Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2190050_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 4137
Doknr.
243464
Dato
13-05-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 15. april 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 436 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Stén Knuth (V).
Spørgsmål nr. 436:
”Er ministeren enig
i, at Tilbudsportalen skal være opdateret, og at der skal føres en
løbende revision af området, da kommunerne er afhængige af Tilbudsportalens lødig-
hed?”
Svar:
Tilbudsportalen har bl.a. til formål at sikre sammenlignelige og gennemskuelige op-
lysninger om de registrerede tilbud og plejefamilier, herunder om tilbuddenes og ple-
jefamiliernes målgrupper, metoder, økonomi, resultater samt om tilsynet dermed.
Portalen skal styrke kommunernes grundlag for valg af effektive tilbud til den enkelte
borger.
Jeg er helt enig i, at Tilbudsportalen skal være opdateret, så kommunerne har det
bedst mulige grundlag for valg af tilbud til den enkelte borger med henblik på at yde
den bedst mulige hjælp og støtte.
For at sikre at Tilbudsportalens oplysninger er opdaterede, stilles der i bekendtgørelse
om Tilbudsportalen krav om, at socialtilsynet, kommunalbestyrelser og regionsråd
påser, at de indberettede og offentliggjorte oplysninger om det enkelte tilbud er i over-
ensstemmelse med de faktiske forhold.
Der stilles endvidere i bekendtgørelsen krav om, at tilbud, socialtilsynet, kommunal-
bestyrelser og regionsråd minimum én gang årligt indberetter ændringer af oplysnin-
ger på Tilbudsportalen om allerede eksisterende tilbud, og ændringer i oplysninger om
et tilbuds tilbudstype, målgruppe, antal pladser, ydelser og adresse skal indberettes
straks.
Derudover fører Socialstyrelsen stikprøvekontrol med, at oplysningerne i Tilbudspor-
talen svarer til de faktiske forhold i tilbuddene.
Med venlig hilsen
Astrid Krag