Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2173588_0001.png
 
Folketi gets So ial‐ og I de rigsudvalg 
Hol ergsgade   
DK‐
 Kø e hav  K 
 
T +  
 
 
F +  
 
 
M su @su .dk  
W su .dk  
 
 
Dato:  ‐ ‐
 
E hed: NAERSOM 
Sags eh.: DEPISH 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
 
 
 
Folketi gets So ial‐ og I de rigsudvalg har de   .  arts stillet følge de spørgs ål 
r. 
  Al . del  til su dheds‐ og ældre i istere , so  her ed  esvares.  Spørgs‐
ålet er stillet efter ø ske fra Kari a Ads øl  DF . 
 
Spørgs ål  r. 
:  
”Er  i istere  e ig i, at hje
e oe de de e te  orgere, hører u der det der ka  
eteg es o  ”kritiske fu ktio er”  jf.  i istere s  ligt udse dte  eke dtgørelse o  
hå dteri g af COVID‐  på so ialo rådet , dvs. at de skal have de  hjælp, de har  e‐
hov for, heru der også aflast i g af pårøre de, og vil  i istere  desude   ekræfte, 
at såfre t de  de e te  orgers aflast i gsplads, daghje   . . er lukket  ed so  
følge af COVID‐ , ka   a   ruge  este
elser i servi elove  f.eks. o  so ialpæda‐
gogisk  ista d, ledsagerord i g, re gøri g, perso lig og praktisk hjælp  . .?” 
 
Svar: 
Su dhedsst relse  har  eskrevet, hvad der ka   eteg es so  kritiske fu ktio er i 
su dheds‐ og ældrepleje  u der COVID‐  i  otatet ”Hå dteri g af COVID‐ : Beskri‐
velse af kritiske fu ktio er i su dhedsvæse et u der COVID‐ ”, der ligger på Su d‐
hedsst relse s hje
eside.  
 
Su dhedsst relse  defi erer kritiske fu ktio er so  aktiviteter, der er  ødve dige 
for ”i  et delig grad at st rke, opretholde eller hi dre forværri g af et ko kret i di‐
vids su dhed, fu ktio s iveau, livskvalitet  .. ”. 
 
Su dhedsst relse  vurderer  l.a., at i dsatser i de  for pleje og o sorg på plejehje  
og ‐ e tre og i hje
epleje  ka   etragtes so  kritiske fu ktio er,  e  u derstre‐
ger sa tidig, at der altid skal foretages e  ko kret vurderi g af o  e  give   eha d‐
li g/plejeopgave  v. er kritisk. 
 
Vi står so   eke dt i e  helt ekstraordi ær situatio , hvor det desværre har vist sig 
ødve digt at fastsætte regler, der ka  fravige a de  lovgiv i g for at sikre de  ød‐
ve dige prioriteri ger på det ko
u ale su dheds‐, ældre og so ialo råde. So  det 
også fre går af Su dhedsst relse s  otat,  et der det, at det u der COVID‐ ‐epide‐
ie  ka   live  ødve digt at i dstille kritiske fu ktio er  idlertidigt af he s  til et 
ehov for at ku e  ri ge ressour er, heru der perso ale, ko pete er og  ateriel i 
a ve delse på a dre o råder af su dhedsvæse et. 
 
Af Beke
dtgørelse o   egræ s i g af rettigheder på su dheds‐ og ældreo rådet i 
for i delse  ed hå dteri g af COVID‐  fre
går hvilke regler o  ko
u ale pleje‐
til ud  v., der ka  fraviges  idlertidigt u der COVID‐  ‐ epide ie , heru der  u‐
lighed for fravigelse af regler o  afløs i g og aflast i g efter servi elove s §   og 
perso lig og praktisk hjælp efter servi elove s §  . 
 
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om, hvilke bestemmelser i serviceloven kommunerne kan anvende for at hjælpe demente og deres pårørende under COVID-19, til sundheds- og ældreministeren
 
Det er dog vigtigt at u derstrege, at ko
u e  altid skal foretage e  ko kret og i di‐
viduel vurderi g af de  e kelte  orgers særlige  ehov, i de  der træffes  eslut i g 
o  at redu ere eller udsk de hjælp eller til ud til  orgere  eller pårøre de. Det gælder 
også, selvo  vi står i e  ekstraordi ær situatio  pga. COVID‐ . 
 
Det er derfor ikke lovligt, hvis e  ko
u e træffer e  ge erel  eslut i g o , at alle 
odtagere af e  give  hjælp vil få helt eller delvist redu eret hjælpe . Det er hverke  
lovligt efter de gælde de regler i servi elove  eller  ed regler e i de   e  eke dtgø‐
relse.  
 
Det er fortsat ko
u e s a svar at tage vare på de svageste  orgere i sa fu det, 
heru der hje
e oe de  orgere  ed de e s og deres pårøre de, der er afhæ gige 
af hjælp. Der påhviler ko
u er e et særligt a svar for at sikre e  for øde  opfølg‐
i g på de  orgere, der har fået redu eret deres hjælp helt eller delvist.  
 
Ko
u e  har desude  pligt til lø e de at vurdere  ødve dighede  af de  eslut i ‐
ger og afgørelser, der er truffet i  edfør af  eke dtgørelse , ligeso  ko
u e  lø‐
e de  skal  vurdere,  o   eti gelser e  for  fora stalt i ger e  efter  eke dtgørelse  
fortsat er opf ldt. 
 
Det er A kest relse , der fører det overord et tils   ed, o  ko
u er e agerer i 
overe sste
else  ed regler e i servi elove  og  ed regler e i de   e 
eke dtgørelse. Både  orgere og i teresseorga isatio er ka  i d ri ge e  sag for 
A kest relse s Tils  vedrøre de overtrædelser af de  e  eke dtgørelser. 
 
Det skal u derstreges, at der er tale o   idlertidige fora stalt i ger, der skal op‐
høre, så s art det ikke læ gere er  ødve digt af he s  til at fore gge eller i d‐
e ud redelse af s gdo
e . Derfor følger regeri ge  lø e de situatio e . 
 
Det skal afslut i gsvist  e ærkes, at Su dhedsst relse  har e  lø e de dialog  ed 
åde ko
u er e og KL vedrøre de COVID‐   eredska  i ko
u er e, sa t  e‐
hovet for  atio ale ret i gsli jer eller ko
u ikatio  fra Su dhedsst relse s side i 
forhold til, at ko
u er e ka  l kkes  ed at hå dtere COVID‐ ‐epide ie . Det 
gælder f  e  eve tuel ekstraordi ær  elast i g af  åde det seku dære og pri ære 
su dhedsvæse  eller forskellige i dsatser i ko
u er e i forhold til pleje og hjælp til 
ældre og a dre grupper på so ialo rådet. 
 
 
 
 
 
Med ve lig hilse  
 
 
 
 
 
Mag us Heu i ke      /      Ida Stu e Holst 
Side 2