Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2191197_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Til alle kommunalbestyrelser
Dato: 12-05-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPCHS
Sagsnr.: 2005489
Dok. nr.: 1199225
Vedr. aftale om initiativer for svækkede ældre i forbindelse
med COVID-19
Vi står alle med et fælles ansvar for at sikre, at de mest udsatte grupper i vores
samfund kommer bedst muligt igennem den nuværende krise med COVID-19. Det
gælder bl.a. vores svækkede ældre, som er særligt sårbare overfor COVID-19, og som
i takt med, at krisen med COVID-19 trækker ud, også risikerer at blive ramt af
ensomhed og dårlig mental trivsel. Det gælder især beboere på plejehjem, som for
øjeblikket er underlagt besøgsrestriktioner, samt hjemmeboende svækkede ældre,
der under den nuværende situation med COVID-19 er isoleret fra omverdenen.
Regeringen har derfor sammen med et bredt flertal af Folketinget den 1. maj 2020
indgået
Aftale om initiativer for svækkede ældre i forbindelse med COVID-19.
Med
aftalen afsættes i alt 165 mio. kr. til initiativer, der dels skal mindske udfordringerne
for de mest udsatte og sårbare ældre i den kommende tid, og dels skal støtte øvrige
ældre, som under COVID-19 har valgt at isolere sig fra samfundslivet.
./.
Aftalen, som er vedlagt og også kan ses her:
"Aftale om initiativer for svækkede ældre
i forbindelse med COVID-19"
, indeholder 3 spor med følgende elementer:
Midler til nye løsninger for genoptagelse af besøg og fastholdelse af social
kontakt med beboere på plejehjem under COVID-19 (100 mio. kr. i
særtilskud til kommunerne.)
Støtte til rådgivning målrettet ældre, herunder borgere med demens og
deres pårørende (6 mio. kr. til Ældre Sagen og Alzheimerforeningen til
oplysning og individuel rådgivning til svækkede ældre og deres pårørende).
Driftstilskud til Ældretelefonen (4 mio. kr. til Ældre Sagen, til rådgivning,
forebyggelse af ensomhed m.v.).
Tilskud til aflastende aktiviteter for pårørende, der passer en
hjemmeboende med demens, samt pårørende til plejehjemsbeboere med
demens (30 mio. kr. til pulje).
Kommunerne skal tilbyde berørte borgere, som midlertidig har fået
begrænset deres hjælp til rengøring, en grundig rengøring.
Etablering af partnerskab på ældreområdet under COVID-19 mod ensomhed
(0,3 mio. kr. til facilitering).
Særlige åbningstider for lokale fritidsaktiviteter, så kommunerne efter en
genåbning får mulighed for at åbne kommunale fritidsaktiviteter på en
måde, hvor adgang for ældre borgere tænkes ind som en specifik prioritet
(14,7 mio. kr. i særtilskud til kommunerne).
Kulturaktiviteter målrettet ældre på plejehjem og hjemmeboende ældre (10
mio. kr. til pulje).
Derudover har vi i forlængelse af aftalen om udvidelse af den første fase af en
kontrolleret genåbning fået etableret et sektorpartnerskab for genåbning af
plejesektoren, så der kan skabes en fælles forståelse om en ansvarlig genåbning i
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at flere kommuner har skåret i hjælpen til de ældre, til sundheds- og ældreministeren
sektoren, sådan at de enkelte plejehjem er velforberedte på en kontrolleret og
forsigtig genåbning.
Af kommunerettede initiativer vil jeg gerne gøre særligt opmærksom på følgende
initiativer:
100 mio. kr. til nye lokale løsninger for genoptagelse af besøg og
fastholdelse af social kontakt med beboere på plejehjem under
COVID-19:
Regeringen har sammen med aftaleparterne besluttet at afsætte 100 mio. kr. i 2020
til nye lokale løsninger for fastholdelse af social kontakt med beboere på plejehjem,
herunder beboere med demens, under den nuværende situation med
besøgsrestriktioner på plejehjem. Det kan fx være opsætning af og indretning af
besøgspavilloner, udestuer eller lignende tiltag, der gør besøg på udearealer hos ikke-
smittede beboere muligt under nødvendig hensyntagen til sundhedsfaglig sikkerhed
for alle.
Midlerne udmøntes til kommunerne over bloktilskuddet som et særtilskud i 2020 på
baggrund af nøglen i tilskuds- og udligningssystemet for udgiftsbehovet på
ældreområdet. Det følger af aftalen, at kommunerne skal sørge for, at beboere på
alle plejehjem i kommunen
både offentlige og private
får glæde af midlerne.
Udgangspunktet for aftalen er, at kommunerne skal sikre, at alle beboere får
mulighed for at kunne modtage besøg fra sine pårørende på udendørsarealer i
overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens kommende retningslinjer for besøg på
plejehjem, med mindre helt særlige forhold taler imod. Hertil får kommunerne
mulighed for at prioritere midler til, at pårørende til ældre på plejehjem og ældre i
eget hjem får mulighed for at tilgå mundbind og andre relevante værnemidler.
Det følger af den politiske aftale, at alle kommuner med udgangen af 2020 skal
indsende en redegørelse til Sundheds- og Ældreministeriet med angivelse af, hvad
midlerne er brugt til. Nærmere oplysninger om krav til kommunernes redegørelser
udsendes senere.
Øget aktivitet på serviceområdet
tilbagevenden til normalt niveau,
herunder tilbud om grundig rengøring til berørte borgere
I forbindelse med COVID-19-udbruddet har kommunerne med bekendtgørelse om
begrænsning af rettigheder på sundheds- og ældreområdet fået mulighed for
midlertidigt at fravige deres forpligtelser efter serviceloven, såfremt det er
nødvendigt for at kunne prioritere pleje- og personalekapacitet i forbindelse med
håndtering af COVID-19. Hvis betingelserne i bekendtgørelsen er opfyldt, har
kommunerne mulighed for midlertidigt at begrænse hjælp til fx rengøring, hjælp til
personlig pleje, fx bad (servicelovens § 83) samt støtte og aflastning til pårørende
(servicelovens § 84).
Et flertal af kommunerne har valgt at gøre brug af bekendtgørelsens muligheder for
at begrænse hjælpen midlertidigt. I takt med, at den ekstraordinære situation med
COVID-19 trækker ud, kan kommunernes begrænsninger af hjælp og støtte til svæk-
kede ældre og deres pårørende risikere at få alvorlige, uhensigtsmæssige og proble-
matiske følger for den samlede situation for både de ældre og deres pårørende, som
er ramt af begrænsninger i hjælpen.
Regeringen og de øvrige aftaleparter har derfor i aftalen indskærpet vigtigheden af,
at serviceniveauet på ældreområdet skal prioriteres højt og tilbage til normalt niveau
Side 2
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at flere kommuner har skåret i hjælpen til de ældre, til sundheds- og ældreministeren
2191197_0003.png
i takt med, at samfundet generelt genåbner. Dette skal også ses i sammenhæng med,
at den midlertidige bekendtgørelse kun har virkning frem til den 1. juli 2020 og deref-
ter ophæves.
I tilknytning hertil vil jeg derfor gerne opfordre kommunerne til at påbegynde overve-
jelser om, hvordan man lokalt vil sikre genetablering af den nødvendige hjælp til de
ældre, som midlertidigt har måtte leve uden eller med kun begrænset hjælp. Jeg vil
samtidig fremhæve vigtigheden af, at kommunerne er opmærksomme på, at perio-
den med begrænsninger i hjælpen kan have efterladt et efterslæb særligt i forhold til
rengøring, og at kommunerne derfor skal tilbyde berørte borgere en grundig rengø-
ring efter en lang periode uden rengøring.
Jeg kan den forbindelse henvise til regeringens aftale med KL af 26. marts 2020 om
Tiltag vedr. kommunernes økonomi i lyset af COVID-19, hvor regeringen har givet
tilsagn om, at den vil sikre, at de nødvendige ressourcer til at finansiere COVID-19-
relaterede indsatser i 2020 er tilstede. Dette kan fx være en grundig rengøring, jf
ovenfor. Dette har Folketinget bakket op om via Aktstykke om aftale om tiltag vedr.
kommunernes økonomi som følge af COVID-19. Dermed vil regeringen sikre, at
ekstraordinære kommunale udgifter til COVID-19-relaterede tiltag ikke fortrænger
øvrige udgifter til borgernær velfærd.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 3
3