Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2195629_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-4902
Doknr.
248676
Dato
20-05-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 6. maj 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 471 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jette Gottlieb
(EL).
Spørgsmål nr. 471:
”Vil
ministeren oplyse effekten for hver kommune af udligningsreformen i 2020, men
hvor sammenligningsgrundlaget er den faktiske tilskudsudmelding 2020?”
Svar:
Regeringen og Venstre, Radikale Venstre, SF og Alternativet har den 6. maj 2020
indgået
Aftale om reform af det kommunale tilskuds- og udligningssystem.
Aftaleparterne er enige om et nyt og bedre udligningssystem, som kan skabe stabilitet
og forudsigelighed om de økonomiske rammer for kommunerne.
Med aftalen skabes forudsætningerne for et Danmark i bedre balance. Aftalen skaber
grundlaget for et mere robust udligningssystem, hvor en række kendte problemer
løses, samt et udligningssystem, der får Danmark til at hænge bedre sammen.
Det er aftalt, at udligningsreformen får virkning fra og med udmeldingen af tilskud og
udligning til kommunerne for 2021.
De beregnede virkninger af udligningsreformen fremgår af vedlagte
bilag 1.
Der er i beregningen af virkningerne af udligningsreformen taget udgangspunkt i ud-
meldingen af tilskud og udligning for 2020 med enkelte korrektioner. Det gælder
særligt, at ændringerne sammenholdes med en basisopgørelse, hvor der er anvendt et
treårigt gennemsnit for kriteriet for fald i befolkningstallet og vægten på henholdsvis
det socioøkonomiske og demografiske udgiftsbehov er fastsat svarende til et 2021-
scenarie efter gældende regler. Vægten på det socioøkonomiske udgiftsbehov er i 2021
0,25 procentpoint højere end i 2020 efter gældende regler. Det vurderes, at forskellen
i vægten på det socioøkonomiske udgiftsbehov på 0,25 procentpoint i 2020 og 2021
har meget beskeden betydning for beregningen af virkningerne af udspillet. Endelig er
virkningen af at afskaffe særtilskud fordelt efter ansøgning efter udligningslovens § 19
(hovedstadspuljen), som omlægges til et nyt tilskud til udsatte hovedstadskommuner,
beregnet som et treårigt gennemsnit, da tilskudsbeløbene ændrer sig for de enkelte
kommuner fra år til år.
I
bilag 2
illustreres den isolerede betydning af de enkelte korrektioner.
Det skal bemærkes, at der med udligningsreformen ikke er foreslået ændringer i de
nuværende overgangsordninger for 2019-2020 for kommuner, som har haft et tab dels
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 471: MFU spm. om ministeren kan oplyse effekten for hver kommune af udligningsreformen i 2020, til social- og indenrigsministeren
2195629_0002.png
som følge af revisionen af Danmarks Statistiks Uddannelsesstatistik, dels som følge af
ændringer i det aldersbetingede udgiftsbehov. Derfor er udløbet af ordningerne ikke
medregnet som en virkning af reformen.
Det skal også bemærkes, at datagrundlaget for beregningen af tilskud og udligning vil
blive opdateret til brug for udmeldingen af tilskud og udligning for 2021, som vil ske
seneste 1. juli 2020.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1. Reform af det kommunale tilskuds- og udligningssystem
Bilag 2. Korrektioner i udgangspunktet for vurderingen af udligningsreformens
virkninger
2