Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2175247_0001.png
København, 20. marts 2020
Kære Mie
Tak for svar fra Astrid Krag g.d. Hermed vores input til etablering af akutpladser til voldsudsatte
kvinder og børn.
Forslag til handleplan
i flere trin
Vi skal som samfund sikre, at ingen voldsudsat i akut fare lades i stikken trods den aktuelle
coronasituation. Derfor iværksættes en plan i flere tempi, der skal sikre fornøden beskyttelse af
kvinder og børn i fare som følge af vold i nære relationer og det yderligere pres, der ligger på
familierne pt.
Vores input baserer sig på data fra Lev Uden Volds nationale hotline og pladsoversigt, LOKK’s
daglige dialog med krisecentrene og den spørgeskemaanalyse, som LOKK i samarbejde med
Danner og Kvindehjemmet har lavet over situationen i hovedstaden og på Sjælland, som blev
sendt til Socialministeriet i morges. LOKK har udsendt spørgeskemaer til alle kvindekrisecentre i
hele landet og forventer at have et tydeligt overblik landsdækkende i løbet af mandag.
Data
Tabel 1 viser antal ledige pladser samt belægningsprocenten g.d. Som det ses af tabellen, er den
samlede belægningsprocent på krisecentrene pr. 19/3-20 94 pct. Region Hovedstaden har den
højeste belægningsprocent, svarende til én ledig plads og en belægningsprocent på 99,7 pct.
Region Syd har den næsthøjeste belægningsprocent, svarende til 4 ledige pladser og en
belægningsprocent på 96,2 pct.
Tabel 1: Antal pladser samt belægningsprocent
Region
Pladser i alt Ledige
Belægning Belægning Belægning Belægning
(pr. 19/3-20) pladser (pr.
i 2018 (%) i 2019 (%) i 2020 (%) pr. 19/3-20
19/3-20)
(%)
Danmark
786
47
93,2
94,2
93,7
94,0
Hovedstaden
379
1
97,0
98,2
99,1
99,7
Midt
109
11
89,0
91,1
87,2
89,9
Nord
37
7
82,0
88,4
84,0
81,1
Sjælland
155
24
91,0
90,1
91,5
84,5
Syd
106
4
85,0
88,9
87,2
96,2
Hvis man kigger ind i fordelingen af ledige pladser opgjort på region og målgruppe, ses det, at
antallet specialiserede pladser (til misbrug/sindslidelse, æresrelateret vold eller voldsudsatte
mænd) udgør en væsentlig del af de ledige krisecenterpladser g.d., hvorfor det reelle antal ledige
ordinære pladser til voldsudsatte kvinder (evt. med børn) pt. 25 på landsplan.
Tabel 2: Antal ledige pladser fordelt på region og målgruppe
Region
Misbrug/
Æresrelateret Alm. §
§ 110
sindslidelse vold
109-
(mænd)
pladser
Hovedstaden*
0
0
1
Midt
0
4
6
Nord
0
0
5
Sjælland
1
12
10
Syd
0
0
3
Danmark
1
16
25
Ledige
pladser (pr.
19/3-20)
0
1
2
1
1
5
1
11
7
24
4
47
* Pr. 23. marts 2020 åbner Nordsjællands Krisecenter med 14 nye pladser (ikke inkluderet i oversigten)
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om ministeren vil oversende planen for pladsmangel, som kvindekrisecentrene har sendt til ministeriet, til social- og indenrigsministeren
2175247_0002.png
Nødplan
Iværksættes nu
sikring af, at ingen lades i stikken i en farlig situation
Krisecentrene gennemgår deres beboere med en tættekam med henblik på at sikre, at alle
indskrevne kvinder og mænd fortsat er i målgruppen for tilbuddet. Hvis ikke udskrives
vedkommende for at sikre plads til nye akutte indskrivninger. Krisecentrene opdaterer
desuden pladsoversigten, hver gang der er en ind-/udskrivning det pågældende sted.
Lev Uden Volds nationale hotline henviser voldsudsatte kvinder og mænd med akut brug
for ophold på krisecenter til de til enhver tid ledige krisecenterpladser, jf. pladsoversigten.
Hvis den voldsudsatte ikke har mulighed for at søge ophold på én af de ledige
krisecenterpladser (fx af geografiske hensyn), henviser hotlinen til, at borgeren skal tage
kontakt til sin kommune mhp. tildeling af nødbolig.
LOKK har daglig kontakt med krisecentrene og viden om lokale tiltag. LOKK udsender
materiale og rådgiver landsdækkende om den faglige beskrivelse af nye tiltag og pladser.
LOKK samler også information om status vedr. smitte på krisecentrene og de nødplaner
og tiltag som krisecentrene iværksætter lokalt.
Kommunerne (særligt København) gør i en overgangsperiode ekstraordinært brug af deres
mulighed for at anvise voldsudsatte til en nødbolig (fx hotel, sommerhus el.lign.).
Desuden anbefales det, at Socialtilsynet for en periode lukker ned for hastegodkendelser af
nye krisecenterpladser for at dæmme op for etablering af nye tilbud uden forudgående
indsigt eller kompetence i arbejdet med voludsudsatte kvinder eller krisecenterdrift. Vi er
vidende om en del tiltag, hvor aktører planlægger hurtig åbning af pladser uden hverken
dokumenteret viden eller erfaring på området, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Iværksættes i løbet af 2 uger
opbygning af akutpladser
Der indgås samarbejde med en/flere allerede godkendte aktører på krisecenterområdet i
henhold til Servicelovens § 109 med den rette voldsspecialiserede faglige viden omkring
etablering af akutpladser til voldsudsatte kvinder og børn.
I første omgang etableres ca. 20 nødpladser til voldsudsatte kvinder og børn i
københavnsområdet med henblik på at imødekomme den største aktuelle efterspørgsel.
LOKK, Danner, Dansk Kvindesamfund og Kvindehjemmet, der alle har en høj faglig
ekspertise, arbejder allerede med nogle konkrete tanker om etablering af akutboliger i
København og oplyser at kunne etablere pladserne hurtigt. Akutpladserne tænkes
bemandet af krisecenterleder fra Danner og personale fra alle tre tilbud. På sigt kan der
inddrages medarbejdere fra andre københavnske krisecentre.
Der indgås aftale med Kolding Krisecenter og/eller Odense Krisecenter om etablering af
en lignende løsning i trekantsområdet (få ledige pladser i Region Syd pt.).
Holstebro Krisecenter er også en relevant aktør for etablering af akutpladser, og er
allerede i dialog med kommune og Socialtilsynet om dette
Der visiteres til akutpladserne for en kortere periode (fx max en måned) med henblik på
siden at kunne sluse de voldsudsatte kvinder og børn videre til ophold på et ordinært
krisecenter (hvis de har behov derfor, og hvis der opstår pladser).
Ideelt set etableres parallelt med denne indsats en grøn bølge i kommunernes boligsociale
anvisninger (særligt Københavns Kommune), der for en periode skal prioritere anvisning
af almene boliger for tidligere voldsudsatte kvinder/mænd med henblik på at understøtte,
at flowet fra nødboligerne/krisecentrene øges de kommende måneder.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om ministeren vil oversende planen for pladsmangel, som kvindekrisecentrene har sendt til ministeriet, til social- og indenrigsministeren
2175247_0003.png
På den længere bane
udmøntning af puljemidler fra FL20 til krisecentre
Der skelnes skarpt mellem etablering af akutboliger, jf. coronasituationen, og etablering af
varige krisecenterpladser jf. FL20, så etableringen af varige krisecenterpladser sker på
baggrund af en analyse af behovet for nye krisecenterpladser under ”normale forhold” og
dermed ikke blot som en forlængelse af coronasituationens behov for akutte pladser.
Hvis den boligsociale indsats ikke prioriteres, er der risiko for, at kvinderne ikke kan
forlade krisecentrene til ny egen bolig. Dette kan betyde en længerevarende mangel på
pladser, som vi må forholde os til løbende.
Med venlig hilsen
Trine Lund-Jensen (LOKK) og Sine Gregersen (Lev Uden Vold)