Enhed
Forvaltningsjura
Sagsbehandler
Hanna Kirstine
Ege
Koordineret med
Demokrati
Sagsnr.
2020 - 3763
Doknr.
232014
Dato
21-04-2020
Redegørelse for udtalelse af 31. oktober 2019 vedr.
kommunalt samarbejde om madproduktion
Social- og Indenrigsministeriet afgav den 31. oktober 2019 som øverste kommunale
tilsynsmyndighed en udtalelse vedrørende lovligheden af et kommunalt samarbejde
om madproduktion.
Jeg kan oplyse følgende om Social- og Indenrigsministeriets udtalelse om ministeriets
retsopfattelse i sagen:
Det omhandlede samarbejde indebar bl.a., at Randers Kommune producerede mad til
brug for løsning af madserviceopgaver efter servicelovens § 83 i Norddjurs Kommune
og Randers Kommune, samt at Norddjurs Kommune stod for den overordnede
organisering og styring af udbringningen af mad samt for indkøb af biler til brug for
levering af maden i begge kommuner.
Social- og Indenrigsministeriet udtalte, at spørgsmålet om, hvorvidt kommunerne
lovligt kunne indgå det omhandlede samarbejde, ikke var reguleret i den skrevne
lovgivning. Social- og Indenrigsministeriet fandt således, at serviceloven hverken
indeholdt hjemmel til eller var til hinder for samarbejdet. Endvidere udtalte
ministeriet, at værdien af opgaveudførelsen i samarbejdet oversteg tærskelværdien i
lov om kommuners og regioners udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder
og kommuners og regioners deltagelse i selskaber. Denne lov viger imidlertid, hvis der
er hjemmel til opgavevaretagelsen i anden skreven eller uskreven lovgivning, herunder
kommunalfuldmagtsregler. Social- og Indenrigsministeriet lagde endvidere til grund,
at udbudsloven alene er en procedurelov og ikke en lov, der selvstændigt kan give
hjemmel til, f.eks. et kommunalt samarbejde. Det forhold, at Klagenævnet for Udbud
havde fundet, at der var tale om et samarbejde efter udbudslovens § 15 med den
konsekvens, at aftalen kunne indgås uden forudgående udbud, indebar derfor ikke, at
der var hjemmel i udbudsloven til samarbejdet.
Social- og Indenrigsministeriet udtalte endvidere, at det omhandlede samarbejde ikke
indebar, at de to kommuner afgav beføjelser med den konsekvens, at samarbejdet var
omfattet af § 60 i den kommunale styrelseslov. Ministeriet lagde herved navnlig vægt
på, at der ikke blev etableret noget ejerfællesskab mellem de to kommuner om fast
ejendom eller løsøre, at ingen af kommunalbestyrelserne havde afgivet beføjelser for
så vidt angår fastsættelse af krav til pris eller kvalitet af den leverede ydelse, at den
nedsatte styregruppe ikke var tillagt selvstændige beføjelser, herunder med hensyn til
økonomien i samarbejdet eller med hensyn til ansættelse og ledelse af kommunens
medarbejdere, og at sådanne beføjelser heller ikke var overdraget mellem
kommunerne, samt at samarbejdet kunne opsiges med 10 måneders varsel, således at