Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2178611_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 3484
Doknr.
231111
Dato
20-04-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 24. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 407 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 407:
”Vil ministeren kommentere konsekvenserne af den nye overenskomst
på medhjæl-
perområdet mellem FOA og Dansk Erhverv, de senere års nedskæringer i tildelingen af
BPAtimer til en række brugere og i nedskæringen i tilskuddet til administrationen af
ordningen, og mener ministeren i den forbindelse:
• at kommunerne udmåler
hjælp og aflønner på en måde, hvor man reelt kan ansætte
handicaphjælpere på vilkår, som også gør det muligt at tiltrække hjælpere, f.eks. på
grund af lav løn og sjælden ret til en 6. ferieuge,
• at de senere års nedskæringer på administrationsomkostningerne
til BPA-
ordningerne i kommunerne reelt giver de optimale muligheder for brugerne for at
tiltrække seriøse firmaer og organisationer til at stå for administrationen af deres ord-
ninger og
• at det er rimeligt, at man beskærer tildelingen
- evt. i forbindelse med en nyvurdering
af timetallet - så man reelt fraskærer BPA-brugeren fra at passe sit fuldtids- eller del-
tidsarbejde eller indstiller at fjerne nødvendig hjælp om natten til en BPA-bruger med
et svært fysisk handicap, samtidig med at vedkommende har
en alvorlig søvnapnø?”
Svar:
Jeg er bekendt med, at der er forskel på, om kommunerne udmåler tilskud til hjælper-
løn i servicelovens hjælperordninger, så hjælperne kan ansættes efter overenskomst.
Jeg anerkender og respekterer den danske model med forhandling af overenskomster
mellem arbejdsmarkedets parter. Derfor vil jeg blot understrege, at kommunen skal
udmåle tilskuddet til hjælperløn, så lønnen som minimum tager udgangspunkt i
grundlønnen for sammenlignelige faggrupper. Udmålingen skal inddrage bl.a. tidsbe-
stemte tillæg, stedbestemte tillæg, funktions- og kvalifikationstillæg m.v., arbejdsmar-
kedspension og anciennitet.
Social- og indenrigsministeriet har været
og er løbende
i dialog med DE og FOA
om problemstillingen omkring kommunernes udmåling af tilskud til administrations-
bidrag til hjælperordningerne, som spørger fremhæver i sit spørgsmål. Dog er det ikke
muligt på baggrund af nationale data at opgøre størrelsen af de administrationsom-
kostninger, som kommunerne yder støtte til for hjælperordninger efter hhv. §§ 95 og
96. Derfor kan det ikke bekræftes, at kommunernes udmåling af tilskud til administra-
tionsbidrag har været faldende. Med det sagt, så er det en problemstilling, som ofte
bliver fremhævet af organisationer på områder.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om ministerens kommentar til konsekvenserne af den nye overenskomst på medhjælperområdet mellem FOA og Dansk Erhverv, til social- og indenrigsministeren
2178611_0002.png
Derfor vil jeg også understrege, at kommunerne er forpligtet til ud fra en konkret og
individuel vurdering i hver ordning at udmåle administrationsbidraget sådan, at ar-
bejdsgiveropgaverne kan varetages på tilfredsstillende vis.
Jeg er samtidig bekendt med problemstillingen omkring, at nogle borgere oplever, at
udmålingen af timer i deres hjælperordning ikke er tilstrækkelig til at dække deres
behov for hjælp og støtte. Dog er det på baggrund af nationale data ikke muligt at op-
gøre antallet af timer, som kommunerne udmåler i hjælpeordninger efter hhv. §§ 95 og
96. Derfor kan det ikke bekræftes, at der er en tendens til, at kommunerne udmåler
færre timer i hjælperordninger efter hhv. §§ 95 og 96 end tidligere. Med det sagt, så er
det også en problemstilling, som ofte bliver fremhævet af organisationer på området.
Derfor vil jeg understrege, at kommunerne har et klart ansvar for at sikre, at den en-
kelte får en sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkel-
tes behov for hjælp og støtte. Derfor er det hverken rimeligt eller i overensstemmelse
med lovgivningen at udmåle en hjælp, som ikke dækker den enkeltes behov for hjælp
og støtte. Jeg kan derfor også kun opfordre til, at man klager til Ankestyrelsen, hvis
man er utilfreds med sin kommunes afgørelse.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2