Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 3721
Doknr.
231817
Dato
23-06-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 30. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 418 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares
endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF) og fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 418:
”Vil
ministeren, med eventuelt bidrag fra beskæftigelsesministeren, kommentere
henvendelsen af 27. marts 2020 fra en række socialøkonomiske virksomheder (SOU
Bilag 213, internt)?”
Svar:
Corona-krisen har medført svære vilkår for civilsamfundsorganisationer og
socialøkonomiske virksomheder, og i den konkrete henvendelse bliver der gjort
opmærksom på, at socialøkonomiske virksomheder risikerer at falde mellem to stole
ift. de hjælpepakker, der på tidspunktet for henvendelsen var indført. Der efterspørges
ligeledes en afklaring på, hvorvidt de forsat kan forvente takstbetaling fra
kommunerne.
Regeringen har sammen Folketingets partier igennem hele COVID-19-krisen haft for
øje at holde hånden under forskellige samfundssektorer. Det er de mange forskellige
hjælpepakker udtryk for.
På Social- og Indenrigsministeriets område blev der den 7. april 2020 indgået en bred
politisk aftale om en hjælpepakke til sociale organisationer. I den politiske aftale er der
enighed blandt partierne om at præcisere over for kommunerne, at en kommune, der
ønsker at blive ved med at betale til et tilbud, fordi den vil sikre tilbuddets overlevelse
på sigt af hensyn til fx kommunens forsyningsforpligtelse efter serviceloven, har den
mulighed efter de gældende regler. Kommunerne kan således fortsat betale
socialøkonomiske virksomheder, der driver tilbud efter servicelovens § § 103 og 104.
I aftalen af 7. april 2020 er der derudover afsat 50 mio. kr. i 2020 til en
kompensationspulje, som skal bidrage til at holde hånden under de frivillige sociale
civilsamfundsorganisationer, der driver sociale tilbud målrettet bl.a. sårbare børn,
udsatte voksne og mennesker med handicap. Der vil i udmøntningen indgå et hensyn
til socialøkonomiske virksomheder og genbrugsbutikker.
Med aftalen d. 7. april blev de to kompensationsordninger vedrørende løn og faste
omkostninger endvidere udvidet, så sociale foreninger kan få del i ordningerne uanset
niveauet for offentlig støtte. Det gælder fortsat, at foreningerne skal leve op til de
samme kriterier om anseelig påvirkning af deres kommercielle aktivitet, som det