Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-4902
Doknr.
248676
Dato
20-05-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 6. maj 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 471 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 471:
”Vil
ministeren oplyse effekten for hver kommune af udligningsreformen i 2020, men
hvor sammenligningsgrundlaget er den faktiske tilskudsudmelding 2020?”
Svar:
Regeringen og Venstre, Radikale Venstre, SF og Alternativet har den 6. maj 2020 ind-
gået
Aftale om reform af det kommunale tilskuds- og udligningssystem.
Aftaleparterne er enige om et nyt og bedre udligningssystem, som kan skabe stabilitet
og forudsigelighed om de økonomiske rammer for kommunerne.
Med aftalen skabes forudsætningerne for et Danmark i bedre balance. Aftalen skaber
grundlaget for et mere robust udligningssystem, hvor en række kendte problemer lø-
ses, samt et udligningssystem, der får Danmark til at hænge bedre sammen.
Det er aftalt, at udligningsreformen får virkning fra og med udmeldingen af tilskud og
udligning til kommunerne for 2021.
De beregnede virkninger af udligningsreformen fremgår af vedlagte
bilag 1.
Der er i beregningen af virkningerne af udligningsreformen taget udgangspunkt i ud-
meldingen af tilskud og udligning for 2020 med enkelte korrektioner. Det gælder sær-
ligt, at ændringerne sammenholdes med en basisopgørelse, hvor der er anvendt et tre-
årigt gennemsnit for kriteriet for fald i befolkningstallet og vægten på henholdsvis det
socioøkonomiske og demografiske udgiftsbehov er fastsat svarende til et 2021-scenarie
efter gældende regler. Vægten på det socioøkonomiske udgiftsbehov er i 2021 0,25
procentpoint højere end i 2020 efter gældende regler. Det vurderes, at forskellen i
vægten på det socioøkonomiske udgiftsbehov på 0,25 procentpoint i 2020 og 2021 har
meget beskeden betydning for beregningen af virkningerne af udspillet. Endelig er
virkningen af at afskaffe særtilskud fordelt efter ansøgning efter udligningslovens § 19
(hovedstadspuljen), som omlægges til et nyt tilskud til udsatte hovedstadskommuner,
beregnet som et treårigt gennemsnit, da tilskudsbeløbene ændrer sig for de enkelte
kommuner fra år til år.
I
bilag 2
illustreres den isolerede betydning af de enkelte korrektioner.
Det skal bemærkes, at der med udligningsreformen ikke er foreslået ændringer i de
nuværende overgangsordninger for 2019-2020 for kommuner, som har haft et tab dels
som følge af revisionen af Danmarks Statistiks Uddannelsesstatistik, dels som følge af