Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Dato: 02-04-2020
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPISH
Sagsnr.: 2004109
Dok. nr.: 1157168
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 27. marts stillet følgende spørgsmål
nr. 414 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 414:
”Er
ministeren enig i, at hjemmeboende demente borgere, hører under det der kan
betegnes
o ”kritiske fu ktio er” jf. i istere s yligt
udsendte bekendtgørelse om
håndtering af COVID-19 på socialområdet), dvs. at de skal have den hjælp, de har be-
hov for, herunder også aflastning af pårørende, og vil ministeren desuden bekræfte,
at såfremt den demente borgers aflastningsplads, daghjem m.m. er lukket ned som
følge af COVID-19, kan man bruge bestemmelser i serviceloven f.eks. om socialpæda-
gogisk bistand, ledsagerordning, rengøring, personlig og praktisk hjælp m.m.?”
Svar:
Sundhedsstyrelsen har beskrevet, hvad der kan betegnes som kritiske funktioner i
sundheds- og ældreplejen under COVID-19 i
otatet ”Håndtering
af COVID-19: Beskri-
velse af kritiske funktioner i sundhedsvæsenet under COVID-19”,
der ligger på Su d-
hedsstyrelsens hjemmeside.
Sundhedsstyrelsen definerer kritiske funktioner som aktiviteter, der er nødvendige
for
”i
betydelig grad at styrke, opretholde eller hindre forværring af et konkret indi-
vids sundhed,
fu ktio s iveau, livskvalitet .. ”.
Sundhedsstyrelsen vurderer bl.a., at indsatser inden for pleje og omsorg på plejehjem
og -centre og i hjemmeplejen kan betragtes som kritiske funktioner, men understre-
ger samtidig, at der altid skal foretages en konkret vurdering af om en given behand-
ling/plejeopgave mv. er kritisk.
Vi står som bekendt i en helt ekstraordinær situation, hvor det desværre har vist sig
nødvendigt at fastsætte regler, der kan fravige anden lovgivning for at sikre de nød-
vendige prioriteringer på det kommunale sundheds-, ældre og socialområde. Som det
også fremgår af Sundhedsstyrelsens notat, betyder det, at det under COVID-19-epide-
mien kan blive nødvendigt at indstille kritiske funktioner midlertidigt af hensyn til et
behov for at kunne bringe ressourcer, herunder personale, kompetencer og materiel i
anvendelse på andre områder af sundhedsvæsenet.
Af
Bekendtgørelse om begrænsning af rettigheder på sundheds- og ældreområdet i
forbindelse med håndtering af COVID-19
fremgår hvilke regler om kommunale pleje-
tilbud mv., der kan fraviges midlertidigt under COVID- 19- epidemien, herunder mu-
lighed for fravigelse af regler om afløsning og aflastning efter servicelovens § 84 og
personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83.