (SOU - alm. del)
er det muligt for kom-
munalbestyrelsen at fritage personer med varig svækkelse eller lignende tilstand
for tilslutning til Offentlig Digital Post uden personligt fremmøde eller afgivelse af
fuldmagt,
jf. § 5, stk. 4 i Bekendtgørelse om fritagelse af fysiske personer fra tilslutning til Of-
fentlig Digital Post m.v.
Disse retningslinjer har Digitaliseringsstyrelsen og KL i for-
længelse af svaret indskærpet over for kommunerne.
Denne mulighed løser dog ikke fuldt ud den problemstilling, som rejses i borger-
henvendelsen, hvor forældre til handicappede børn ønsker at varetage interesserne
digitalt på vegne af deres børn i alderen 15-18 år, men som følge af børnenes situ-
ation ikke kan få den nødvendige fuldmagt fra børnene.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 479: Spm. om ministerens kommentar til problemstillingen, som den fremgår af borgerhenvendelsen, jf. bilag 248 (fortroligt) omhandlende forældre til handicappede børns problemer med at varetage børnenes interesser ift. digitale løsninger, når børnene ikke selv er i stand til det eller kan afgive fuldmagt, til finansministeren
Side 2 af 3
Når børn fylder 15 år, bliver de økonomisk myndige, og kan derfor handle på
egen hånd, herunder indgå en NemID-aftale. Borgere under 18 år får dog et sær-
ligt certifikat, der blandt andet medfører, at deres NemID ikke kan anvendes til at
indgå aftaler med samme retslige virkning som NemID til personer over 18 år, fx
kan borgere under 18 år ikke anvende NemID til at stifte gæld.
Rettighederne for børn, herunder også unge i aldersgruppen 15
18 år, er blandt
andet
nedfæstet i FN’s Børnekonvention, der udtrykker vigtigheden af børnenes
privatlivsbeskyttelse.
For så vidt angår muligheden for at varetage andres interesser digitalt er det, som
tidligere oplyst i
svar på spørgsmål nr. 400 (SOU - alm. del),
muligt for borgere fra de
er fyldt 15 år at lade sig partsrepræsentere på de digitale selvbetjeningsløsninger
ved brug af den fællesoffentlige digitale fuldmagtsløsning. Det er denne løsning,
som Digitaliseringsstyrelsen forvalter adgangen til på vegne en lang række myndig-
heder på tværs af den offentlige sektor fra ansøgning om boligstøtte og SU til ad-
gang til medicinkort.
Såfremt en fuldmagtshaver anmoder om digital fuldmagt, skal fuldmagtsgiver un-
derskrive et fysisk anmodningsbrev. Hvis dette ikke er muligt, fx på grund af syg-
dom, kan Digitaliseringsstyrelsen ikke med rette oprette en digital fuldmagt. Dette
er grundet i, at det er de enkelte myndigheder, der træffer afgørelse om partsre-
præsentation for deres respektive områder baseret på en vurdering af den doku-
mentation, de får tilsendt. Det eneste tilfælde, hvor Digitaliseringsstyrelsen allige-
vel kan oprette digital fuldmagt er, såfremt en værge med fuldt værgemål ønsker at
oprette digital fuldmagt.
Efter forældreansvarslovens § 2 skal forældremyndighedsindehaver for et barn
drage omsorg og kan træffe afgørelse om dets personlige forhold ud fra barnets
interesse og behov. Forældremyndighedsindehaver, der er barnets værge, kan såle-
des træffe beslutning på barnets vegne, indtil det fylder 18 år.
De beføjelser, som følger af forældreansvarslovens § 2, kan fraviges i sektorlov-
givningen. Da der på forskellige lovgivningsområder, fx inden for sundhedslovgiv-
ningen, er sket en fravigelse af forældreansvarslovens § 2 om forældremyndig-
hedsindehaverens beslutningsbeføjelser, er det ikke muligt for Digitaliseringssty-
relsen at give forældre til unge i aldersgruppen 15
18 år en generel adgang til be-
tjene de digitale selvbetjeningsløsninger. Det er dog muligt for forældremyndig-
hedsindehaver at tage kontakt til de enkelte, relevante myndigheder, der udbyder
de specifikke digitale løsninger, med henblik på at få tildelt en digital fuldmagt
særskilt hos de enkelte myndigheder. Det vil således gøre sig gældende for rele-
vante løsninger frem til barnet fylder 18 år, hvor der efter ansøgning kan etableres
værgemål. Med afsæt i etableringen af fuldt værgemål, kan værger med fuldt vær-
gemål søge om fuldmagt via den digitale fuldmagtsløsning med forankring i vær-
gemålslovgivningen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 479: Spm. om ministerens kommentar til problemstillingen, som den fremgår af borgerhenvendelsen, jf. bilag 248 (fortroligt) omhandlende forældre til handicappede børns problemer med at varetage børnenes interesser ift. digitale løsninger, når børnene ikke selv er i stand til det eller kan afgive fuldmagt, til finansministeren
Side 3 af 3
Digitaliseringsstyrelsen har noteret sig nærværende problemstilling, der gør sig
gældende for forældre til unge i aldersgruppen 15
18 år med en funktionsned-
sættelse, der ikke muliggør tildeling af en digital fuldmagt på tværs af de løsninger
der i dag er knyttet til den fællesoffentlige digitale fuldmagtsløsning.
Digitaliseringsstyrelsen vil i samarbejde med relevante myndigheder undersøge-
muligheden for, at man med det rette dokumentationskrav kan finde hjemmel-
grundlag for, at Digitaliseringsstyrelsen kan oprette digitale fuldmagter, for de ser-
vices som er omfattet af den digitale fuldmagtsløsning, til forældremyndigshaver
til unge med funktionsnedsættelse i alderen 15 - 18 år.
Såfremt der ikke findes en løsning med afsæt i den eksisterende lovgivning, vil Di-
gitaliseringsstyrelsen undersøge, hvilke ændringer der i givet fald vil være behov
for i lovgivningen, såfremt man skal tilgodese den specifikke gruppe borgere, der
er underlagt nærværende problemstilling.”
På baggrund af ovenstående oplysninger fra Digitaliseringsstyrelsen er det klart for
mig, at de problemer, som denne gruppe forældre og børn oplever, bør løses.
Jeg har derfor bedt styrelsen undersøge mulige løsninger i henhold til den eksiste-
rende lovgivning.
Såfremt det ikke viser sig muligt at understøtte en løsning i den nuværende lovgiv-
ning, vil jeg bede Digitaliseringsstyrelsen, i samarbejde med de relevante ressort-
ministerier, om at undersøge relevante regelændringer, der kan tilgodese forældre-
myndighedsindehaver til unge med funktionsnedsættelse i aldersgruppen 15-18 år
i henhold til de offentlige digitale services.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister