Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-4902
Doknr.
248676
Dato
20-05-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 6. maj 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 472 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 472:
”Vil
ministeren oplyse det samlede udligning og tilskud for hver kommune i 2020 med
det aftalte udligningssystem? Til sammenligning bedes i en anden kolonne anføres det
samlede udligning og tilskud for hver kommune ifølge den faktiske tilskudsudmelding
for 2020.”
Svar:
Som det fremgår af svaret på SOU alm. del
–
spm. 471, er udligningsreformens virk-
ning beregnet med udgangspunkt i udmeldingen af tilskud og udligning til kommu-
nerne for 2020 med få korrektioner.
Der er i vedlagte
bilag 1
vist de faktiske udmeldte tilskuds- og udligningsbeløb for
2020 fordelt på landets kommuner.
Det er vurderingen, at en direkte sammenligning af den faktiske udmelding for 2020
med udligningsreformens tilskuds-og udligningsbeløb ikke vil give et retvisende bil-
lede.
Det skal her særligt bemærkes, at tilbagegangskriteriet igennem de senere år har været
ustabilt og for flere kommuner givet utilsigtede udsving i udligningen. Det er baggrun-
den for, at reformens virkning er beregnet med et udgangspunkt, hvor der er taget et
treårigt gennemsnit for tilbagegangskriteriet. Endvidere er vægten på det socioøkono-
miske udgiftsbehov 0,25 procentpoint højere i 2021, hvor reformen skal træde i kraft,
end i 2020 efter gældende regler. Endelig er afskaffelsen af hovedstadspuljen, som
med reformen omlægges til et nyt tilskud til udsatte hovedstadskommuner, indregnet
som et treårigt gennemsnit.
Det skal også bemærkes, at udligningsreformen indeholder en særlig kompensations-
ordning, som er beregnet med udgangspunkt i udmeldingen fra 2020 inkl. de omtalte
korrektioner.
Det skal endelig bemærkes, at der i udmeldingen for 2020 indgår tilskud, som har en
foreløbig karakter, herunder udløber to overgangsordninger for tab på henholdsvis re-
vision af Danmarks Statistiks Uddannelsesstatistik og justering af det aldersbestemte
udgiftsbehov, mens der med udligningsreformen er aftalt en toårig kompensationsord-
ning gældende for 2021 og 2022 for kommuner, som har haft et bagudrettet tab i ud-
ligningen som følge af en skævhed i Danmarks Statistiks Uddannelsesstatistik.