Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2179400_0001.png
Enhed
Forvaltningsjura
Sagsbehandler
Hanna Kirstine
Ege
Koordineret med
Demokrati
Sagsnr.
2020 - 3763
Doknr.
232014
Dato
21-04-2020
Redegørelse for udtalelse af 31. oktober 2019 vedr.
kommunalt samarbejde om madproduktion
Social- og Indenrigsministeriet afgav den 31. oktober 2019 som øverste kommunale
tilsynsmyndighed en udtalelse vedrørende lovligheden af et kommunalt samarbejde
om madproduktion.
Jeg kan oplyse følgende om Social- og Indenrigsministeriets udtalelse om ministeriets
retsopfattelse i sagen:
Det omhandlede samarbejde indebar bl.a., at Randers Kommune producerede mad til
brug for løsning af madserviceopgaver efter servicelovens § 83 i Norddjurs Kommune
og Randers Kommune, samt at Norddjurs Kommune stod for den overordnede
organisering og styring af udbringningen af mad samt for indkøb af biler til brug for
levering af maden i begge kommuner.
Social- og Indenrigsministeriet udtalte, at spørgsmålet om, hvorvidt kommunerne
lovligt kunne indgå det omhandlede samarbejde, ikke var reguleret i den skrevne
lovgivning. Social- og Indenrigsministeriet fandt således, at serviceloven hverken
indeholdt hjemmel til eller var til hinder for samarbejdet. Endvidere udtalte
ministeriet, at værdien af opgaveudførelsen i samarbejdet oversteg tærskelværdien i
lov om kommuners og regioners udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder
og kommuners og regioners deltagelse i selskaber. Denne lov viger imidlertid, hvis der
er hjemmel til opgavevaretagelsen i anden skreven eller uskreven lovgivning, herunder
kommunalfuldmagtsregler. Social- og Indenrigsministeriet lagde endvidere til grund,
at udbudsloven alene er en procedurelov og ikke en lov, der selvstændigt kan give
hjemmel til, f.eks. et kommunalt samarbejde. Det forhold, at Klagenævnet for Udbud
havde fundet, at der var tale om et samarbejde efter udbudslovens § 15 med den
konsekvens, at aftalen kunne indgås uden forudgående udbud, indebar derfor ikke, at
der var hjemmel i udbudsloven til samarbejdet.
Social- og Indenrigsministeriet udtalte endvidere, at det omhandlede samarbejde ikke
indebar, at de to kommuner afgav beføjelser med den konsekvens, at samarbejdet var
omfattet af § 60 i den kommunale styrelseslov. Ministeriet lagde herved navnlig vægt
på, at der ikke blev etableret noget ejerfællesskab mellem de to kommuner om fast
ejendom eller løsøre, at ingen af kommunalbestyrelserne havde afgivet beføjelser for
så vidt angår fastsættelse af krav til pris eller kvalitet af den leverede ydelse, at den
nedsatte styregruppe ikke var tillagt selvstændige beføjelser, herunder med hensyn til
økonomien i samarbejdet eller med hensyn til ansættelse og ledelse af kommunens
medarbejdere, og at sådanne beføjelser heller ikke var overdraget mellem
kommunerne, samt at samarbejdet kunne opsiges med 10 måneders varsel, således at
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministeren kan redegøre for Social- og Indenrigsministeriets afgørelse om, at der ikke er lovhjemmel til det tværkommunale samarbejde om madudlevering til ældre, til social- og indenrigsministeren
2179400_0002.png
ingen af kommunerne var økonomisk bundet til den indgåede aftale ud over denne
periode.
Da spørgsmålet om samarbejdets lovlighed ikke var reguleret i den skrevne lovgivning,
skulle spørgsmålet vurderes ud fra almindelige kommunalretlige grundsætninger om
kommuners opgavevaretagelse
de såkaldte kommunalfuldmagtsregler.
Det var ministeriets opfattelse, at de opgaver, som kommunerne udførte for hinanden
i samarbejdet, var erhvervsvirksomhed. Efter kommunalfuldmagtsregler gælder der et
grundlæggende forbud mod erhvervsvirksomhed. Dog antages modstående hensyn at
begrunde bl.a., at kommuner som modifikation til udgangspunktet kan producere til
eget brug. Som modifikation til udgangspunktet kan kommuner endvidere under
nærmere betingelser sælge tilfældigt opstået overkapacitet. Det var imidlertid Social-
og Indenrigsministeriets opfattelse, at adgangen til at producere til eget brug ikke
giver hjemmel til at varetage opgaver for andre kommuner, og at der heller ikke var
tale om salg af tilfældigt opstået overkapacitet.
Ministeriet undersøgte herefter, om der var hjemmel til den omhandlede
erhvervsvirksomhed i kommunalfuldmagtsregler om samarbejde. Ministeriet fandt, at
den ulovbestemte adgang til at indgå betjeningsoverenskomster er begrænset til
aftaler om benyttelse af institutionspladser, materiel og maskinkapacitet og ikke
omfatter en situation, hvor en kommune producerer produkter, f.eks. mad, til en
anden kommune(s borgere). Ministeriet fandt endvidere, at samarbejdet ikke havde
hjemmel i kommuners adgang til at varetage opgaver i privatretlige
organisationsformer, idet samarbejdet alene var baseret på en konkret aftale mellem
to kommuner. Det var endvidere Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at
samarbejdet ikke var omfattet af adgangen til at indgå i uformelle samarbejder, idet
denne adgang ikke omfatter konkret opgaveløsning.
Ministeriet overvejede herefter, om der var en interesse i det omhandlede samarbejde
af en sådan styrke og karakter, at det kunne begrunde et gennembrud af
kommunalfuldmagtsreglernes grundlæggende forbud mod erhvervsvirksomhed.
Ministeriet anførte, at kommunalt samarbejde således kan medvirke til en både mere
økonomisk og bæredygtig kommunal opgavevaretagelse, ligesom det kan indebære en
øget kvalitet i opgavevaretagelsen til gavne for borgerne.
Disse hensyn kunne imidlertid efter ministeriets opfattelse ikke gennembryde det
grundlæggende forbud i kommunalfuldmagtsreglerne mod at udøve
erhvervsvirksomhed. Ministeriet lagde i den forbindelse vægt på, at samarbejdet ikke
som betjeningsoverenskomster har karakter af en historisk og i lovgivningen
anerkendt adgang for kommuner til at løse opgaver for hinanden på et forholdsvis
begrænset område, at samarbejdet i den konkrete sag ikke som de i tilsynspraksis
anerkendte privatretlige organisationsformer fungerer efter regelsæt, der nærmere er
reguleret i lovgivningen, samt at en anerkendelse af, at kommuner kunne indgå i
samarbejder som det omhandlede ikke ville kunne danne grundlag for en klart
afgrænset undtagelse til forbuddet mod at udøve erhvervsvirksomhed.
Ministeriet fandt på den baggrund, at Randers og Norddjurs Kommuner ikke havde
hjemmel i lovgivningen til det i sagen omhandlede samarbejde. Ministeriet anførte
derfor i sin udtalelse, at Randers Kommune og Norddjurs Kommune enten inden for
fire måneder fra udtalelsen skulle opsige samarbejdsaftalen om madproduktion med
det aftalte opsigelsesvarsel på 10 måneder, således at samarbejdsaftalen er bragt til
ophør senest den 31. december 2020, eller inden for samme frist, dvs. senest den 31.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministeren kan redegøre for Social- og Indenrigsministeriets afgørelse om, at der ikke er lovhjemmel til det tværkommunale samarbejde om madudlevering til ældre, til social- og indenrigsministeren
2179400_0003.png
december 2020, skal lovliggøre samarbejdet, dvs. i stedet organisere samarbejdet i
form af et kommunalt fællesskab efter § 60 i den kommunale styrelseslov eller i en
privatretlig organisationsform, f.eks. et aktieselskab.
3